#1 Skrevet Januar 1, 2008 Hvordan vil en 3B motor fungere uten noen form for resirk/dump ventil ? Vil motronicen ha noen problem med dette ? Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 1, 2008 Blir vel litt mer belastning på turbo, da alt trykk vil gå ut gjennom den ved giring. er jeg helt på jordet er det bare å rette meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 1, 2008 Blir vel litt mer belastning på turbo, da alt trykk vil gå ut gjennom den ved giring. er jeg helt på jordet er det bare å rette meg. Dette er jeg klar over.. det jeg lurer på er om bilen vil fungere som normalt ? omden vil begynne å stoppe ved gassslipp og slikt er det ikke så interessant liksom... Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 1, 2008 Den vil nok ikke stoppe, er mange som kjører uten.. Da får man det skikkelige gruppe B kvittringa:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 1, 2008 Er det noen vesentlig forskjell på slitasje på kjøring med/uten dump/resirk, eller er det bare snakk om småpjusk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 1, 2008 Er det noen vesentlig forskjell på slitasje på kjøring med/uten dump/resirk, eller er det bare snakk om småpjusk? All lufta turboen presser på når du girer vil jo ut ett sted, derfor er det dump,resik ventil. Hvis du fjerner den, så vil jo fortsatt lufta ett sted og når den møter ett lukket gasspjeld er det kun en vei å gå tilbake gjennom turbo`n. Dette skaper den fine gruppe B lyden mange er ute etter, men om turbo`n har godt av den belastningen av luft som strømmer motsatt vei tviler jeg på. Turbinen snurrer vel i 100 000-200 000 omdreininger i minutte.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 1, 2008 orginale 1,8Turboene har ikke godt av dette, ja det kan holde lenge. men pga den tynne akselen i turboen vi denne fort nekkes eller bendes skjev... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 1, 2008 Ikke noe problem Jan Brede, fjern den så gromlyden kommer fram ! Jeg kjørte 7mnd (ca. 5000km ) uten resirken sammen med bytte til en annen turbo, hadde aldri noe problem med at bilen stoppet eller oppførte seg rart. Eneste var at jeg begynte å bli lei etterhvert ( ikke lyden ) men kjørbarheten! Tok av turbo nå og det var ikke noe mer glipp av noe slag nå enn det var før den gikk inn.. Uansett, hvis Turbo'en blir sliten så er ikke det noe problem, hva koster en K24 7000, ikke mye sant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 1, 2008 Jeg har nå min 3dje audi uten dumpventil.. fungerer klokkrent. Har også flere bekjente som kjører uten. Bare å fjerne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 1, 2008 Ikke noe problem Jan Brede, fjern den så gromlyden kommer fram ! Jeg kjørte 7mnd (ca. 5000km ) uten resirken sammen med bytte til en annen turbo, hadde aldri noe problem med at bilen stoppet eller oppførte seg rart. Eneste var at jeg begynte å bli lei etterhvert ( ikke lyden ) men kjørbarheten! Tok av turbo nå og det var ikke noe mer glipp av noe slag nå enn det var før den gikk inn.. Uansett, hvis Turbo'en blir sliten så er ikke det noe problem, hva koster en K24 7000, ikke mye sant Bare å fikse responsystem da vettu, hvis du vil ha kjørbarhet: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 1, 2008 Merker dere særlig forskjell på respons? Jeg har selv forsøkt dette, å har ikke noe negativt å si om respons uten ventilen igrunn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 1, 2008 Merker dere særlig forskjell på respons? Jeg har selv forsøkt dette, å har ikke noe negativt å si om respons uten ventilen igrunn.. Jeg tenkte på responssystem, slik som wrc bilene har. Fullt ladetrykk når man slipper clutchen: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 1, 2008 Skjønte det du ville frem til Petter, men jeg stusset på det Anders T Hagen sa om at han ble lei av noe vedrørende kjørbarhet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 1, 2008 Skjønte det du ville frem til Petter, men jeg stusset på det Anders T Hagen sa om at han ble lei av noe vedrørende kjørbarhet.. Ok, sånn du mente ja.. Kanskje det er no forskjell mellom 1,8T og 2,2T? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 2, 2008 Høres bra ut karer... grunnen til at jeg vil kjøre uten er at jeg er "alergisk" mot slanger Vil ha minst mulig slanger og minst mulig mulighet for lekkasjer.... Blir satt opp med ett silikonbend fra turbo til ic samt en 15cm silikonslange fra IC til innsug... resten er sveisa JAn Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 2, 2008 Sjansen for å blåse hull i en slange eller lignende øker drastisk, da man får et kjempetrykk som "smeller" til et øyeblikk etter at man slipper gassen. På gamle 10v turbo som ikke har noen slik ventil originalt er det mange tilfeller av at originalintercooleren rett og slett har blåst istykker og at turboslanger sprekker og glir av om man øker ladetrykket uten å montere noen ventil.. I mitt hode er det "bak mål" å kjøre uten resirkventil for å få en harry lyd, men jeg er vel over snittet konservativ.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 2, 2008 Jeg, og Rune Andre har kjørt med blendet/uten ventil.. Da stoppet bilene etter på drag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 2, 2008 ALDRI hatt noe tull med enten at motoren har stoppet/fjusket uten Resirk ventil. Kjørte uten på en S2 ABY uten problemer, skjedde hverken noe med med slanger, ic eller lignende, selv om den var chippet med MTM 303 og ladet 1,3-1,4bar. Kjører også uten på 16vT golfen min med K24 snurre og lader oppmot 1,5bar på det meste, og stabilt trykk på 1,4bar, ikke BLÅST en slange og heller ikke plaget med at slangene hopper av, en god oppskrift her er og ha gode slangeklemmmer (fra enten Tess e.l) og enten ha kant eller sveise klyser i enden av røret slik at du har en kant slik at røret ikke spretter av. Men, kan nok være enig i at det sliter mer på turbo'n, men det må være minimalt, er ikke mer slitasje i turboen min etter 6000 med rasakjøring i sommer, ikke ble det noe mer i S2'n heller. Tidligere 10vt var jo ikke utstyrt med slik ventil heller. +Det positive her er at du får GOD lyden, slik en turbo-bil skal ha, ikke slik jalla japse popoff lyd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 2, 2008 Skjønte det du ville frem til Petter, men jeg stusset på det Anders T Hagen sa om at han ble lei av noe vedrørende kjørbarhet.. Synes bilen blei så treig mellom raske giringer, bygge opp trykk mellom hvert gir, altså først bremse turbo med mottrykk for så å bygge opp på nytt... Dette eliminerer du med dumpventil sant, da du kan lade de få millisekundene den kaster ut overtrykket. Correct me if i am wrong, men bilen ble mye mer kjørbar med dump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 2, 2008 Synes bilen blei så treig mellom raske giringer, bygge opp trykk mellom hvert gir, altså først bremse turbo med mottrykk for så å bygge opp på nytt... Dette eliminerer du med dumpventil sant, da du kan lade de få millisekundene den kaster ut overtrykket. Correct me if i am wrong, men bilen ble mye mer kjørbar med dump Mulig mulig, merket ikke noe forskjell jeg på S2'n vil jeg si, har ikke prøvd med resirk på golfen men trur det heller ikke kommer til å havne en der heller, en brukt k24 betaler man ikke mer enn max 2000kr for, lett og få tak i er de også. Det er ikke akkurat lang spoolup tid på en k24 turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 2, 2008 Synes bilen blei så treig mellom raske giringer, bygge opp trykk mellom hvert gir, altså først bremse turbo med mottrykk for så å bygge opp på nytt... Dette eliminerer du med dumpventil sant, da du kan lade de få millisekundene den kaster ut overtrykket. Correct me if i am wrong, men bilen ble mye mer kjørbar med dump Samme opplevelsen har jeg med og kjøre uten, syntes responsen er mye bedre med dump. Dette kommer vel kansje litt ann på hvor stor turbo og trykk man har, skal vel ikke mye til for og bremse opp en stakkars liten 24/7000 som jeg har. Men som Roger sier så henter den seg for inn igjen også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 2, 2008 Sjansen for å blåse hull i en slange eller lignende øker drastisk, da man får et kjempetrykk som "smeller" til et øyeblikk etter at man slipper gassen. På gamle 10v turbo som ikke har noen slik ventil originalt er det mange tilfeller av at originalintercooleren rett og slett har blåst istykker og at turboslanger sprekker og glir av om man øker ladetrykket uten å montere noen ventil.. I mitt hode er det "bak mål" å kjøre uten resirkventil for å få en harry lyd, men jeg er vel over snittet konservativ.. Hadde du lest innlegget mitt, hadde du sett at poenget er nettopp å minske mulighet for lekkasjer... Nå er avgjørelsen tatt... og ic`en ferdig bygget uten uttak for dump/resirk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 2, 2008 Jeg vil tro at det er liten fare for å sprenge noen slanger.. eneste som skjer er jo at turboen blir bremsa ned ganske heftig, dette gir en stor belastning på turboen. Men hva er vel skader på deler, når man får en så fin lyd ved girskifte: rock : Personlig skal jeg ikke ha no form for enten resirk/dump ventil på min bil, skal i tillegg kjøre med fullt responssystem;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 2, 2008 Bare for å forklare så festes røret på undersiden på samme måte som på s2 orginalt... det skrues fast i påsveisede ører.. frontrøret fra s2 er kraftig ombygd og går nå helt bort til turboen med bare ett 90grader silikonbend i enden, rett inn på turbo.. i den sveisede enden som vises her, tranger jeg bare 10-15cm silikonslange rett på innsugsrør. Skulle tro det blir liten mulighet for slangesprekk da Og turboer finners det flere av Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 2, 2008 Jeg kjører uten resirk eller dump på bilen min.. Lader ca 2.1bar max, og har ikke hatt noe probem med å sprekke slanger eller havarer noen turboer.. Men kjøp slanger av god kvalitet, da disse har tykkere gods enn mange billige slanger du får på Biltema og Torshov... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...