Trenger litt hjelp før evt. kjøp - anmerkninger på tilstandsrapport

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en bil til, og har sett på og prøvd en nå nettopp. Bilen det gjelder er en '95 S6 2.2TQ avant, automat som har gått 206'km.

Eieren fikk ordnet tilstandsrapport på den i dag, og nevnte kjapt over telefon følgende merknader:

- liten svetting bak på girkassa.

- liten svetting på høyre bakaksel.

- lekasje på sentrallås (vakuumpumpe?) bak.

- noe tregt håndbrekk.

han nevnte også at det sto at bremsevæska hadde kokepunkt på 20grader, det høres vel feil ut? Koster det evt. mye å få skiftet bremsevæske?

Det jeg er mest 'bekymra' over er oljesvettingene: er dette greit å få fikset? Simmeringer? ca kostnad?

Ellers noen tanker om sentrallåsen?

Bilen er pen innvendig, med fine, sorte skinnseter og alle instrumenter og pærer fungerer, også klimaanlegget virker som det skal. Under prøveturen merket jeg ingen ulyder, annet enn vindsus fra førersiden under høy hastighet... Ellers kjentes bilen tight og fin ut.

Vil det være et trygt kjøp? ( i den grad et bruktbilkjøp kan være trygt...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svetting er ikke unormalt på en bil med denne kjørelengden/alderen. Men med svetting, skal det ikke henge oljedråper under bilen. Sjekk dette! Tregt håndbrekk, du må nok regne med å skifte vaiere. Bremseveske skal jo skiftes hvert annet år, noe vi alle (?) gjør..... dette er en menyjobb på alle verksteder, tror ikke det er så kostbart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svetting er ikke unormalt på en bil med denne kjørelengden/alderen. Men med svetting, skal det ikke henge oljedråper under bilen. Sjekk dette! Tregt håndbrekk, du må nok regne med å skifte vaiere. Bremseveske skal jo skiftes hvert annet år, noe vi alle (?) gjør..... dette er en menyjobb på alle verksteder, tror ikke det er så kostbart.

Kan vel være dårlig calippere også.... er ikke uvanlig på disse det akkurat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Skal se på bilen igjen på fredag, så da får jeg stikke nesen under og se etter hengende oljedråper. Samtidig får jeg undersøke om/når det har blitt skiftet olje på girkassa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel være dårlig calippere også.... er ikke uvanlig på disse det akkurat

Dersom calipperene er dårlig burde de vel bemerket det på tilstandsrapporten? Ettersom (antar jeg) det har innvirkning på bremsevirkning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

caliperane som henger trur eg, har hatt dette problemet på mangen audier:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lekkasje fra bakre simring kan man risikere at kassa er kjørt med for lite olje. Hadde en 200TQ som havarerte kasse, trolig nettopp pga dette......

Tror kassa er likt oppbygd som 200TQ. I såfall er skifte av simring bak er en relativt stor jobb, må dele girkasse ca 30-40 cm fra bakenden. Utgående aksel bak sitter skrudd fast fra innsiden. Jeg skiftet den med kassa ute av bilen, er usikker på om det er mulig med kasse montert i bil.

Rustne skiver bak tyder på at calippere sitter. Blanke skiver tyder på at vaier sitter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker ikke tanken på at girkassa kan ryke... Spørs om jeg bare skal vente til jeg finner en med manuell kasse likevel, så slipper jeg å bekymre meg over det.

Calipperene; må vel byttes? Ca. kostnad?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.