#1 Skrevet Januar 7, 2008 Hjelp trengs! Fredag kveld stod jeg parkert mens bilen gikk på tomgang, helt plutselig uten forvarsel sank tomgangen med ca 300rpm. Bilen gikk perfekt før dette skjedde! Motor ble nesten kvalt og begynte å vibrere, vibrasjonene kan kjennes inne i bilen og de får høyere frekvens med høyere turtall. Jeg begynte å lure fælt, så jeg gikk ut å hørte på eksosen. Og der er det noe rart, det høres ut som jeg har en snekkemotor under panseret jo! Feilene er altså: - Lav tomgang - Vibrasjoner - Rar eksoslyd Kan dette være en tenningsfeil? Dårlig tennplugger? Ødelagt coil? Det rare er jo at det plutselig skjedde mens bilen stod på tomgang. Bilen er utstyrt med: - Åpent KN-filter - Forge resirk - N75J Har lurt litt på lmm, men er dette typiske "dårlig lmm"symptomer? Håper noen her har noen gode forslag. All hjelp blir hjertlig mottat!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2008 tipper coil.. nesten samme som skjedde med min, enten det eller gasspjeld, tviler på lmm, men du kan jo kople den i fra, blir den ikke verre da så er det jo en mulighet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2008 Takk for raskt svar, jeg prøvde å koble fra lmm. Skjedde ingenting, ble verken bedre eller værre. Hvis jeg skal bytte coil er det orginal som gjelder eller burde man oppgradere på noen måte? Bilen skal ikke trimmes (mulig bare en K04 turbo) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2008 Flere forslag? Coiler holder jeg på å bytte men andre forslag mottas også gjerne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 8, 2008 Høres ut som tenningssluttstykke / tenningsmodulen som er røket her.. fikk samme feilene på min. Byttet plugger, men ble ikke bedre... Men ny tenningsmodul gjorde susen... Den sitter i luftfilterboksen originalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 8, 2008 Kenneth: Du hadde helt rett. Tenningsmodulen er ødelagt så denne må handles inn. Tusen takk for alle forslag som har kommet, dette hjalp veldig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 8, 2008 Et ikke ukjent fenomen det der! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 5, 2008 Har noen liknende symtomer på min bil oxo vare de kommer å går. den sviver tålig greit på tomgang.. men kan jage litt etter rusing.. sikkert LMM.. men er en vibrasjon i bilen.. høres ut som den liksom tenner litt feil.. den kan virke vibrerende på landlig kjøring oxo... å clutchen kan jeg kjenne vibrasjoner i.. etter alt jeg vet så kan dette være forplanting fra en annen feil. for har ikke hatt noe problemer med clutchen. men får ikke opp noe feil med Tenningsmodulen på bilen heller ved diagnose... noen som vet om denne feilen burde komme opp ved eventuel feilsøking.. ikke noe spess rar eksos lyd.. men bilen kan til tider vibrere ganske bra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 6, 2008 Har noen liknende symtomer på min bil oxo vare de kommer å går. den sviver tålig greit på tomgang.. men kan jage litt etter rusing.. sikkert LMM.. men er en vibrasjon i bilen.. høres ut som den liksom tenner litt feil.. den kan virke vibrerende på landlig kjøring oxo... å clutchen kan jeg kjenne vibrasjoner i.. etter alt jeg vet så kan dette være forplanting fra en annen feil. for har ikke hatt noe problemer med clutchen. men får ikke opp noe feil med Tenningsmodulen på bilen heller ved diagnose... noen som vet om denne feilen burde komme opp ved eventuel feilsøking.. ikke noe spess rar eksos lyd.. men bilen kan til tider vibrere ganske bra.. Motorfeste? Dekk? Hjullager? Bare noen tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 6, 2008 dekk og hjullager kan jeg ihvertfall avkrefte så lenge virbrasjonene er der selv om bilen står stille. motor festene tviler jeg det er.. kan liksom høre når jeg gir på.. akkuratt som bilen tenner feil på 1 selynder eller noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 7, 2008 dekk og hjullager kan jeg ihvertfall avkrefte så lenge virbrasjonene er der selv om bilen står stille. motor festene tviler jeg det er.. kan liksom høre når jeg gir på.. akkuratt som bilen tenner feil på 1 selynder eller noe.. Forsøk å kryssbytte coiler, og kjøp nye plugger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 15, 2008 Forsøk å kryssbytte coiler, og kjøp nye plugger kryssbytte colier?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 15, 2008 Kenneth: Du hadde helt rett. Tenningsmodulen er ødelagt så denne må handles inn. Tusen takk for alle forslag som har kommet, dette hjalp veldig! Hvordan kom du frem til det? Kjørte du diagnose og fikk opp feil på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 15, 2008 Hvordan kom du frem til det? Kjørte du diagnose og fikk opp feil på den? Jeg fant iallefall ut at min var gåen ved å låne en fra en kjenning med samme motor, da fungerte alt... Men en annen fremgangsmåte kan jo være å bytte coiler mellom sylindrene, og dersom feilen fortsatt er på samme sylinder (og du vet at pluggene diner er gode) - så er det vel mest sansynlig tenningsmodulen som er røket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 15, 2008 kryssbytte colier?? Koble av coilen på sylinder nr. 3, og sette den på sylinder nr 1 feks... og motsatt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 15, 2008 Koble av coilen på sylinder nr. 3, og sette den på sylinder nr 1 feks... og motsatt... akkuratt.. hva kan jeg oppnå med dette.. byttet litt på dette her men hjalp ikke så veldig kan man si.. hva skal jeg se etter.. hva er dette.. hehe skjønte ikke helt hvordan det skulle bli noen forskjell. å hvordan merke hvilken selynder som fucker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 15, 2008 Hvordan kom du frem til det? Kjørte du diagnose og fikk opp feil på den? Fant ut at bilen feiltente, sjekket plugger, coiler men alt fungerte bra. Hadde ikke diagnoseutstyr men jeg viste at den lille boksen ved luftfilteret hadde noe med tenning å gjøre. Så jeg målte spenning på den, noe som ikke eksisterte. Så jeg fant det ut via litt flaks, hjelp herfra og en god stund i garasjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 16, 2008 Fant ut at bilen feiltente, sjekket plugger, coiler men alt fungerte bra.Hadde ikke diagnoseutstyr men jeg viste at den lille boksen ved luftfilteret hadde noe med tenning å gjøre. Så jeg målte spenning på den, noe som ikke eksisterte. Så jeg fant det ut via litt flaks, hjelp herfra og en god stund i garasjen mener oxo at bilen feiltenner på min.. den kan kutte med høyt ladetrykk ved "kald" motor.. så fort jeg kommer over 60 grader så går bilen uten å kutte men vibreringene er der enda.. irriterende jeg ikke kjenner noen med lik bil .. litt letter å feilsøke da.. denne tenningsodulen. hvis den er gåen vil den lages i minnet eller fucker den bare der å da. vil jeg kunne finne feil på denne med å kjøre med vagcom.. til bilen monger seg.. kommer smell fra luftfilteret og bilen fucker noe evig. må daue å starte den på nytt for i det hele tatt kunne få ladetrykk før de kutter igjen.. så misstenker noe tennigsdeler her.. pluggene er byttet.. men er Bosch super 4 da.. sto nesten nye NGK på fra før av men var likedan da.. blir gal av denne ristinga.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 17, 2008 akkuratt.. hva kan jeg oppnå med dette.. byttet litt på dette her men hjalp ikke så veldig kan man si.. hva skal jeg se etter.. hva er dette.. hehe skjønte ikke helt hvordan det skulle bli noen forskjell. å hvordan merke hvilken selynder som fucker Da finner du ut om det er coilene som er problemet... Skru ut pluggene, sjekk om det er noen som er våte, bytt om den coilen som står der det evnt. er en våt plugg, skru inn pluggen igjenn. Start bilen, stopp bilen, skru ut pluggen igjenn sjekk om den fortsatt er våt. er den det er det ikke coil som er problemet... (dersom pluggen er våt betyr det at det ikke er tenning på denne sylinderen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 17, 2008 Da finner du ut om det er coilene som er problemet... Skru ut pluggene, sjekk om det er noen som er våte, bytt om den coilen som står der det evnt. er en våt plugg, skru inn pluggen igjenn. Start bilen, stopp bilen, skru ut pluggen igjenn sjekk om den fortsatt er våt. er den det er det ikke coil som er problemet... (dersom pluggen er våt betyr det at det ikke er tenning på denne sylinderen) kan si det sånn at alle selynderene tenner.. så kan ikke være det som er problemet... hmm forbanna bil.. *arg* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 19, 2008 hmm ingen andre som har noen forslag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 19, 2008 støtter forslaget om tenningsmodul, jeg hadde et helvete med en a4tq for en del år tilbake , der kom ikke tenningsmodulen opp som feil! Prøv å få lånt en fra en annen bil så du får testa, er fort å bytte. Her er en tråd fra nordicaudi: http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1232/a1232.php&var= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 19, 2008 støtter forslaget om tenningsmodul, jeg hadde et helvete med en a4tq for en del år tilbake , der kom ikke tenningsmodulen opp som feil! Prøv å få lånt en fra en annen bil så du får testa, er fort å bytte. Her er en tråd fra nordicaudi: http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1232/a1232.php&var= skulle gjerne ha prøvd det.. men har ingen kammerater som har slik bil.. å alle selynderene tenner.. så tviler på at det kan være den som er gåen.. tenkte kanjse motor festene men evig jobb å bytte hvis det ikke er de.. liksom.. kjedelig kostnad og styr.. forbanna irritert over dette her: mad : Regner med det er feste for det kommer en vibrerende lyd i bilen å i clutchpedalen merker jeg "lyden". denne lyden kommer når jeg bremer på gira liksom på ca 2000 omd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 19, 2008 Legger inn bilde av festet så kanjse noen kjennere kan se om dette er gåent eller ikke ved å se på det.. jeg kan ihvertfall ikke se det .. så hvis noen ser det er ødelagt sån ved å se på det så si gjerne ifra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...