#1 Skrevet Januar 4, 2008 er det slik at en wastegate fjær blir slakk etterhvert?bør denne byttes etter x antall km?har det noe for seg? mvh Kenneth 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 4, 2008 byttes vel når trykket ikke er høyt nok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 4, 2008 ja, disse blir klemt sammen etterhvert og mister spenn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2008 Borr opp blendinga i toppen av WG og skru umbrakoen lenger ned, dermed øker man spennet i fjæra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 5, 2008 ok.er det noe risiko å stramme fjæren?bilen er helt original med N75 ventil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 5, 2008 N75 skal ta seg av justeringen av trykket, slik at det ikke overskrider 1,1 - 1,2 ved overboost. Det man merker forskjell på ved å stramme wg fjæra er at man kan få tidligere ladetrykk da wg ikke vil "blø" (dvs slippe forbi eksos fordi den ikke klarer å holde stempelet i wg nede til ønsket ladetrykk er oppnådd) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 5, 2008 N75 skal ta seg av justeringen av trykket, slik at det ikke overskrider 1,1 - 1,2 ved overboost. Det man merker forskjell på ved å stramme wg fjæra er at man kan få tidligere ladetrykk da wg ikke vil "blø" (dvs slippe forbi eksos fordi den ikke klarer å holde stempelet i wg nede til ønsket ladetrykk er oppnådd) Jeg hadde min i bånn! Var oppe på 1.8 på det meste når jeg skulle lade 1.5 bare.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 5, 2008 Jeg hadde min i bånn! Var oppe på 1.8 på det meste når jeg skulle lade 1.5 bare.. Men du hadde da sikkert ikke org chip, ei heller helt slapp wg fjær. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 5, 2008 Men du hadde da sikkert ikke org chip, ei heller helt slapp wg fjær. Nei hadde jo ikke orginal chip. MEn sånn at N75 skulle regulere trykket? Virka ikke som den hang med da? Slapp fjør, tja den var ikke veldig stram når jeg hadde den ute... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 5, 2008 Min peaket på 1,4 med strammere wg-fjær sammen med N75, akkurat slik den skulle. Spørs om N75 ventilen din ikke er helt frisk da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 5, 2008 takker for svar da får jeg prøve å stramme litt på umbracoen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 13, 2008 gammel tråd? (vet) Uansett, på min S4 aan virker det som om at den ikke klarer og holde oppe trykket, samtidig som om at det er ustabilt. Ved full gass (5 gir) , spretter den rett opp i 1.4-1.5 bar i ladetrykk, for så og ramle ned til 1.1- 1.2 Hadde wg fjæra ute, og strekte den litt for hånd, samtidig som jeg shimset opp med skiver, slik at fjæra skulle blir strammere. Oppdaget da at jeg fikk høyere, og mere stabilt ladetrykk ved høye gir. 1.3-1.4 bar trykk. Så må vell handle ny Fjær, men hvilken? kjører Org turbo, RS2 eksos manifoil og chip! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 14, 2008 Laddtryck ökar du i mjukvaran. Fjädern styr bara grundladd. Försöker du öka grundladd så mycket att du ökar laddtrycket över förprogrammerade värdet kommer motorn inte kunna minska ladd om det knackar = knas. Detta är ingen Volvo 240. Du kan inte styra ladd med hårdare fjäder. (kan och kan...visst kan du men det kommer inte att funka som du tror). ??? men hvordan får folk høyere ladetrykk ved bytte av fjær? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 22, 2009 ??? men hvordan får folk høyere ladetrykk ved bytte av fjær? Etterhvert som trykket i innsuget (og derfor også trykket inn på wastegate) øker, vil det bli mer og mer press på fjæra. Orginal fjær holder ca 0,5bar overtrykk (evnt 1,5barA), før den gir etter og wastegate åpner. Da blir eksosen routet utenom turbo, og trykket vil minske igjen. Til du er under 0,5bar. Da lukker den, og eksosen går via turboen igjen. Og trykket øker. Slik vil det svinge. Dersom du setter på en strammere fjære, vil den holde igjen mer. N75 blir styrt av ECU, og vil stenge for trykket inn på wastegate. Dermed klarer fjæra å holde mye mer. Orginal software tillater 1bar, med 1,1bar overboost i noen sekunder. (2,0/2,1barA). Går trykket over det, pga en eller annen feil, vil tenningen kuttes. Derfor er det viktig å ikke ha en alt for stram fjær. Trimchip'er tillater ofte endel mer, f.eks 1,5bar/2,5barA. Og gir også rom for strammere fjær. Fjæra MÅ være slakkere enn ECU'ens maks tillatte ladetrykk. Fjæra "styrer" egentlig bare grunntrykket. Dvs minste trykk som wastegaten vil kunne åpne på. N75 gjør resten. Men om man har chip og høyt lade trykk, vil en strammere fjær klare å lukke wastegaten fortere. Som kan være en fordel i visse situasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...