ny med speilrefleks! photoshot @raufoss

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle legge inn bildene fra en liten photoshot jeg hadde i dag. jeg vil gjerne ha komentarer på bilder,hva jeg kunne gjort annerledes og sånn. er ikke spesielt god med det nye kamera, men øvelse gjør vel mester?: rolleyes kameraet er nikon d40 og iso på 800. lukkertid har jeg ikke peil på hvordan man fikser!:P prøver å bruke minst mulig blits, da jeg syns bildene mister litt av alle farger og sånn da.

CSC_0333.jpg

CSC_0332.jpg

CSC_0331.jpg

CSC_0328.jpg

CSC_0327.jpg

CSC_0339.jpg

CSC_0335.jpg

CSC_0340.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

legger til ett til.

CSC_0330.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du stativ eller håndholdt, For mange av bildene ble uklare der fokusen er rettet! Jeg liker når man framhever f.eks bilen også blir bakgrunnen litt "uklar" igjen..(som det første bildet..Likte det)

Prøv deg fram, du er på vei..Kanskje et par bilder litt unna bilen med bare parklys? alltid en vinner ;)

Nå er ikke jeg ekspert i det hele tatt..Bare prøvd meg litt fram til tider. Har selv nettopp bestilt meg nikon d80 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg stativ i alle fall, da kan du justere ned ISO`en for å få mindre støy i bildene. Jeg ser at du er oppe i ISO1600 på de bildene med mye støy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du stativ eller håndholdt, For mange av bildene ble uklare der fokusen er rettet! Jeg liker når man framhever f.eks bilen også blir bakgrunnen litt "uklar" igjen..(som det første bildet..Likte det)

Prøv deg fram, du er på vei..Kanskje et par bilder litt unna bilen med bare parklys? alltid en vinner ;)

Nå er ikke jeg ekspert i det hele tatt..Bare prøvd meg litt fram til tider. Har selv nettopp bestilt meg nikon d80 :)

hadde parklys på! men ble så mye skarpere på hiddenen! er så vondt å ta bilder da jeg ikke helt for justert lukkertider. mange av bildene gikk det tregt, å da ble det mye støy i bakrunnen.. men må jo lære! kjempe morsomt med kamera:D

Kjøp deg stativ i alle fall, da kan du justere ned ISO`en for å få mindre støy i bildene.

stativ blir nok kjøpt en av de nermeste dagene. pluss kansje noen nye linser?:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt linse 55-135 er bra.. ;) let på fotovideo.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du ikke bruer blits om kvelden blir dt i alle fall lengere lukkertid merket jeg,, umulig å få dt bra uten stativ da:/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du ikke bruer blits om kvelden blir dt i alle fall lengere lukkertid merket jeg,, umulig å få dt bra uten stativ da:/

veit! derfor skal jeg ha meg stativ! bildene blir jo mye penere uten blits! men prøve å lære:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trikset med bilder om kvelden, er å justere inn ISO, lukkertid og blenderåpning riktig. Og for å gjøre det, må dere først finne ut hvordan man gjør dette på kameraet. Når dere har funnet det ut, er det bare å prøve seg frem og leke med innstillingene. Men styr unna så høy ISO neste gang, Glenn Åge. Sa vel det i telefonen til deg også, at ISO over 800 kan gi mye støy.

Men ellers så var bilde #1 det jeg likte best;)

Et annet tips, det er å bruke mest mulig zoom for å få bilen i fokus og bakgrunnen uklar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo mindre opplyst objektet er (blitz/lyktestolpe/sol/osv), jo mer må man kompensere med ISO, blender og lukkertid, og som du sier er stativ eller annet stillestående alfa omega i slike tilfeller. :)

Blitz kan forøvrig være bra det, såfremt det gjøres riktig.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet tips, det er å bruke mest mulig zoom (panorere) for å få bilen i fokus og bakgrunnen uklar.

Bare sånn at vi ikke driver med feilinformasjon her, så er det å panorere å følge et objekt med kameraet horisonalt mens man tar bilder. Har ikke noe med zoomen å gjøre... Man panorerer ofte når man tar bilder av bil i fart, da følger man bilens bevegelser mens man tar bilde. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[quote name=Mads Kristian Fossen;1036563. Men styr unna så høy ISO neste gang' date=' Glenn Åge. Sa vel det i telefonen til deg også, at ISO over 800 kan gi mye støy.

Men ellers så var bilde #1 det jeg likte best;)

Et annet tips, det er å bruke mest mulig zoom (panorere) for å få bilen i fokus og bakgrunnen uklar.[/quote]

jeg satte jo iso på 800 før jeg begynte å ta bilder, men nå står det på auto. skal sette meg mer inn i kamera i kveld, å da kommer det ratt noen bilder da=) takk for hjelp så langt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sånn at vi ikke driver med feilinformasjon her, så er det å panorere å følge et objekt med kameraet horisonalt mens man tar bilder. Har ikke noe med zoomen å gjøre... Man panorerer ofte når man tar bilder av bil i fart, da følger man bilens bevegelser mens man tar bilde. ;)

Bare jeg som surret litt i morgentimene:p

Og man trenger nødvendigvis ikke stativ, det er bare å være kreativ å bruke det man finner det. Det gjør jeg:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stativ er ett must for å ta bilder om kvelden uten blitz. Du kompenserer de korte lukkertidene ved å øke ISO-verdien og

det fører (som flere har nevnt) til mye støy i bildene.

Cluet er å bruke så lave ISO-verdier som mulig (for minst mulig støy), men justere lukkertid og blender. På standard objektiver så må man vanligvis ha laaange lukkertider når man tar bilder når det er mørkt siden blender ikke kan justeres så lavt.

Jeg anbefaler deg å kjøpe 50mm objektivet til Nikon som har en blender ned i f/1.8 og man kan da ta bilder i mørke omgivelser med kortere lukkertid. Jo lavere blender..jo kortere lukkertid kan du ha.

Har selv ett slikt til mitt Nikon D50 og er strålende fornøyd. Dette er ett fast objekttiv..altså INGEN zoom.

Koster under enn 1000 lapp og bør finnes i alle fotobager ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stativ er ett must for å ta bilder om kvelden uten blitz

I tillegg er det vinter og da skjelver man gjerne ganske mye ved håndholdt kamera:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

klare bilder på lang lukker, STATIV eller sett kamera på noe annet :P

husk, stort blender tall (feks f/22) gir stor dybdeskarphet, mens lite blender tall (feks 2.8) gir liten dybdeskarphet. ska du ha uskarp bakgrunn, gå for lavt blender tall. ska du ha mer i fokus, still opp blender å test helt te alt det du vil ha i fokus er det.

juster også lukker så bildet ikke blir for mørkt eller for lyst. prøv ikke gå over iso 400, da pleier støyen begynne. er ikke helt sikker på ditt kamera.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interresang tråd, da jeg å er "nybegynner" med speilrefleks... Men jeg er mest glad i natur bilder, eks rennende vann med lang lukker tid. sikker vinner :)

Men jeg kan altfor lite om hvordan justere alt mulig dill, så er mest på flaks at noen av bildene blir bra.

Lærer vel så lenge man øver :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.