#1 Skrevet Januar 7, 2008 Hallo! Har i det siste hatt problemer med bilen, etter mye om å men viste det seg at det var den orginal N75 ventilen som var årsaken, skiftet denne til en N75 J ventil, trodde alt var fryd å gammen! peaket på 1.3-1.4 men ramlet jo ned i den minste bakken.. dette tenkte eg ikkje så mye over.. var fornøyd siden eg kjøpte bilen i nødmodus og aldri hadde kjent hvordan den egentlig skulle gå. Så brått en dag så begynte bilen å hoppe å bære seg når eg gidde full gass å ladetrykket stoppet på 0.9 bar, presset eg den mer, herjet litt med gassen å sånt når den tullet, så kunne ladetrykket brått begynne å stoppe på 0.4 tenkte hmm.... koplet i fra n75 ventilen, å.. INGEN FORSKJELL, da mener eg.. INGEN den gikk ikke over i nødmodus slik den skal med n75 frakoplet, spurde om det her inne, men virket ikke som om folk helt forsto hva eg mente.. Fant til å med ut at med n75 frakoplet så jukset den mindre! Sto i garasjen i timesvis å funderte å funderte, har veldig lite, nesten ingen, erfaring med turbo biler, så alt dette er helt nytt for meg.. eneste eg kunne tenke meg av logikk var at det virket som om trykket forsvant en eller annen plass når det kom over 0.9 å at det kansje var dette som gjore at bilen jukset så voldsomt.. begynte å feil søke, å jammen meg.. Fant trykk lekasje både på vacum inn på den åpne dump ventilen min ( tss.. ja vet fyfy, men den er ikkje det det dreier seg om her ) å på munnstykke på trykk siden på dumpventilen, tok av dette å satt på den orginale resirken, problemene forsvant ikke, dvs, juksinga forsvant, men bilen ladet fortsatt bare maks 1.1 bar å dalte fort som faan når den fikk motstand, å kunne fortsatt kople fra pluggen til n75 uten at bilen gikk i nødmodus.. Folk her inne var enda mer sjokkert, for å sitere den ene, " Her er det noe ALVORLIG galt " Gikk i garasjen i gjen å litt på forum å litt i garasjen, frem å tilbake, fant da ut at i følge dere her inne så skulle n75 ventilen ha stått den andre veien, DVS Den står feil vei hos meg! Eg kan ikke nok om dette til å forklare hvorfor bilen peaker høyt å fint men daler fort som balle, det kan kansje en av dere? men skjønner vertfall da hvorfor bilen ikke går i nødmodus når du kopler fra ventilen.. for om trykkslangene er feil plassert vil vell det tilsi at Wastegaten omtrent er koplet i fra fysisk.. slik at bilen ikke klarer å justere ned trykket ? er eg på rett vei her?? Skal sies at nå har eg bestilt en H ventil samt ny trykkslange fra wastegate å den andre korte slangen.. For har ikke sjangs å snu J ventilen her på denne bilen så enten er min bil spesiell eller så er det ett eller annet som er gæli.. det som er problemet er at snur eg den som dere sier den skal stå så passer strømledningen akkuratt ja, med strekk i, men trykk slangene passer overhode ikke.. blir både forkorte å flatklemte i bøyene.. Men det eg lurer på er om eg har forstått det rett med det rett over her, at pga sånn som slangene mine står inn på n75 så klarer ikke bilen å hive seg i nødmodus, fordi wastegaten er omtrent koplet i fra, fysisk? Huff, mye lesing her, men håper noen tar seg tid til å lese gjennom å rette meg på enkelte saker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2008 Ja, kanskje du har kjørt bilen på max ladetrykk siden du koplet n75 feil vei. Er du riktig uheldig, så er det kanskje mere enn vacuumslanger du har sprengt, kanskje til og med toppakningen har tatt kvelden (siden bilen fjusker som fy tenker jeg..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2008 fjuskinga er vekke den nå, den forsvant jo som sagt når eg fikk tettet luft lekasjene.. ikke sprengt noen slanger heller, dei eg skal skifte er pga en rift som ble større forje gang eg trødde N75 ventilen på plass gjen. Den fjusker ikke nå, å har hatt den på verksted å skiftet en coil for litt siden, fant ingenting galt med motor på møller, hadde topp pakningen vert gån så vil eg tro eg hadde merket det jah! å maks ladetrykk er vell 1.5 noe eg aldri har kjørt den opp mot. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2008 Hvilken bil er det snakk om egentlig? Er bilen i orden nu, er det det du sier? Eller er turbotrykket borte, men bilen fjusker ikke lengere? Kan jo hende at den j-ventilen du monterte også har tatt kvelden, kanskje du har en kortsluttning i ledningene som går til denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2008 det er en 1999 A4 1.8tq avant.. Bilen jukser ikke lenger, men kjører fortsatt med j-ventilen montert feil, siden den ikke passer den andre veien her hos meg.. slangene passer rett å slett ikke, så da går den jo ikke som den skal, peaker greit å sånt men holder jo ikke trykket oppe, å er vell det som er n75 ventilen sin egentlige oppgave, å styre wastegaten sånn at trykket holdes korrekt. Er ikke kortslutning på ventilen, å ventilen fungerer sikkert som den skal, er bare det at den står FEIL VEI 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 8, 2008 Kan noen bekrefte eller avkrefte litt her?? Leste litt i Bjørnar Kristiansen sin post her om montering av N75 og juksing, lånte bilde ditt oxo sowy Her er den montert som i min bil, http://i19.photobucket.com/albums/b175/bjornar600/Foto0534.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b175/bjornar600/Foto0535.jpg Som det går frem av bildene her har jo han montert den med den lengste tuten inn i slangen til wastegaten? Sånn den står hos meg og.. Tom Are Andresen svarer lenger nede i samme post, at: "Den lengste tuten skal alltid ned innsugsslangen så da sitter din riktig,har du J ventilen så skal kontakten peke nedover,på C og H ventilen peker den oppover" Da motstrider det jo ? for komentaren på bildene til Bjørnar da han spurde om alt såg rett ut var jo: "ser rett ut. Vis jeg ikke husker helt feil da..." Så noen som kan avgjøre om disse bildene er korrekt eller om det er feil? For min står som det på bilde, å eg har mistenkt at det er alvorlig feil.. for når eg koplet i fra pluggen til min n75 slik skjedde det ikke mer en en feilmelding.. dvs Wastegaten justerte ikke ned trykket, fordi pga slangene så er det koplet vekk omtrent..Noen?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 8, 2008 N75 skal sørge for at turboen leverer det trykket som chippet ditt er satt opp for, ja. Når ønsket trykk er oppnådd, vil den slippe trykket ut via wastegaten Står ventilen derimot feil vei, vil styringen til wg bli helt feil.. På det siste bildet "ligger" de to n75ene. Hvis du "setter de opp" (altså med den lengste tuten ned i innsugsslangen) vil du se at kontakten vil peke nedover på den uoriginale ventilen (j-ventilen) når den står riktig. Med mindre du har feil lengde på slangene fra turbo ->n75 og i fra n75->WG så skal dette gå smertefritt. Det eneste du vil få "problemer" med er at kontakten og ledningen til n75 bare såvidt rekker fram Det har du jo forsåvidt nevnt at du allerede har opplevd.. Håper du ble litt klokere av dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2008 Det første bildet og det andre bildet samsvarer jo ikke. Sikker på at ventilen på bilde 1 ikke er en N75H da? Disse har lengste tuten samme vei som den original N75. Ser du på N75J ventilen på bilde 2 så ser du at hvis den lengste tuten skal ned i innsugsslangen, og de to andre skal peke den veien de gjør på bilde 1, ville kontakten vært motsatt vei!!! Så, på din N75(et eller annet) ventil, har du den lengste tuten ned i innsugsrøret? Og kontakten peker da oppover? Isåfall har du en N75H. Hvis kontakten da peker nedover, har du en N75J. Det er ingen vits å snu kontakten 180 grader rundt for å få kontakten til å peke nedover hvis du har en N75H, da skjønner jeg hvordan du mener at slangene ikke passer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 8, 2008 "Som det går frem av bildene her har jo han montert den med den lengste tuten inn i slangen til wastegaten? Sånn den står hos meg og.. " Lengste tut skal ned i innsugsslangen som går inn på turbo fra luftmassemåler. De to andre tutene monteres deretter. Så hvis du har lengste tut inn på slangen til wastegaten er det ikke rart at ting er feil! "Bilen jukser ikke lenger, men kjører fortsatt med j-ventilen montert feil, siden den ikke passer den andre veien her hos meg.. slangene passer rett å slett ikke, så da går den jo ikke som den skal" Hvordan kan du mene at slangene ikke vil passe? Om du snur ventilen 180 grader rundt slik at den store tuten vender ned i innsugsslangen istedenfor opp mot wastegaten, vil den tredje tuten fremdeles peke samme vei. Eneste forskjellen er at den elektriske kontakten peker motsatt vei. Og da blir det som regel for langt spenn til ledningen som skal koble på. For å unngå brudd her som følge av det lange spennet bør du lodde på noen cm ekstra ledning på enden. Det måtte jeg da jeg kjørte med N75J på min forrige A4, for ledningene røk ved festet og bilen ladet aldri mer enn grunntrykket til wastegaten. Når jeg loddet på forlenging på ledningene, var alt bare fryd og gammen deretter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 8, 2008 "Som det går frem av bildene her har jo han montert den med den lengste tuten inn i slangen til wastegaten? Sånn den står hos meg og.. " Lengste tut skal ned i innsugsslangen som går inn på turbo fra luftmassemåler. De to andre tutene monteres deretter. Så hvis du har lengste tut inn på slangen til wastegaten er det ikke rart at ting er feil! "Bilen jukser ikke lenger, men kjører fortsatt med j-ventilen montert feil, siden den ikke passer den andre veien her hos meg.. slangene passer rett å slett ikke, så da går den jo ikke som den skal" Hvordan kan du mene at slangene ikke vil passe? Om du snur ventilen 180 grader rundt slik at den store tuten vender ned i innsugsslangen istedenfor opp mot wastegaten, vil den tredje tuten fremdeles peke samme vei. Eneste forskjellen er at den elektriske kontakten peker motsatt vei. Og da blir det som regel for langt spenn til ledningen som skal koble på. For å unngå brudd her som følge av det lange spennet bør du lodde på noen cm ekstra ledning på enden. Det måtte jeg da jeg kjørte med N75J på min forrige A4, for ledningene røk ved festet og bilen ladet aldri mer enn grunntrykket til wastegaten. Når jeg loddet på forlenging på ledningene, var alt bare fryd og gammen deretter. Begge bildene er av en N75J ventil.. så på bilde står den feil vei. Grunnen til at eg lurte var fordi i posten hans så fikk an til svar at bilde såg rett ut.. å det stemmer jo da ikke. Ja vet det høres absurd ut! men var helt sjokkert da eg først begynte å knote med n75 på min bil, allerede når eg skulle ta av den orginale så var det så stramt at løsnet slangen til Wastegate så hoppet den av n75 ventilen selv..Men ser i papirmølla som følgte med bilen at en turbotrykks slange har blitt skiftet engang tidligere eier var på ferie med bilen, så om det er blitt gjort på et hva som helst verksted å ikke møller, som bilen ellers har fulgt hele veien, så lurer eg på om denne er urginal, for ser at på blant annet bilde over her er slangen grå, mens min er svart.. kan være noe der? Er 1oo% sikker på at min står feil vei, siden den lengste tuten går inn i wastegat slangen. Er klar over dette med forskjellen på N75 C H og J at J er speilvendt, ble bare usikker siden den andre posten var bilde på å folk komenterte at det såg rett ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 8, 2008 Ja, er helt sikkert uoriginal slange.. Etter min mening så var ventilen på bildet koplet feil (hvis det da ER en j-ventil vi ser her). MEN hvis du har koplet den lengste tuten mot WG så er det FEIL i alle fall! Som Tom Are sa, den lengste tuten skal ALLTID stå ned i innsugsslangen. Og er det en j-ventil du skal montere, og c-ventilen er den originale ventilen til din bil, så må du bare vri j-ventilen 180grader, og kople deretter til de to slangene. Da blir det altså: -Lange tuten nedi innsugsslangen -Slange fra WG skal på toppen av ventilen -Siste slangen i fra turbo går da inn på siden av ventilen Rakk slangene fram til den originale ventilen, skal de også rekke fram til j-ventilen. Som sagt, eneste kablene til kontakten som kan bli knapp.. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 8, 2008 jo takk! Men våger ikke prøve å bytte før eg får dei nye slangene å N75H ventilen. Er en sprekk i wastegat slangen rett før slangeklemma, om eg roter i det så sprikker den sikkert mer. Med N75 ventilen montert rett, bør eg da få 1.2-1.3 som holder lenger en nå? nå ramler det jo ned i bakkene.. å da mener eg langt ned.. 0.3-0.4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 8, 2008 Vil tru dette ordner seg da du bytter slangen med sprekk i! OG når ventilen står rett vei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 9, 2008 Ikke usannsynlig.. Tråd kan egentlig stenges 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 16, 2008 kan vel spørre i denne tråden: Jeg er sinnsykt forvirret. Noen som har et bilde på en N75J ventil montert på en audi a6 1.8t 4b / c5? Er montert på bilen min nå, men tingen er at siden jeg skulle bytte mange ting på et verksted, ba jeg de bare bytte denne også siden de skulle bytte div turboslanger. Når jeg klamper gassen i bånn nøkker bilen på rundt 2500/3000 omdreninger. Antar at dette er LMM som er gåen. Men jeg vil gjerne vite om de gjorde det riktig når de byttet den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 16, 2008 Altså: N75J og orginal N75 skal ALLTID med den lengste tuten ned i innsugsslangen (den som går fra luftfilteret til turboen!). N75J vil da bli stående motsatt vei av orginal (gjelder ihvertfall A4 B5). Da med kontakten pekende nedover mot resirken. Kanskje dette gjelder andre N75-ventiler også. Men husk at den lengste alltid skal ned i innsugsslangen! Håper dette hjalp gutter. Skjønner at folk er forvirret!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 28, 2008 Ja, er helt sikkert uoriginal slange.. Etter min mening så var ventilen på bildet koplet feil (hvis det da ER en j-ventil vi ser her). MEN hvis du har koplet den lengste tuten mot WG så er det FEIL i alle fall! Som Tom Are sa, den lengste tuten skal ALLTID stå ned i innsugsslangen. Og er det en j-ventil du skal montere, og c-ventilen er den originale ventilen til din bil, så må du bare vri j-ventilen 180grader, og kople deretter til de to slangene. Da blir det altså: -Lange tuten nedi innsugsslangen -Slange fra WG skal på toppen av ventilen -Siste slangen i fra turbo går da inn på siden av ventilen Rakk slangene fram til den originale ventilen, skal de også rekke fram til j-ventilen. Som sagt, eneste kablene til kontakten som kan bli knapp.. Lykke til Er du sikker på at slangen fra WG skal på toppen og slangen fra turbo skal på siden. ETKA viser vel det motsatte etter det jeg kan se...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 28, 2008 Blir selvfølgelig usikker når du sier det på den måten Jeg har i allefall koplet den slik. Og bilen funker som snus den.. Da jeg stod med c-ventilen(originale) og j-ventilen i hånda og blåste igjennom dem, fant jeg ut at det måtte bli sånn. Leste også på forumet(?) at slik skulle det være.. Har i grunn ikke kjørt med ventilen koplet til på annen måte enn som dette. Og som sagt, bilen funker som snus den Kjører du med ventilen koplet på annet vis? Fungerer det bra? Prøvd ventilen koplet til som jeg beskrev? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 28, 2008 Blir selvfølgelig usikker når du sier det på den måten Jeg har i allefall koplet den slik. Og bilen funker som snus den.. Da jeg stod med c-ventilen(originale) og j-ventilen i hånda og blåste igjennom dem, fant jeg ut at det måtte bli sånn. Leste også på forumet(?) at slik skulle det være.. Har i grunn ikke kjørt med ventilen koplet til på annen måte enn som dette. Og som sagt, bilen funker som snus den Kjører du med ventilen koplet på annet vis? Fungerer det bra? Prøvd ventilen koplet til som jeg beskrev? Jeg har kjørt med begge mulighetene, men med forskjellige ventiler. Men nå monterte jeg nye slanger og satt tilbake H-ventilen. Da kobla jeg motsatt av det du skriver, altså slik det står i ETKA og dette fungerer også gull det jeg har prøvd til nå hvertfall. kjørte tidligere motsatt, altså slik du skriver, men med den orginale ventilen og dette gikk drastisk dårligere. Dog ikke noe sammenligningsgrunnlag pga lekk i slangene, som jeg ikke vet når kom. Har montert ny turbo. Men jeg sliter med en liten form for uling i turboen ved f.eks lett rus på tomgang. Lyden kan sammenlignes med lyden du får når det er for dårlig jord til stereoanlegget. Hvordan er d hos deg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 28, 2008 Hehe, har lest den tråden gitt Nei, min er stille, kun turboen som blåser ved gasspådrag.. Tilbake til n75, så trur jeg faktisk ikke det har noe å si om den fra wg står på toppen av ventilen, eller om den er koplet inn på siden. Dette begrunner jeg med at n75 åpner inn til wg når ønsket trykk er oppnådd, og siden trykket kommer fra turbo, og den lange tuten skal ned i innsugsslangen, så kan vi konkludere med at trykket går i gjennom de korte tutene, ergo kan man kople på begge måtene. Enig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 28, 2008 Hehe, har lest den tråden gitt Nei, min er stille, kun turboen som blåser ved gasspådrag.. Tilbake til n75, så trur jeg faktisk ikke det har noe å si om den fra wg står på toppen av ventilen, eller om den er koplet inn på siden. Dette begrunner jeg med at n75 åpner inn til wg når ønsket trykk er oppnådd, og siden trykket kommer fra turbo, og den lange tuten skal ned i innsugsslangen, så kan vi konkludere med at trykket går i gjennom de korte tutene, ergo kan man kople på begge måtene. Enig? Enig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 28, 2008 Har dere delenummer på denne N75J ventilen, og vil den passe på min 3b motor? Eller må jeg ha en annen ventil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 28, 2008 Har dere delenummer på denne N75J ventilen, og vil den passe på min 3b motor? Eller må jeg ha en annen ventil? 034 906 283 J Den kan vel i teorien brukes på de fleste turbomotorer. De forskjellige ventilene fungerer på samme prinsippet, men de gir forskjellige inntrykk/kjøreopplevelser. Ta f.eks denne j-ventilen.. Den lader høyt og tidlig, men slipper trykket litt oppe i registeret. Det er i allefall min erfaring. Håper du ble litt klokere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 28, 2008 J eller H, eg likte H ventilen best ser ut til at den holder trykket litt høyere på høyt turtall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 28, 2008 J eller H, eg likte H ventilen best ser ut til at den holder trykket litt høyere på høyt turtall Har ikke erfart dette selv, men har blitt fortalt det samme av andre, så dere lyger sikkert ikke Som sagt, de forskjellige ventilene gir litt forskjellige inntrykk med tanke på effektkurven Men én ting er sikkert, magnetventilen min skal bort! Har en MBC liggende, men orker ikke montere før til sommeren. Da er jeg ferdig med disse hersens ventilene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...