#1 Skrevet Januar 7, 2008 Noen med synspunkter på ulike merker bremsevæske? Duger f.eks biltemas bremsevæske til aktiv banekjøring eller er den av "dårlig" kvalitet med dårligere egenskaper enn andre merker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2008 Noen med synspunkter på ulike merker bremsevæske? Duger f.eks biltemas bremsevæske til aktiv banekjøring eller er den av "dårlig" kvalitet med dårligere egenskaper enn andre merker? Bremsevæsken er desverre et av de dårligere produktene biltema selger, og absolutt ubrukelig til banekjøring. Du bør se etter en bremsevæske som har kokepunkt over 260°C. Til banekjøring f.eks; Castrol Super, Delphi Racing, ATE ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2008 Det var det jeg tenkte.. Takk for innspill! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2008 Bremsevæsken er desverre et av de dårligere produktene biltema selger, og absolutt ubrukelig til banekjøring. Du bør se etter en bremsevæske som har kokepunkt over 260°C. Til banekjøring f.eks; Castrol Super, Delphi Racing, ATE ... Og på hvilken grunnlag kan du si at den er dårligere? Den er jo DOT 4 merket. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82922 http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2008 har prøvd den på rs2 og det funka ikke. bytta etter to dager. bremser fint til du skal stoppe fra litt høye hastigheter da er det ikke noe bremser igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 7, 2008 Jeg har ingen dårlig erfaring med Biltema's bremsevæske, men på den annen side så har jeg heller ikke bil med veldig høy ytelse, og er heller ikke blant de som kjører 200 runder på en helg på Hovedtreffet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2008 har prøvd den på rs2 og det funka ikke. bytta etter to dager. bremser fint til du skal stoppe fra litt høye hastigheter da er det ikke noe bremser igjen Når den gamle RS2 din ble bygd så brukte dem DOT3 som orginal, og det holdt i massevis, og DOT4 er jo bedre en DOT3. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 7, 2008 Jeg har ikke hatt noe problemer med bremsevæske fra Biltema ved bankjøring, selv med mange runder på Våler med venstrefots bremsing. Belaster nok ikke bremsene like mye som en tung RS2 da, selv om det går fortere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 7, 2008 Det er vel med bremsevæsken til Biltema som med oljen de har... Den tok i allefall nesten knekken på Mitsu'n til bror min (tetta oljekjøleren og ble en skikkelig seig guffe uten flytegenskaper) og gilera'n min (tetta oljefilteret av samme grunn) Jeg velger i allefall å ligge LAAAANGT unna produkter med kritiske egenskaper fra Biltema! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 7, 2008 Dagens biltema olje kan umulig være veldig dårlig. Den overholder kravene fra API (SL) og ACEA (A3/B3/B4). Kravene fra ACEA er ganske strenge med hensyn på slitasje og "sludge/varnish". Oljen og bremsevæsken er kanskje de eneste produktene til Biltema der det settes krav fra uavhengige organisasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 7, 2008 Jeg skaffer ATE superblue racing bremsevæske. meget god væske til både bane og veikjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 7, 2008 Dagens biltema olje kan umulig være veldig dårlig. Den overholder kravene fra API (SL) og ACEA (A3/B3/B4). Kravene fra ACEA er ganske strenge med hensyn på slitasje og "sludge/varnish". Oljen og bremsevæsken er kanskje de eneste produktene til Biltema der det settes krav fra uavhengige organisasjoner. Joda, kjenner godt til spec på disse produktene, men clogga gjorde det i allefall... Minnet mer om grease enn olje ja. Måtte ty til diesel og trykkluft for å få den gørra ut av oljekjøleren, så seig var den. Det var den helsyntetiske oljen som gjorde dette, og godt mulig det var et engangstilfelle, men det var bevis nok for meg i allefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 7, 2008 Når den gamle RS2 din ble bygd så brukte dem DOT3 som orginal, og det holdt i massevis, og DOT4 er jo bedre en DOT3. en bremsing fra 200 til 0 og du sto på bremsepedalen fra 50 og til stopp. bytta til racing bremseveske og ikke noe problem i det hele tatt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 7, 2008 Joda, kjenner godt til spec på disse produktene, men clogga gjorde det i allefall... Minnet mer om grease enn olje ja. Måtte ty til diesel og trykkluft for å få den gørra ut av oljekjøleren, så seig var den. Det var den helsyntetiske oljen som gjorde dette, og godt mulig det var et engangstilfelle, men det var bevis nok for meg i allefall. Mange mil kjørte dere på olja før den ble slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 7, 2008 Dagens biltema olje kan umulig være veldig dårlig. Den overholder kravene fra API (SL) og ACEA (A3/B3/B4). Kravene fra ACEA er ganske strenge med hensyn på slitasje og "sludge/varnish". Oljen og bremsevæsken er kanskje de eneste produktene til Biltema der det settes krav fra uavhengige organisasjoner. Vet bare at det lukter spillolje av Biltema oljen.. God nok grunn for meg til å ikke bruke den ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 7, 2008 Vet bare at det lukter spillolje av Biltema oljen.. God nok grunn for meg til å ikke bruke den ... Har bytta olje tett i det siste etter at toppen var av. Luktet ikke noe annet fra Biltemaoljen enn den fra Castrol, Mobil(1) eller Fina (Total). Snakker om den syntetiske nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 7, 2008 Mange mil kjørte dere på olja før den ble slik? Tja... Mitsu'n gikk ikke 200 mil engang før lampa lyste som besatt. Gikk et par uker Hadeland Oslo bare. Ble en tur med hengeren for å hente der ja... Gilera'n er jeg usikker på, men det var i allefall ikke mange mil før lampa gikk på. Kanskje 50- 100 mil eller deromkring. Med andre ord rimelig godt innenfor skiftintervall. hehe... Mitsu'n hadde nyoverhalt motor, og nye filtre på begge doningene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 7, 2008 Triste greier... Nå bytta vel tema oljeleverandør for noen år siden. Lenge siden dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 7, 2008 Dette var nå i sommer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 7, 2008 Tja...Mitsu'n hadde nyoverhalt motor, og nye filtre. Sier kanskje mer om overhalingsjobben enn om oljen ? Til trådens tema: Biltemas bremsevæske har vel kokepunkt under 260 såvidt jeg husker. Jeg bruker derfor ATE super blue som har 280. Skiftes ikke så ofte og går ikke så stort volum så prisforskjellen betyr derfor lite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 8, 2008 Og på hvilken grunnlag kan du si at den er dårligere? Den er jo DOT 4 merket. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82922 http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_4 Hehe.. Når Cato sier at Biltemas bremsevæske ikke holder mål, så tror i hvertfall jeg på det, det går _noen_ liter bremsevæske gjennom både S6'n og sykkelen hans ila. året.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 8, 2008 Sier kanskje mer om overhalingsjobben enn om oljen ? Til trådens tema: Biltemas bremsevæske har vel kokepunkt under 260 såvidt jeg husker. Jeg bruker derfor ATE super blue som har 280. Skiftes ikke så ofte og går ikke så stort volum så prisforskjellen betyr derfor lite. Hva du vet;) hehe... Tror vi stoler på gutta hos sylinderservice jeg:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 8, 2008 Da har jeg trukket følgende konklusjon ut av alt oljepreiket: Meningene er delte, men feks. ATE har høyere kokepunkt enn temas bremsevæske.. Da gir svaret seg selv spør du meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...