#1 Skrevet Januar 3, 2008 Fikk i helgen problemer med min bil (Audi A6 2,5 TDI 2000mod) ved at den mistet trekkraften og går ujevnt. Mye svart røyk. Har blitt forklart av en venn at det kan være en ventil som styrer resirkulering av eksos, eller at turboen kan være problemet. Bilen starter greit, men går som sagt ujevnt ved at den flyr litt opp og ned på turtall og lyden fra motoren er anderledes enn tidligere uten at det er noen ulyd. Eksosen er svart når man ruser motoren. Jeg har foreløpig parkert bilen, og tenker å skru litt i kveld. Noen som kan hjelpe? Jeg har fått indikasjoner om at det er slitasje på kamaksler og har tidligere byttet LMM og bygget om "rensefunksjon" på LMM. Problemet med motoren oppstod imidlertid akutt der det ble en plutselig endring av motorfunksjon/trekkraft og det rimer ikke med slitasje på kamaksling eller problemer med LMM som kommer snikende over tid. Tenker mere i retning av at det er noe med styring av motoren (vakumsystem eller ventiler som styres av vakumsystem) eller turbo som kan ha stoppet (er usikker på om dette er et vanlig problem og hvordan motoren da oppfører seg) Noen oppdaterte råd?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2008 Jeg har personlig ikke så mye erfaring med V6 tdi motorene, men jeg anbefaler deg å ta en titt i denne tråden. Det er dessverre ingen hyggelig lesning... http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293&highlight=2%2C5tdi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 3, 2008 Et tips til er å søke litt under "Teknisk, Mekanisk og Elektrisk" delen av forumet. Da vil du også finne flere tråder med ang tekniske problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 3, 2008 Sjekk LMM. Er vanlig "slitedel" på disse motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 3, 2008 Med diagnose ville du sett om du har turbotrykk eller ei...høres ut som en slange er gåen fra turbo til manifoild siden den får nok disel men mangler luft....kan jo være en masse annet men eg ville ha startet med en diagnose. feks. vag com. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 3, 2008 Første bud er naturligvis å vite at luftfilter og dieselfilter er i orden. Se over alle slanger som har med innsug å gjøre, samt de tynne luftslangene med trykk/vakuum som er med på å styre motor. Dieselmotorer som vandrer i turtall på tomgang kommer ofte av slike lekkasjer. Turbo har variabelt innsug (en vakuumklokke på turboen - som ikke er wastegateventil) som kan fuske både av nevnte luftlekkasjer men som også kan kokse igjen mekanisk fra innsiden. Støtter forslaget om diagnose, da vil du også kunne se tenningstidspunkt, slik at du utelukker løse bolter på remhjul for register - noe som innledningsvis kan gi utslag i dårlig trekkraft og soting før det går over i totalt havari. Snakker her ikke om spesiell erfaring fra V6 men R5-motoren, og mulig den er overførbar til V6. Dersom du oppdaterer din profil med bosted så kanskje en vennelig sjel i nærheten av deg kan tilby seg vag-com hjelp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2008 Hei! Fant ut av problemet. Det var en slange på siden/undersiden av motoren som går fra turbo til ladeluftkjøler som hadde hoppet av. Jeg har ikke skrudd på dette noen gang, men det manglet en slangeklemme på slangen som jeg ikke fant. Takk for råd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...