#1 Skrevet Januar 8, 2008 Holder på og bytte foringene i opphenget til bakakslingen på en 88 Golf GTi 16v, og står fast så det holder! Trodde dette skulle bli grei skuring, men der tok jeg feil!!! Har lest gjennom det jeg har kommet over om foringer på forumet her, og prøvd å varme opp med propanbrenner og varmepistol, og gått løs på faenskapet med klubbe og slegge. Ikke f... om den slipper! Trenger derfor litt hjelp, sikkert mange her på forumet som har stått fast på samme saken:( Hadde vært greit med noen tips på hvordan jeg skal gjøre dette, og ikke minst, hvordan få den nye inn??? Har ikke presse eller noe sånt tilgjengelig... Her er noen bilder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 8, 2008 Jeg brente ut gummiforingen og splittet deretter stålforingen med et baufilblad. Deretter var det bare å slå den ut med hammer. Gjør hullet rent for rust før du setter inn den nye så går det fint, skal ikke så forferdelig mye kraft til egentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 8, 2008 er det ikke mulig å presse de ut me ei lagerpress? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2008 Okay, takker for svar:) Skal prøve og brenne den ut med butanbrenner eller noe sånt. Hvis jeg graver i gummien samtidig bør det vel gå på et vis. Var mer arbeid dette enn jeg trodde da jeg la meg ut på det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2008 er det ikke mulig å presse de ut me ei lagerpress? Er køddete å få spent opp hele bakstillingen... Jeg gjorde som lars inge forklarte,brente ut gummien og tok bajonettsaga på hylsa. Den sitter så inni &%#&% at å presse den ut er nesten umulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2008 Skal en gjøre den jobben der med ei presse, så må det være spesial verktøy for den type foringer og det er dyyyyrt..... Gjør som de andre sier, brenn/borr ut gummi'n, splitt foringa og inn med ny! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 9, 2008 Brente bort gummien og brukte baufil etterpå, gikk greit det. Men å få de nye inn er jo flett umulig!!! Har rengjort skikkelig og styrt på, smurt opp før jeg begynte å presse den inn. Lagde til ei gjengestang med et rør i andre enden og noen skiver, altså en slags hjemmelaget tærsj? Etter 3 timer var det en cm igjen, og den fikk jeg til slutt ikke inn!!! Gav opp hele greia, og leverte hele akslingen inn til et lokalt verksted her.... Fy flate for en møkkajobb! Håper verkstedet får det til, koster sikkert flesk uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 9, 2008 Brente bort gummien og brukte baufil etterpå, gikk greit det. Men å få de nye inn er jo flett umulig!!! Har rengjort skikkelig og styrt på, smurt opp før jeg begynte å presse den inn. Lagde til ei gjengestang med et rør i andre enden og noen skiver, altså en slags hjemmelaget tærsj? Etter 3 timer var det en cm igjen, og den fikk jeg til slutt ikke inn!!! Gav opp hele greia, og leverte hele akslingen inn til et lokalt verksted her.... Fy flate for en møkkajobb! Håper verkstedet får det til, koster sikkert flesk uansett. Jeg satte inn polyforinger (billigere enn nye orginale) og brukte hydraulisk presse fra oppretter sett og hjelp fra 2 kompiser til å presse inn.Satte stanga på pressa mellom foringene og presset begge inn samtidig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 9, 2008 Hørtes kjekt ut:) Har dessverre ikke sånt verktøy. Har fundert og holdt på med det hele dagen, men klarte ikke å finne ut noe lurt, så den ble levert inn til verkstedet. Har hørt at polyforinger er lettere å montere, men det giddet ikke bestille annet enn orginalt pga leveringstid og sånt. Angrer litt nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...