#1 Skrevet Januar 4, 2008 Jeg er ikke vant med all denne elektronikken i moderne biler... Min '99 A6 har altså ABS, EDL, ASR og ESP. Når jeg trykker inn ESP-knappen, så kuttes ASR og ESP, men ABS og EDL er fremdeles aktivert. Når man da driver og sladder rundt (f.eks. på isbanen om en uke) så vil jo EDL hele tiden bremse det spinnende hjulet. ASR er jo deaktivert sammen med ESP, så motorkraften begrenses ikke. Jeg forsøkte noen piruetter i går kveld (ganske enkelt med denne bilen, faktisk), og merket at ABS-pumpa jobbet selv om ESP/ASR var koblet ut. Spørsmålet er da, vil EDL jobbe så hardt at det kan skade bremsene på noen måte? Tenkte da først og fremst på overoppheting. Å nappe ut sikringen vil jo kutte EDL, men da mister jeg vel også ABS? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 4, 2008 Eneste jeg vet anngående disse tingene er at hvis man har vært borti bremsen (ihvertfall på min) så er de diverse elektroniske hjelpemidlene midlertidig aktivert i 5 sekunder (mener var det) før de kobles ut igjen. Når ESP er slått av. Bare ett lite "tips" hvis du ikke visste det fra før. Er ganske sikker på at min har EDL/EDB og har ikke merket at bremsene har vært i drift når jeg har hærjet som verst, bortsett fra når jeg har vært borti bremsen. Når ESP er på merker jeg at det plutsetlig "knaker" i bremsesylinderen og bilen retter seg opp når det er glatt og bilen begynner å spinne på alle 4. Regner med det er dette som er EDB/EDL (Electronic differential brake/lock)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 4, 2008 Det er knakelyden fra ABS-pumpen jeg sikter til, og som du sier, når jeg prøver å sladde med ESP aktivert, så vil motorkraften kuttes, og bilen retter seg opp. Dette er ESP og ASR som jobber i felleskap. Det var bare det at mens jeg dro noen rundinger i går, så hørte jeg tydelig at ABS-pumpen gikk selv om ESP og ASR (antispinn) var koblet ut. Dermed antar jeg at det er EDL (el diff brems) som jobbet, og at denne fremdeles er aktivert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2008 Okei, det er mulig at det er ESP/ASR'en på min som driver å jobber, men tror ikke den pleier å kutte motorkraften hvis jeg bare sklir litt (lenge siden det var glatt her, så husker ikke 100%). Bare bremser litt (bak som oftest virker det som) og bilen retter seg. Så om jeg har EDL er jeg ikke sikker på . Eneste jeg vet er det med bremsene, er at jeg feks skal løse bilen i en bakke og begynner å spinne, og har brukt bremsene til å holde den. Så begynner elektronikken å jobbe litt, noe den ikke gjør hvis jeg ikke har brukt bremsen til å holde bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 5, 2008 Regner med at min 2.5tdiQ Tip. også har EDL? Isåfall kan ikke jeg si å ha merket noe når jeg har lekt meg (Les: dratt litt piruetter ). Har fått opplyst fra register i Tyskland (importbil) at bilen skal ha ESP selv om knappen mangler, men denne ligger godt og breit med litt provosering, så antar at info'n jeg har fått ikke stemmer. Men EDL er det vel på denne uansett om den har ESP eller ikke? Jeg har ihvertfall ikke merket noe unormalt. Men, må si jeg var skeptisk til at det var mulig å ha noe morro med denne når jeg kjøpte den, men fyttirakkern så morro og imponerende hvor bra over 1,7t sitter på skikkelig sledeføre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 5, 2008 Det går ikke å legge bilen godt og breit med ESP aktivert, det er rett og slett umulig. Motorkraften kuttes, og hjulene bremses for å rette opp bilen, for elektronikken forstår ikke at føreren gjør dette med vilje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 5, 2008 Det går ikke å legge bilen godt og breit med ESP aktivert, det er rett og slett umulig. Motorkraften kuttes, og hjulene bremses for å rette opp bilen, for elektronikken forstår ikke at føreren gjør dette med vilje. Det er jeg fullstendig klar over, og er derfor jeg antar at info jeg har fått er feil. Ligger dog en "skjult" bryter (hjemmemekk) i bilen min i lommen under rattet på venstre side som jeg ikke har noen anelse om hva gjør, så har ikke gjort noe med denne - lurer på om denne kan ha noe med ESP å gjøre? All annen informasjon jeg har fått om bilen stemmer, og har også fått vite at det skal være levert en ESP-versjon som ikke lot seg deaktivere pga manglende bryter, så lurer litt. Selv om jeg muligens ikke har ESP (eller at den manuelt er deaktivert) så er bilen nærmest som å kjøre tog på tilnærmet isføre og har ikke vært i nærheten av å oppleve noe av det jeg hadde på 100'n med forhjulstrekk. Poenget er vel at jeg kan leke greit med min bil uten problemer, og skulle det være slik at jeg har EDL så har jeg ikke merket noe til det du referer til. Edit: Etter et søk på google fant jeg ut at EDL og ASR er standard på alle modeller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 5, 2008 Ikke fra Audi A6, men Sharan, oppfører seg nok likt: http://nats-www.informatik.uni-hamburg.de/~cri/MTPraktikum02_03/System/en_korpus.pdf To ensure that the brake disc of the brakedwheel does not overheat, the EDL will automatically switch itself off if excessive demands are placed on it. The vehicle remains operational and has the same characteristics as a vehicle without EDL. For this reason, the switching off of the EDL is not indicated. As soon as the brakes have cooled off, the EDL will switch itself back on again. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 5, 2008 Det høres bra ut Bjørn, da kan jeg kose meg på isen med god samvittighet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 5, 2008 Jeg gikk fra fwd med manuell kasse til quattro med tiptronic. Kan love deg at det er fult mulig å ha morro med denne kombinasjonen, og ikke minst er det overraskende enkelt å lære seg hvordan bilen oppfører seg på glatt føre (selv om jeg på ingen måte er utlært). Positivt overrasket selv - tror det nok blir uaktuelt med noe annet enn 4wd i fremtiden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 5, 2008 Jada, blir nok morro. Har hatt flere quattro og et par Syncro tidligere, men aldri før i kombinasjon med tiptronic eller annen automat girkasse, så på det punktet er jeg "fersk". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 5, 2008 Jada, blir nok morro. Har hatt flere quattro og et par Syncro tidligere, men aldri før i kombinasjon med tiptronic eller annen automat girkasse, så på det punktet er jeg "fersk". Min erfaring fra treffet i Høydalsmo for to år siden, når jeg kjørte A6-en min med 2,8 og automat, er at det beste er å bare legge den i drive. Prøvde å gire manuelt, men problemet er at kassa girer selv hvis hastigheten er for liten eller hvis du trykker gassen forbi kick-down-punktet. Da visste jeg ikke hvilket gir den hadde, og prøvde så å gire ned manuelt rett etter. Ble bare rot. Jeg konsentrerte meg deretter bare om kjøringen, og lot kassa gjøre som den ville. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 5, 2008 Slike tips er kjekt å ta med seg, takker for det! Fikk prøvd meg i ordentlig snø i dag, 20+ cm kram snø var null problem! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 5, 2008 Det går ikke å legge bilen godt og breit med ESP aktivert, det er rett og slett umulig. Motorkraften kuttes, og hjulene bremses for å rette opp bilen, for elektronikken forstår ikke at føreren gjør dette med vilje. Det går det Per, har ihvertfall gjort det selv, problemet var bare at jeg IKKE gjorde det med vilje... ESP'en redder deg ikke alltid.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 5, 2008 Selvfølgelig, den er bare et hjelpemiddel, og ingen garanti, jeg er klar over det. Var nettopp ute og kjørte nå, og fant ut at det var best uten ESP innkoblet, for så og si ingen veier (utenom E18) har blitt brøytet de siste 6 timene! Helt ufattelig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 16, 2008 Det går det Per, har ihvertfall gjort det selv, problemet var bare at jeg IKKE gjorde det med vilje... ESP'en redder deg ikke alltid.. Dette gjorde vist dama her en dag også. Jeg trodde hu hadde koblet den ut, for hu sa at hu hadde liggi bredt ut fra bensinstasjonen og dro igjennom krysset med returen. (Noe jeg ikke kunne skjønne da jeg aldri har fått den til å gjøre noe sånt med ESP'n på) Men da går det tydeligvis da. hehe! Hu var flau sa a, så kanskje hu var usyldig likevel da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 16, 2008 Hu er glad i fart da og griskjøring, så er nok ikke helt uskyldig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 16, 2008 Men til det med varme bremser på grunn av EDS. Når jeg herjer som værst, spessielt på piruetter jeg har merket det. så er det akkurat som at alt "låser" seg. Klarer liksom ikke dra ut ordentlig. Spant rundt på tredje her om dagen, og det gikk fort, og da merket jeg det når jeg ga meg liksom.. tenkte at det begynte å bli litt varmt for skivene mine, så det var derfor men.. noen andre som har opplevd det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 16, 2008 Hu er glad i fart da og griskjøring, så er nok ikke helt uskyldig. Jeg var vel ikke heller helt uskyldig da, men så havna jeg på skogen også, hehe. Bilen var like hel men satt fast i snøen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 16, 2008 Me hvordan var det å kjøre på bane med dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 16, 2008 Jeg merket ikke noe spesielt til EDL'en, kjente det mest når ABS-pumpa koblet ut, for da gir den et tydelig høyt klikk fra seg, som jeg også kjenner i gulvet (venstre foten). Jeg tror nok det er begrenset hvor mye den forsøker å bremse et spinnende hjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...