#1 Skrevet Januar 8, 2008 Hei, Har en kompis på jobben som nettopp har kjøpt seg en 03 mod A4 1,9TDI, han ville jeg skulle høre med gutta på nette om noen har vert borti merkelig eksos utslipp fra disse bilene. Bilen slipper ut urimelig mye eksos under bilen fra motorrommet, men kun når den er kald. Hørest merkelig ut spør du meg, bilen går pent å stille også så det er ikke snakk om no fri eksos. Han har merka det godt når han har stått i ferje kø'n å venta, kan det være så enkelt at vinden blåser eksosen fremover Men det kommer jo likevel urimelig mye eksos å bilen har rulla under 100000km. Noen som kan gi han et fornuftig svar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 8, 2008 Det er vel ikke noe tilleggsvarmer av et slag på den? Mener de ofte slepper ut eksosen midt under bilen?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 8, 2008 Det er vel ikke noe tilleggsvarmer av et slag på den? Mener de ofte slepper ut eksosen midt under bilen?? Støtter den iogmed at det skjer da bilen er kald. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2008 hehe, er nok webasto på den. Var nettopp borti det samme med en bekjent sin bil.. Begynte jo å lure da.. Røyk bra under bilen.. Det var en paknig som hadde røket, derfor røyken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2008 samme skjer på bilen min, men der er det ingen webasto.. hvertfall ikke med fjernkontroll eller noe. en 3bg. noen som har noe forklaring på den da? sitter en slags radiatorting på såførsiden i motorrommet med noen rør på men.. ser ut som en firkanta rilleting. noen forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2008 samme skjer på bilen min, men der er det ingen webasto.. hvertfall ikke med fjernkontroll eller noe. en 3bg.noen som har noe forklaring på den da? sitter en slags radiatorting på såførsiden i motorrommet med noen rør på men.. ser ut som en firkanta rilleting. noen forslag? Oljekjøler? Klimaradiator? Edit: klimaradiatoren sitter vel kanskje foran den vanlige radiatoren på disse... Men kan ikke skjønne at det skal komme røyk fra ev. oljekjøler... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 9, 2008 det er ingen av delene.. hehe! forklarte kanskje litt dårlig i går men.. det er noe anna rart. ser ut som en varmer av noe slag. med noe rør på å sånn..noen som sa det var forvarmer på dieselen men.. jeg vet ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 9, 2008 På 1.8t sitter det en elektrisk "pumpe/motor" som henter luft i fra luftfilterboksen og kjører denne luften inn foran katalysatoren. Dette er en "kaldstartanordning" som har som hensikt å få opp temperaturen raskere i katalysatoren.. Kanskje slangen mellom pumpe/luftfilter/eksos som er sprekk i? Vet ikke om denne finnes på dieselmotor, men kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 9, 2008 Når jeg tenker etter så har vel dieselen en litt annen ordning på kald motor. EGR ventil, eller noe sånt. Da resirkulerer den en del av eksosen tilbake til innsug.. Kanskje en liten lekkasje på dette systemet? Nei, jeg vet ikke, skal slutte å synse jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 9, 2008 samme skjer på bilen min, men der er det ingen webasto.. hvertfall ikke med fjernkontroll eller noe. en 3bg.noen som har noe forklaring på den da? sitter en slags radiatorting på såførsiden i motorrommet med noen rør på men.. ser ut som en firkanta rilleting. noen forslag? Har ikke mange dieselmotorer beregnet for vårt "kalde nordiske klima" en tillegsvarmer for å få opp temperaturen i motoren raskere: klø :. Det kan som regel kobles motorvarmer/dieselvarmer til denne i ettertid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 9, 2008 Svigerfar min har en passat 05mod. 1,9 tdi, den har original webasto som kun fungerer med kald motor samt at den må være igang. Denne slipper eksosen ut under bilen en plass 01mod. Transporteren jeg har til firmabil har dieselvarmer som kun er i drift ved kald motor, og der slippes eksosen ut i forkant av venstre forhjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 9, 2008 Har ikke mange dieselmotorer beregnet for vårt "kalde nordiske klima" en tillegsvarmer for å få opp temperaturen i motoren raskere: klø :. Det kan som regel kobles motorvarmer/dieselvarmer til denne i ettertid. Stemmer. En såkalt kjørevarmer FØR evt. oppgradering til parkeringsvarmer ( motor og kupevarmer ). Denne er avhengig av årsmodell og biltype enten fra Eberspächer eller Webasto. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 9, 2008 Dette høres ut som en meget fornuftig løsning, jeg skal bringe dette videre så blir nok han fornøyd noen dager: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 9, 2008 Låner tråden litt til jeg.. Kan det være noe sånn som kan sitte der da kanskje? men bilen min blir faktisk varm når jeg starter opp og den står på tomgang, går opp til 90grader. og den holder seg der til jeg stopper igjen. dette har jeg opplevd at flere andre rundt her har problemer med. og har selv opplevd det på andre biler. (at temp synker) hvis det er noen som har peil på åssen dette ser ut så kunne jeg tatt bilde og sendt på pm ellernoe til noen som kan si hva det er da. kjekt å få vite hva det er.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 9, 2008 Det er tilleggsvarmeren som gjør at det ryker fra høyre foran, den har eksosutslippet der fremme, kanskje litt teit løsning men helt normalt dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...