Anbefalte innlegg

Fikk tilbake bilen fra clutch-rep like før jul. Dagen etter ny feil..

Bilen starter på alle fem syl, men kutter ned til 4 etter ett eller flere minutter.

Dette fikk meg til å tenke på "kaldstarts-modus" som er på AAN, dvs. at tomgangsregulator ikke tar over gangen før motor er lett oppvarmet. Noen som har tanker til hvorfor det er greit ved kald motor?

 

Har inspisert plugg"ledningene" tidligere, og de ser ikke altfor bra ut... Regner vel med det er her det har skjært seg. Har ikke gjort noen undersøkelser enda på hva slags syl det er som ikke vil gå.

 

Når motoren går over i 4-syl modus, går den på 4 uansett hva man gjør. Tidligere har jeg hatt lignende problem, og da har det kunnet nykke litt, da motoren kobler inn 5.syl i blandt...

 

Er det bare å bestille ledninger, plugger og coiler og hele hopprennet eller? Hvor starter jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo begynne med ledninger og se hvordan pluggene ser ut, om de ikker ser ut bytter du :P coilene kan du vel bare krysskoble etter du har funnet ut hvordan cylinder som ikke vil for å finne ut om det følger colien eller ikke? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner en kar som hadde liggende noen plugghetter jeg tenkte å låne, men har ikke fått kontakt med ham enda.

Som sagt så ser ikke de ledningene særlig bra ut. Håper nå å slippe å måtte kjøpe POS-er....

 

Men hvor er ledningene billigst i Norge? Er vel bra delepris på Møller vil jeg tro,...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

034905101.jpg

 

Disse?

Kosta ganske mye på Arizona Autohauz også.. 125 USD. Sikkert en del dyrere lokalt.

Ser ofte hele coilrekka til salgs brukt for 1000 kroner rundt om kring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaha, shit.. De er vel fast i coilene... Men morkner alltid på plugg-enden...

Vel, om noen har til salgs så må jeg ha, skrik ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vært borti det problemet før så det kan jo være det samme hos deg. det går en vakumslange inn i en boks med deksel over ca midt på torpedoveggen rett i bakkant av motoren din og den er det vanlig at kan dette av og da går den bare på 4syl. har dem gjort noe med klutsjen din og vært i motorrommet kan det jo hende dem har kommet borti denne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vært borti det problemet før så det kan jo være det samme hos deg. det går en vakumslange inn i en boks med deksel over ca midt på torpedoveggen rett i bakkant av motoren din og den er det vanlig at kan dette av og da går den bare på 4syl. har dem gjort noe med klutsjen din og vært i motorrommet kan det jo hende dem har kommet borti denne

 

Mener du den grønne vacuumslangen som går til ecu?

Skal sjekke dette, ikke dårlig tenkt :o

 

Har fått lånt coilpakke av en kompis, så i morgen skal jeg knote litt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaha, shit.. De er vel fast i coilene... Men morkner alltid på plugg-enden...

Vel, om noen har til salgs så må jeg ha, skrik ut.

 

Coilstammene selges hos møller for ca 500,- stk. Autohauz Arizona tar 5$ pr stk:) disse kan lett byttes ved å dra de av fra coilen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du den grønne vacuumslangen som går til ecu?

Skal sjekke dette, ikke dårlig tenkt :o

 

Har fått lånt coilpakke av en kompis, så i morgen skal jeg knote litt

 

Den grønne slangen har ingenting med 4/5 sylindret gange, kun med turbotrykk. Sjekk plugghetter ("coilstammene") og plugger og coilpakken, trekk av tilkoblingen til en og en dyse av gangen for å finne ut hvilken sylinder som fjusker.

 

Se forøvrig her for informasjon om POS og annet snop om tenningssystemet:

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/S4_Ignition.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

034905101.jpg

 

Disse?

Kosta ganske mye på Arizona Autohauz også.. 125 USD. Sikkert en del dyrere lokalt.

Ser ofte hele coilrekka til salgs brukt for 1000 kroner rundt om kring

 

2500,- pr. stk kostet coilene sist jeg sjekket, dvs. 12500,- for ett sett med 5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du den grønne vacuumslangen som går til ecu?

Skal sjekke dette, ikke dårlig tenkt :o

 

Har fått lånt coilpakke av en kompis, så i morgen skal jeg knote litt

 

er ikke den til ecu jeg mener. er dennepå bildet.s4_unfall.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å akkurat... Skal få lånt coilpakke ikveld, og tar for meg bilen i dagslyset i morgen..

keep you posted. Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei. startet dagen idag "med blanke ark og fargestifter til"..

Etpar minusgrader idag, så jeg startet opp motoren. Alt vel.

Tok vekk gulvteppet foran motronic, og kjente en del fukt. Motronic virker forøvrig å være tørr, uten at jeg har hatt den ute og sjekket skikkelig.

 

Bilen sto på tomgang i ca 10 min, så jeg bestemte meg for å ta en test-tur. Kom akkurat ut av parkeringsplassen før vi var nede på 4syl igjen.

 

Dro ut strøm til dyser en for en idag, viser seg at det er sylinder 2 som trøbbler.

Byttet pluggledning på denne, vridde om på nøkkelen, men nei, fortsatt 4syl-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme på min rs2 og da var dysa død. det kan jo også være coilen. prøv og bytte om to coiler og se om problemet er der da er det det så kan du prøve og bytte om dysene og se om det er der fortsatt. hos meg var det dysa den gikk noen ganger på tomgang og andre ganger ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lagt prosjektet på is for kvelden, da jeg vil prøve først å bytte plugger. De har jeg ikke fått tak i enda. Ingen selger jo Bosch her i byen lenger, ikke engang Mekonomen. -Eller, de skaffer vel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke den til ecu jeg mener. er dennepå bildet.s4_unfall.jpg

 

Går ikke den der til ECU? Mener den klumpen er en "moisture trap" for å forhindre fukt inn til ECU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg startet opp i dag og skulle begynne gikk bilen på 4 ved kaldstart.

Byttet så alle pluggene, men fortsatt bare 4 syl. Byttet POS til syl 1,2,3 da syl 2 var problemet. Da gikk alt pent, til det var gått noen minutter, da tilbake til 4syl...

 

Viser seg nå at det er syl 4 som ikke vil gå.... Den gikk pent tidligere.

 

Løsnet på teppet foran Motronic, og tok denne frem. Mye fukt og eir på kontaktene...

Ser på denne siden http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html ..oversikt over pinnene på kontakten, og inbiller meg jo at fukt kan ha en viss innvirkning, da problemet forflytter ser fra sylinder til sylinder..?

Må vel nevnes at jeg har hatt dårlig gange før, og "utløpet" eller sluken i bakkant av motorrom er fyllt opp med løv og is...

 

Har tidligere hatt problem med at bilen trøbbler etter å ha vært parkert i bakker, så det forklarer jo også at det kan ha kommet vann ned på motronic etter disse?..

 

Har sprayet kontaktene på Motronic med elektrospray... Kunne tenkt meg å ta den ut men er litt redd for å ta av slangeklemma inn på ECU (den grønne vakuumslangen) -redd for å ikke få den på og tett igjen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sprayet kontaktene på Motronic med elektrospray... Kunne tenkt meg å ta den ut men er litt redd for å ta av slangeklemma inn på ECU (den grønne vakuumslangen) -redd for å ikke få den på og tett igjen..?

 

Bare kjøp deg en ny slangeklemme, så blir det tett skal du se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg startet opp i dag og skulle begynne gikk bilen på 4 ved kaldstart.

Byttet så alle pluggene, men fortsatt bare 4 syl. Byttet POS til syl 1,2,3 da syl 2 var problemet. Da gikk alt pent, til det var gått noen minutter, da tilbake til 4syl...

 

Viser seg nå at det er syl 4 som ikke vil gå.... Den gikk pent tidligere.

 

Tyder ikke det på at det er POS som fjusker, hvis du byttet om, og feilen forflyttet seg? En av POS har en ledig utgang, prøv den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av POS har en ledig utgang, prøv den.

 

Kan du forklare litt nærmere hva du mener?

Tror bare mer og mer at det er motronic som sliter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis feilen flytter seg etter du byttet om på POS'ene er det feil på POS. Forblir feilen på samme plass tror jeg mer på at coilen/ledningene til coilen er dårlige. Har du prøvd med en annen coilrekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd med annen coilrekke...

Har ikke prøvd å bytte om på de to pos-ene mine, satte inn en ny (den som styrer syl 123)

Etter dette ble det altså trøbbel med syl 4.....

Har byttet pluggledninger litt i mellom. Er jo rart at syl 4 skulle begynne å kødde akkurat når syl 2 var oppe å gikk igjen....

 

Hva mener Roy med at det er en ledig utgang på en av Pos--ene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste Posèn styrer kun to syl. Og den er identisk med den andre Posèn , dvs at den har 3 utganger .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.