knekt bolt i topp... Hjelp!

Anbefalte innlegg

heisan, skulle "bare" bytte pakningen og O-ringene på denne vannrailen på en AAN maskin. Det endte med at noen av gjengene følte med ut. I tillegg knakk en av boltene på vei inn, før jeg så at nesten alle gjengene var gåene... Jaja får gjenge opp igjen hulla da. Og så greide jeg f"#¤ meg kunsten å knekke gjenge tappen innni hullet. Er sikkert jeg som har klabba noe veldig, men uansett.

Noen som har noen tips til hvordan jeg muligens kan få ut den tappen?

Eller er det ikke noen utvei fra å sende toppen på repp? Vil helst ikke det da, jeg er møkk lei av å skru.. hehe

Setter stor pris på ALLE innspill(bortsett fra at jeg sikkert har gjort noe jævelig dumt: dum ::)

Mvh Tommy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er ikke den eneste... Fordelen min var at jeg skulle sende inn min topp til plansliping uansett, så verkstedet fikset det for meg, hvilket førte til en meget høyere regning enn planlagt...!(drittjobb, visstnok).

Ang. gjengetappen aner jeg ikke, mulig det går an å gjøre likedan som vanlige bolter, altså borre et lite hull i bolten, og sette inn en såkalt grisepi**.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den såkalte grisepikken skal vel fikse den jobben ganske lett! Lærte det på skolen, egentlig ikke noe vanskelig eller stor jobb, tar bare litt lengere tid!

Husker ikke "nerde-navnet" på verktøyet, men du borer et lite hull og slår en tapp med kanter:p nedi! Skrur så gjengetappen opp. Spør der du kjøper verktøy, de har det sikkert der!

Mvh Jesper Graff

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan glemme og borre i den tappen.. fungerer ikke.. har prøvd selv på blokka mi, dog bolten til vannpumpa samt med en grispikk/skrueutdrager :P .. den knakk.. løsningen for meg var og varme den opp, sjokk kjøle den og varme den opp, og sjokk kjøle igjen og så knuste jeg den, borra opp til slutt.. ikke gjort stort etter det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

borring i gjengetapp tror jeg kan bli heavy shit med tanke på metalltype og kvalitet. Komme litt an på hvordan gjengetappen din ser ut, men skulle gå med et skrujern du sliper sidene på slik at det akkurat går ned i hullet og sliper ut "midten" av bladet så du får en "finne" på hver side av tappen og skru den ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dreit i hele bolten, lager en brakett over, kansje litt jalla. Men blir fort 5-6-7 lapper å sende den inn, med ny topp-pakning høvling osv... vist det ikke holder skal jeg heller sende den inn:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har klart det kunststykke å brekke en grisepikk i en eksosmanifoild-bolt på toppen min... :o Klarte å bore ut grisepikken med et flis/glassbor.. Det er ihvertfall et tips om hva som funker til å bore i det materialet. Brukte bare batteridrill. Må ta tida til hjelp da.. For det blir litt varmt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.