#1 Skrevet Januar 3, 2008 Hei! Var å hentet meg ny Einser i går, og kjørte den hjem. Den var litt treg å starte når den var kald (Måtte dra den et par runder), og gikk litt dårlig på tomgang. Greit nok. Men i dag når jeg skulle ut og starte, så fyra den opp relativt bra, og jeg holdt den litt på gassen, men så ga jeg kanskje litt mye gass for da døde den. Etter dette ville den ikke starte i det hele tatt. Endte bare med lite strøm på bilen. Det lukter veldig bensin, så det virker da som den får bensin iallfall. Tenkte å ta en tur og handle tenningsdeler og bensinfilter iallfall. Se om dette hjelper. Første som slo meg var jo tett bensinfilter, eller forgassertrøbbel. Tanker og forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2008 Den har nok blitt rå ja. Jeg har en 2'er, da med 2e2-gasser, men alikevel med noe av samme greia. Denne går kun på automatchok når den er kald, må vente 3-4min med å gi gass til den får gått litt, ellers blir den rå og stopper om jeg toucher gassen. Bytt plugger, fordelerlokk og rotor og olje og luftfilter, dette hjelper nok litt iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 3, 2008 Takk for svar. Får dra å handle litt deler nå. Sjekka bensintilførsel i sted, og pumpa leverer bensin og jeg blåste igjennom slangene til forgasser og retur, så det er ikke tett iallfall. Så da satser jeg på tenningsdeler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2008 HM! Var ute i dag og byttet alt av tenningsdeler. Stift (Justert til 0.4mm, som Haynes sier), rotor, fordelerlokk, pluggkabler og tennplugger (0.7mm gap). Allikevel starter ikke greiene!! Prøvde i tillegg med startgass rett i luftfilterboksen, ikke antydning til tenning engang. Hadde av coilkabelen og la den mot blokka og dro den på starteren, og der gnistret det pent og pyntelig. Tok også ut ene tennpluggen m/ pluggkabel og la denne mot blokka og det gnistret da der og! Noen tanker om hvorfor den da ikke starter? Den får tydeligvis bensin, og den har gnist...!! Min lærdom sier da at bensin + gnist = start (Stort sett). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 5, 2008 Spørs nok om den ikke heller har fått/får alt for mye bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 5, 2008 Ofte når man har dratt bilen mye på starteren og dratt masse bensin frem, er det en fordel å få noen til å prøve taue bilen i gang, for da får man fort forbrent litt mer drivstoff enn ved vanlig starting, samt at det kan være med på å "tvinge" bilen i gang om du drar den en stund på 2. gir mens du pumper gassen litt for å sjekke om det blir mer liv i bilen. Flere ganger jeg har dratt bilen på starteren uten hell, men som å taue bilen i gang har hjulpet med. Sørg for å kjøre bilen ordentlig varm og at den går reint før du stopper den igjen. Og før du prøver å taue i gang, brenn pluggene helt rene med en lighter og puss åpningen med smergelpapir. Bare et skudd i blinde basert på mine egne erfaringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 5, 2008 Ja, tanken har slått meg at den har fått for mye bensin. Men å taue den i gang er litt problematisk da det er automat Kan likevel prøve å tørke / brenne pluggene helt rene og starte opp. For rett etter jeg hadde bytta plugger virket det som den tente èn gang, men da ble batteriet dårlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 6, 2008 MEN, du kan koble på startkabler fra en annen bil som står og går, sånn at du har litt mer strøm å ta av Du kan også prøve å la bilen stå uten plugger en liten stund, bare legg noe papir over så det ikke kommer dritt nedi sylinderen. Da burde noe av bensina fordampe NB! Ikke stapp papir ned i plugghullet, da blir det tett, og ikke noe fordamping. Legg bare papir flatt over alle hulla. At det gnistrer fint er jo et godt tegn, men tenninga kan jo være feiljustert, sånn at den tenner på galt tidspunkt, og da kan det være vanskelig å få start uansett Som Mads Kristian sier, har jeg også opplevd med den ene 2'ern jeg har, at jeg måtte taue bilen et godt stykke for å få den igang. Så det kan hende den er helt død-rå! Prøv å rense pluggene og svi de litt med lighter, som nevnt over her. Også kjører du på med startgass før du prøver å starte første gangen. Starter den ikke da, er det noe mystifistisk. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...