#1 Skrevet Januar 9, 2008 Henta bilen min på jobb istad, den har stått siden mandagen. Startet bilen uten problemer og bilen ladet. Stod på tomgang i ca 15min og kjørte 10min så begynte lampa å lyse. Kom dit jeg skulle, og fikk lånt meg ett multimeter. Bilen lader 10,7 til 11,7. Tomgangen går opp og ned og det klikker bra i noen releer inne i bilen. Er 130hk Tdi TipTronic det er snakk om. Hva kan dette være? Er det bare å bestille ny dynamo med en gang? Kan det være børster? Kan det være regulator? Er det problem å ta av dynamo? På forhånd takk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 9, 2008 Jeg ville begynt med å lade batteriet opp med en batterilader først, deretter kan du begynne å se etter feil på dynamo og ladekrets forøvrig. Hvilken hvilespenning har du på batteriet nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 9, 2008 Dynamoen på disse bilene har en spesiell form for clutch/svingningsdemper på reimhjulet. Denne kan godt være feilen, da vil ikke dynamoen få opp farta den behøver for å lade ordentlig. Det vil se normalt nedi motorrommet da reimhjulet selvfølgelig vil gå rundt som normalt. Ta av dynamoreima og dra rundt dynamoen for hånd. Hvis du da har veldig lite motstand, at du ser at reimhjulet spinner fra akslingen inni dynamoen, så har du funnet feilen! Ble meg fortalt av en mekaniker at denne clutchen/svingningsdemperen opprinnelig var tenkt som en byttedel for hver 90000km, men at det aldri blir gjort da denne koster like mye som en hel dynamo. Dermed blir det ikke gjort noe før den ryker. Vet om flere som har hatt denne feilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2008 Jeg ville begynt med å lade batteriet opp med en batterilader først, deretter kan du begynne å se etter feil på dynamo og ladekrets forøvrig. Hvilken hvilespenning har du på batteriet nå? Batteriet har en hvilespenning på 12,3V. Dynamoen på disse bilene har en spesiell form for clutch/svingningsdemper på reimhjulet.Denne kan godt være feilen, da vil ikke dynamoen få opp farta den behøver for å lade ordentlig. Det vil se normalt nedi motorrommet da reimhjulet selvfølgelig vil gå rundt som normalt. Ta av dynamoreima og dra rundt dynamoen for hånd. Hvis du da har veldig lite motstand, at du ser at reimhjulet spinner fra akslingen inni dynamoen, så har du funnet feilen! Ble meg fortalt av en mekaniker at denne clutchen/svingningsdemperen opprinnelig var tenkt som en byttedel for hver 90000km, men at det aldri blir gjort da denne koster like mye som en hel dynamo. Dermed blir det ikke gjort noe før den ryker. Vet om flere som har hatt denne feilen. Mye jobb for å ta av reima eller? Siden bilen står ute. Kunne jo ringt viking å fått kjørt den til ett verksted en kompis av meg har men. Så denne clutchen sitter på en måte på reimhjulet? att reimhjulet sviver fortere en akslingen på dynamoen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2008 Ja stemmer det. Denne saken skal gjøre at dynamoen ikke får like mye varierende turtall som motoren gjør. Ved gasspådrag vil den "slure" litt slik at ikke turtallet på dynamoen øker for fort samt at det ikke blir for høyt. Når du slipper gassen vil den også "slure" slik at dynamoen vil holde oppe farten litt lengre enn uten en slik anordning. Jo jevnere turtall jo mindre belastning blir det og jevnere lading. Altså det skal være bedre for bilens elektronikk samt at spenningsregulatoren får en lettere jobb. Det sitter en automatstrammer nedi dær. denne slakkes enklest ved hjelp av en 15-nøkkel(hvis jeg husker rett) Så er det bare å hekte av reima på dynamoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2008 Ja stemmer det.Denne saken skal gjøre at dynamoen ikke får like mye varierende turtall som motoren gjør. Ved gasspådrag vil den "slure" litt slik at ikke turtallet på dynamoen øker for fort samt at det ikke blir for høyt. Når du slipper gassen vil den også "slure" slik at dynamoen vil holde oppe farten litt lengre enn uten en slik anordning. Jo jevnere turtall jo mindre belastning blir det og jevnere lading. Altså det skal være bedre for bilens elektronikk samt at spenningsregulatoren får en lettere jobb. Det sitter en automatstrammer nedi dær. denne slakkes enklest ved hjelp av en 15-nøkkel(hvis jeg husker rett) Så er det bare å hekte av reima på dynamoen. Ok, skal klare å få av reima da;) Men er redd jeg har knekt dynamoen med stereoanlegg. Lys og alt blinker jo når jeg spiller høyt. Så visst det er det som har knekt det, så er det ut med basskassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2008 Ta en ladetest. Først måle du batterispenning ved ca 2000-3000 i turtall. Deretter kan du ta en dynamotest. Sett på alt av forbrukere som bruker mye strøm. DVS. Vifteanlegg,bakrutevarmer, langlys osv. Så måler du på B+ uttaket på dynamoen, altså på det uttaket hvor dynamoen sender ut strøm, og - til multimeteret til gods. Dynamo ska ca lade 14 V da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2008 Ta en ladetest. Først måle du batterispenning ved ca 2000-3000 i turtall.Deretter kan du ta en dynamotest. Sett på alt av forbrukere som bruker mye strøm. DVS. Vifteanlegg,bakrutevarmer, langlys osv. Så måler du på B+ uttaket på dynamoen, altså på det uttaket hvor dynamoen sender ut strøm, og - til multimeteret til gods. Dynamo ska ca lade 14 V da... Har ikke prøvd å måle med høyere turtall, litt vanskelig å være to plasser samtidig. Men uansett hvor høyt turtall jeg har så blinker lys og alt for det. Så den lader ikke i det hele tatt. Skal se mer på det i morra. Har bestilt ny dynamo så vi får se:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 10, 2008 Jeg trur mest sannsynlig det er børstebroa som er utslitt;)men ny dynamo fikser jo det problemet da=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 10, 2008 Jeg trur mest sannsynlig det er børstebroa som er utslitt;)men ny dynamo fikser jo det problemet da=) Er vell ikke børster på den tror jeg. Sitter dioder på en måte, fungerer mer som en generator. Som jeg har blitt fortalt da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 10, 2008 Pris på 120A dynamo som er standard koster 4500,- Mens 140A koster 8500,- Noen som vet hvorfor den syke pris forskjellen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 10, 2008 de er såpass dyr:P da burde du ta ut børstebroa og se om de er utslitt... man får kjøpt bare børstene til de også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 10, 2008 de er såpass dyr:P da burde du ta ut børstebroa og se om de er utslitt... man får kjøpt bare børstene til de også Sikker på det? Fikk ikke opp det på delelistene. Fikk børstebro til 90A og 140A, men ikke 120A. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 10, 2008 hmm. hvor fant du delelistene? mekonomen eller møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 10, 2008 Du sier det klikker i rele inni bilen, er klikkingen på førersiden nede til venstre ? Har den klikkingen jeg og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 11, 2008 hmm. hvor fant du delelistene? mekonomen eller møller? mekonomen. Du sier det klikker i rele inni bilen, er klikkingen på førersiden nede til venstre ? Har den klikkingen jeg og. Gjør aldri det ellers, men når bilen nesten ikke har strøm så blei det sånn. men releet nede til vensteret er vell til spredere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 11, 2008 hmm. hvor fant du delelistene? mekonomen eller møller? Pratet akkurat med Møller, og det er børstebro til disse dynamoene. Men verksted mesteren hadde liten tru på att det var bare det, med tanke på hvor brått det slutta å lade. Pluss musikk spillinga mi: flau : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 11, 2008 Sjekket opp priser på ny sterkere dynamo i fra USA el Tyskland da Pål? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 11, 2008 Sjekket opp priser på ny sterkere dynamo i fra USA el Tyskland da Pål? Nei jeg har egentlig ikke det. Grunnet att jeg trenger bil helst igår:) En kompis av meg driver bilverksted, så får litt gode priser gjennom han da, men blir bra det med den ekstra utgiften pluss strøm regning og div:) Det er så billig å ha bil: eek : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 15, 2008 Da var dynamo byttet og alt i skjønneste orden:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...