#1 Skrevet Januar 2, 2008 Hei. Bilen: 97" a4 tq (140 000km) Problem: Ulyd fra motor rommet. Når bilen har stått over natta, får jeg en ulelyd fra motoren på 2200rpm og på 2700rpm med lett til medium gass eller rundt 0,2 i vakum (på turbotrykk måleren) får også ulyden ved svak motorbrems (på kald til hal-varm motor) Bilen må stå i gir og jeg hører lyden på alle gira, det er lettest å høre lyden på 2 eller 3 giret. jeg kan ikke høre lyden i fri. (dette var for ca 3 mnd siden) Nå har ulyden blitt tydligere. nå kan lyden også høres ved varm motor. Da helst vis den har stått på tomgang en stund, eller vis den har vært soppet og startet. (er ikke altid at lyden kommer) lyden er lett å høre for fotgjengere når den oppstår noen som har opplevd noe lignende? eller har forslag til ting det kan være\ting jeg kan sjekke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2008 Ikke lite olje eller noe på girkasse da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 2, 2008 Byttet olje og filter akoratt (castrol 5w-40) girkassa er i orden. Er en slaks blåse\fløyte lyd, føler på meg at det har med noen med en av slangene til turboen\reguleringsventilene å gjøre (vet ikke hva di heter) er vel nr 11 og 12 på bildet under. grunnen til at jeg drar i hondbrekket er for og få litt motstand (lettere å provosere frem lyden), slik at ladetrykket ligger rundt -0,2 til ca 0 vis jeg drar hondbrekket lengere opp slik at bilen må lade + 0,1 eller mere forsvinner lyden, men kommer tilbake når jeg slipper litt opp på gassen slik at turtallet synker forbi det aktuelle turtalsområdet. flere forslag folkens?? ingen som har opplevd noe lignende?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 3, 2008 Nr 12 på bildet over er vel resirk-ventilen. den er jo lagd av plast, hvordan fungerer den? og hvilke oppgave har den? er den åpen under "sterk" akselerasjon og lukket når jeg bremser..eller er det motsatt. Noen som vet hvordan resirk-ventilen er bygd opp? er det teknisk sett mulig at det kan komme en kvinelyd fra den når den står i halv åpen\lukket tilstand... og når gjør den det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 3, 2008 Nr 12 på bildet over er vel resirk-ventilen. den er jo lagd av plast, hvordan fungerer den? og hvilke oppgave har den? er den åpen under "sterk" akselerasjon og lukket når jeg bremser..eller er det motsatt. Noen som vet hvordan resirk-ventilen er bygd opp? er det teknisk sett mulig at det kan komme en kvinelyd fra den når den står i halv åpen\lukket tilstand... og når gjør den det... Det KAN jo være den som har hengt seg opp eller noe men da ville du kanskje merket litt fusking, ikke sikkert. Den orginale tåler ikke all verden. Den er lukket helt til du slipper av gassen slik at gasspjeldet lukkes eller delvis lukkes slik at det blir vacum i innsuget og stempelet i ventilen trekkes opp. Den er bygd opp av et slags stempel med fjær på som blir trukket opp av vacum slik at det slippes luft når den åpner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 3, 2008 lurer litt på om det faktisk kan være den... siden det oppstår når ladetrykket\ vackumet ligger rundt 0. Men vis det er den ventilen så burde vel lyden være dær uansett vilke turtall motoren har så lenge ladetrykket\ vackumet ligger rundt 0. merklig lyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 3, 2008 lurer litt på om det faktisk kan være den... siden det oppstår når ladetrykket\ vackumet ligger rundt 0. Men vis det er den ventilen så burde vel lyden være dær uansett vilke turtall motoren har så lenge ladetrykket\ vackumet ligger rundt 0. merklig lyd. Tja, ikke godt å si akkurat det der men vil anbefale deg og trykkteste det og se om det er noe lekasjer i slanger el.l.. Kan godt være en bitteliten rift i en slange, sjekk spesielt den slangen som går ut fra turbo der det er en T som forgreiner seg opp til resirkventilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 4, 2008 Er det resirk ventilen som er avbildet på bildet over? Går det ann og åpne den på noen måte uten og ødlege den? Er det noen tester jeg kan ta for og finne ut om den er i orden? Hvor stort vakum skal motoren ha når den går på tomgang? er det riktig med - 0,4? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 4, 2008 Er det resirk ventilen som er avbildet på bildet over? Går det ann og åpne den på noen måte uten og ødlege den? Er det noen tester jeg kan ta for og finne ut om den er i orden? Hvor stort vakum skal motoren ha når den går på tomgang? er det riktig med - 0,4? Det er den ja.. Går nok ikke an å åpne den orginale der, men du kan ta den ut og sjekke at stempelet går opp og ned lett og at det ikke er noe sprekker i den.. Det med vacum varierer litt har jeg sett, tror min ligger enda lavere enn det -0,6 eller noe sånt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 6, 2008 vis jeg blåser\suger inn her, så hører jeg at det suser ut i denne enden og motsatt. Skal det være slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 6, 2008 er ikke et av strammehjulene dine som har låst seg? hadde akkurat det samme problemet på bilen min, og der hadde faktisk strammehjulet på reg-reima satt seg. når det sto så ula det, også ble det med ettehvert. var bare når den var kald å sånn. men tilslutt var det heletida. var som sån plystrelyd som fulgte turtallet på motor, men ble borte når jeg jaget den litt.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 6, 2008 lyden jeg har kommer kun når jeg har svak belastning på motoren, jeg klarer ikke å fremprovisere lyden på tomgang. kommer helst på halvarm motor mellom 2600\2800rpm. kan også høre det rundt 2100rpm når den er kald (ladetrykk rundt -0,2 til + 0,1). registereima og stramme hjulet ble byttet i sommer, samt vannpompe og termostat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 6, 2008 vis jeg blåser\suger inn her, så hører jeg at det suser ut i denne enden og motsatt. Skal det være slik? Nei. Den tynne vakumslangen går til oversiden av membranet og der skal det være tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 7, 2008 Var egentlig det jeg også kom fram til etter å ha letet rundt på forumet. Måtte bare få det bekreftet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 7, 2008 Noen som vet hvilke funksjon denne ventilen har? Vet at den er til veivhusventilasjoenen, men når er den åpen\lukket? Er det noe trykk i veivhuset... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 7, 2008 den samler bareivhusventilasjonen..syns det høres ut som dynamo eller ac pumpe jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 7, 2008 ac pompa er ca 1 eller 2 år (byttet av forje eier). tviler på at det er dynamoen, siden lyden kommer på et vist turtall med et vist ladetrykk. (helst på halvarm motor) klarer ikke å fremprovisere lyden i fri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 9, 2008 Da har jeg byttet resirkventilen, nå ligger vackumet på -0,8 på tomgang og ikke -0,4 som før. (føler ogå at bilen er blitt mere responsiv...) Men ulyden er der fortsatt Bare for å ta en liten oppsumering: Ulyden kommer helst på kald til halvarm motor, ved ca 2000rpm og 2700rpm. under bade akselerasjon og ved motor brems. Lyden kommer kun så lenge det er vackum i slangene (turbotrykk måleren viser fra -0,8 til -0,1 i vackum, altså ved svak akselerasjon og motorbrems) vis jeg akselererer slik at jeg har 0,1 bar eller mere i ladetrykk kommer ikke lyden på di oppgite turtalla... Forslag til hva det kan være?? eller tester jeg kan ta på bilen\turbosystemet?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 9, 2008 reg-reim å strammehjul var byttet på bilen min rett før jeg kjøpte den også, men var ikke lenge etterpå at lyden kom. kanskje et par måneder. trodde det var reima til servo jeg, for forrige eier sa den var slitt. bare helt tilfeldig at jeg oppdaget at det var strammehjulet som hadde satt seg sånn delvis. sto bare der å funderte en dag motoren sto på tomgang, tok av dekselt, og da sto strammehjulet å hakket.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 14, 2008 Tviler på at det er strammehjulet til registerreima, fordi lyden aldri har kommet når bilen går på tomgang. Bilen må som sakt ha litt belastning. (Det kommer forsåvitt frem i filmen også. Hører lyden i alle gira) takk for forslaget... noen flere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 27, 2008 Da er ulyden funnet og fikset. synderen var en av reimene eller strammehjula til servo, vannpoma eller klimapompa. byttet alt har ikke hørt lyden på over 1uke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...