Hva er noxen og hva koster det å reparere

Anbefalte innlegg

Fikk igjen bilen idag etter utbedring av seriefeil og ble da fortalt at var en feilmelding i systemet på bilen angående noxen. Av det jeg kunne forstå har noxen noe med styringen av gassene som skal renses på vei ut eller noe sånt (er ikke så teknisk) men uansett ble jeg fortalt at dette ville komme på 7000,- + jobb noe jeg synes er sykt mye. Bare så det er sagt så ble ikke jeg nødt til å gjøre noe med dette nå men det kan jo eventuelt bli aktuellt på sikt. Kan noen si meg hva dette innbærer og om det er mulig og fikse dette billigere skulle det bli nødvendig: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NOx er nitrogen oksyd, som dannes under forbrenningen av bensin. For å redusere mengden NOx som slippes ut monteres katalysator på bilen. I ditt tilfelle har verkstedet funnet ut at NOx-nivået er for høyt, så de vil sikkert bytte ut deler som f.eks. lambda-sonden eller katalysatoren (eller begge deler).

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_oxide#NOx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har en gammel bil kan det være at kontakten til lambda-sonden har eiret og medført at det ikke blir kontakt. ECU-en kan da gå i nødmodus og pøser på med for mye bensin. Dette gir for høye nox-verdier. Hadde dette problemet med en gammel bil jeg hadde (riktig nok en mazda da..) med resultat at jeg kjøpte en katalysator som jeg ikke fikk bruk for....

Du kan forsøke og lukte i bakpotta etter bensinlukt. Kjenner du dette tipper jeg at det enten er kontaktproblemer eller gåen lambda. (Regner med at dette også kan være tilfelle om du ikke kjenner noe bensinlukt også).

Edit: feil med lambda vil føre til at nox-verdier blir høyere enn tillatte verdier og vil du vil få pålegg om å utbedre dette ved en EU-kontroll.

Edit 2: Dersom feil ikke medfører at krav om nox overskrides kan du vel bare la være å fikse dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.