Slakk i drivverk, eller er Quattro bare sånn?

Anbefalte innlegg

Mulig det er dumt spørsmål, men alle gamle quattroer jeg har vært borti har hatt dette problemet.

Når man går av på gassen, får u en trøkk i ryggen, og er du litt rå med clutchen smeller(!) det bak(dette er bare noen).

 

Min egen klikker bak når jeg legger inn revers f.eks. Denne er jo ikke i daglig bruk, så jeg satte den over grava og vrei rundt mellomakselen, denne går jo 1/3 runde før det skjer noe i bakdiffen: klø :

Opplagringa er ny bmw del, og alle diff foringer bak er 034, samt alu traversforinger. Girkasse sitter i 034 motorsport foringer, samme med motor.

 

Er dette helt vanlig, eller er det noe man kan gjøre for å redusere dette irriterende problemet?

Merker jo at man heller vil clutche i god tid før kryss osv for å slippe å få diffen i ryggen.: klø :: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat dette med "dytt i ryggen" har jeg også lagt merke til fra 2. til 3. gir...

Ang. smell i bakstilling, tror jeg dette er standard gammel quattro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner på 200'n at jeg kan vri akselen ganske mye før den "tar tak". Der får/fikk jeg sånn "dunk" hele tia!. På diffen som satt i S4 delebil'n var det null dødgang.. :)

 

Overhal diffen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpe ny diff:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

90q'n jeg hadde (Som også hadde gått vel over 340,000km) hadde ikke mye sånt slakk. Noe var det, men langt fra like merkbart som det er i feks S2en jeg har nå. Kommer nok av slitasje og bruk vil jeg tro, løsninga er vel å overhale eller å bytte bakdiffen. Har byttet ut alle foringene til diff og girkasse uten at det ble så veldig mye forskjell på akkurat slakk i seg selv, selv om alt ble stivere ellers.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke si jeg har noe slakk i driverket mitt heller. har rulla 250000km nå. en typ44tq.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vert borti på en del biler at det blir stor slitasje på indre drivledd bak, slik at hvis det er en del dødgang på indre ledda vil det lage lyd ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må overhale bakdiff og frontdiff. pleier å bli en del dødgang mellom kronhjul og pinjong drev..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel-dyret mitt har gått 330.000km nå og jeg kan ikke si at jeg merker noe særlig slakk. Ikke slik som i min forhenværende BMW 525i.... Den var jo rene hoppetussa... :-)

 

Bank i bordet for diesel dyret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva eksakt legger dere i overhaling av bakdiff da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva vil noe sånt koste? Er det overkommelig å handle delene på møller? Jeg har litt slakk i bakdiffen min, og det er mellom pinjong/kronhjul eller hva det heter, Det er ikke noe ulyd eller ubehagelig å kjøre med, men det hender jeg merker at det klonker litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakka med en på møller om dette når jeg hadde quattro. Han sa dette var vanlig når de hadde rulla et par hundre tusen km, grunnen er et slitt lager som gir slitasje på pinjongen og dermed litt slakk mot kronhjulet. Pinjongen beveger seg litt fram og tilbake.

Løsningen de brukte var å bytte alle lager i klokka og bruke shims til å ta opp slakken. Det var kun et lager som egentlig trengtes å byttes, men alt byttes som regel når man først demonterer.

Jeg fikk en pris på 2800kr for alt av deler uten rabatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakka med en på møller om dette når jeg hadde quattro. Han sa dette var vanlig når de hadde rulla et par hundre tusen km, grunnen er et slitt lager som gir slitasje på pinjongen og dermed litt slakk mot kronhjulet. Pinjongen beveger seg litt fram og tilbake.

Løsningen de brukte var å bytte alle lager i klokka og bruke shims til å ta opp slakken. Det var kun et lager som egentlig trengtes å byttes, men alt byttes som regel når man først demonterer.

Jeg fikk en pris på 2800kr for alt av deler uten rabatt.

 

Det var jo ikke så alvorlig ille egentlig... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes jo helt greit ut det..

Noen som vil sette opp dele-liste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en komplett liste da jeg tenkte å gjøre dette, skal se om jeg finner den.

Men var vel egentlig alt av lager å tetteringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme symptomene på min forhjulstrukne A6 C4 som har rulla litt over 300 000, så det er nok ikke kun quattro som har dette problemet :) Tenkte kanskje det var eksosanlegget som slo innat noe når jeg gav på / slapp gassen men etter å ha festa det godt opp er ikke alt borte, slipper jeg gassen brått eller er litt kjapp på clutchen hogger det kraftig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bakdiff.jpg

 

Bumper denne jeg ettersom jeg har lignende symptomer. Har hatt bilen på bukk og mellomakslingen lar seg dreie ganske mye før det er motstand. Hvilke deler av de på bildet trenger jeg da? Og disse reguleringsskivene (Nr. 4) på tegningen, må vel man først måle seg fram til hvilken tykkelse man skal ha?

 

Hvordan er dette å gjøre for en hobbymekaniker? Jeg har aldri sprettet en diff før så jeg håper ikke jeg ødelegger mer enn hva godt er.

 

Hvordan kan jeg forresten med sikkerhet si at slakken ligger bak og ikke forran? Ettersom jeg kan vri mellomakslingen er det vel sannsynlig at det også er slakk framme?

 

Jeg har en Ford Mondeo som dagligbil og på den var det akkurat samme slakken. Der byttet jeg ene drivvasklingen og da ble alt gullegodt så jeg har hatt litt mistanke om at det kan være en av de som er synderen.

 

Uansett så er det en utrolig kjedelig situasjon ettersom man må tilpasse kjøringen etter den der idiotiske slarken så dersom det er noen som ha gjort dette eller har peiling på dette så hadde jeg blitt veldig glad for et utfyllende svar! :)

 

Tommy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk når bilen står på hjulene hva du kan vri. kan du vri en drivaksel så er ytre drivknute slakk i. går bare flensen på diffen rundt så er indre knute slakk i osv.

 

blir jo samme forran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En rutinert mekaniker, som har gjort det noen ganger før, vil bruke en god del timer bare på å shimse kronhjul i forhold til pinjong. Dette KAN gjøres av en hobbymekaniker også, men da bør han sette seg ned med en meget god "DIY", og faktisk skjønne hva som står der først!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk de indre leddene før du åpner diffen. Har nå 0 slakk i diffen men fremdeles slark bak der.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dette på min 99 A4 quattro og..

Tenkte det var en grei sak,og bestilte bakdiff foringer fra 034..Men dette hjalp ikke..

Men det virker mere som det er fremme på girkassa det klonker,vanskelig å si når det forplanter seg...

Hvor mye arbeid er det å få ut fremdiff,må hele kassa kløyves?

Jeg ser ikke helt for meg å shimse opp uten å vite tilstrekkelig hvordan dette skal utføres,kan fort bli et rent hel...e det..:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.