vedrørende : Reviderte retningslinjer for godkjenning senkesett fra 01.01.08

Anbefalte innlegg

Hva er det som egentlig er så veldig nytt her da: klø :

 

Edit : Det er jo positivt at de opplyser om ting og tang nå da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som egentlig er så veldig nytt her da: klø :

 

Skal lete frem teksten før revisjonen så får vi se. Vet bare at skrivet gikk ut, så endringer må det være ;)

Sannsynligvis enkle tekst-endringer, men noe kan nok ha med definisjonen av hva som regnes som godkjent dokumentasjon fra andre enn TUV.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er svaret vi fikk i Bodø Gatebil når vi sendte mail til "vår mann" på BT:

 

Redigerte innlegget ditt, om du ser lenken jeg editerte inn så er det også henvist til KNA Bodø Gatebil der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en liten edit... hentet det fra KNA Bodø Gatebil sitt forum :P

btw.. er det kommet opp forum på rana gatebil igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en liten edit... hentet det fra KNA Bodø Gatebil sitt forum :P

btw.. er det kommet opp forum på rana gatebil igjen?

 

Jeg hentet det fra Rana gatebil sitt forum og ikke Bodø Gatebil sitt forum ;) Se lenken i kunngjøringen (trykk på linken der så kommer du direkte til tråden Morten postet på Rana Gatebil)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samma det egentlig bare vi får det ut her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samma det egentlig bare vi får det ut her :)

 

Med fare for å gå vanvittig langt off-topic så er jeg enig i at informasjonen bør ut, men man bør også respektere den som opprinnelig postet en gitt informasjon ved å alltid oppgi korrekt kildehenvisning :) Dem som poster noe bra bør jo bli kreditert det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra å få informasjon iallefall.. skal inn til neste uke for godkjenning, så da får jeg sørge for justering av lastavhengig ventil og lys (selv om det ikke ble nevnt da jeg spurte kontrolløren om hva jeg trengte av dokumentasjon)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for å gå vanvittig langt off-topic så er jeg enig i at informasjonen bør ut, men man bør også respektere den som opprinnelig postet en gitt informasjon ved å alltid oppgi korrekt kildehenvisning :) Dem som poster noe bra bør jo bli kreditert det :)

 

Helt enig.

Men Morten posta det jo hos oss også (KNA BGB) :P

Bryr meg ikke om hva som står bare vi får ut infoen til allmennheten :)

 

Veldig bra å få informasjon iallefall.. skal inn til neste uke for godkjenning, så da får jeg sørge for justering av lastavhengig ventil og lys (selv om det ikke ble nevnt da jeg spurte kontrolløren om hva jeg trengte av dokumentasjon)

 

Er ikke sikkert at den lastavhengige ventilen er justerbar. Jeg fikk beskjed om at siden det var ABS på bilen så var den ikke justerbar på min. Penger spart, penger tjent :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikkert at den lastavhengige ventilen er justerbar. Jeg fikk beskjed om at siden det var ABS på bilen så var den ikke justerbar på min. Penger spart, penger tjent :)
Etter hva jeg vet så har ikke du lastventil på din engang, så om den er justerbar eller ikke er relativt irrelevant.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra å få informasjon iallefall.. skal inn til neste uke for godkjenning, så da får jeg sørge for justering av lastavhengig ventil og lys (selv om det ikke ble nevnt da jeg spurte kontrolløren om hva jeg trengte av dokumentasjon)

 

Dette er noe de alltids skal informere om. Begge gangen jeg har godkjent senkesett på bil, så har de sjekket lys og bremsekraft foran kontra bak. Sist gang så tok han seg en runde rundt kontrollstasjonen med golfen, var ikke så særlig impontert over å kjøre en golf, men fikk den godkjent senket på andre forsøk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er noe de alltids skal informere om. Begge gangen jeg har godkjent senkesett på bil, så har de sjekket lys og bremsekraft foran kontra bak. Sist gang så tok han seg en runde rundt kontrollstasjonen med golfen, var ikke så særlig impontert over å kjøre en golf, men fikk den godkjent senket på andre forsøk:)

 

haha, så målte han lysa også sa han, fin golf, så opp på bukk å skrive opp nr, så var det i boks;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil disse nye reglene si at om du feks kjøper et senkesett fra usa som ikke har TÜV godkjenning, men tilsvaredes godkjenning av et amerikansk "TÜV" basert firma, så kan du få godkjent dette hvis de prøverkjører bilen og alt fungerer som det skal osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag var dagen for å godkjenne senkesettet på Golfen og få det skrevet inn i vognkortet. Før det var jeg innom VW-forhandler'n for å sjekke lastavhengig ventil (som ikke finnes på min bil) og justere hovedlys, sånn at jeg hadde med meg papirer på det også.

 

Kjørte inn i hallen, og der var vel verdens blideste mann på jobb, tror jeg.. :P Leverte TÜV-dokumentasjon og målebrev med hjulstillingsverdier, samt vognkort. Han spurte om lastavhengig ventil var justert, men sa fra at dette ikke finnes på bilen, men at jeg hadde fått justert lysa iallefall :cool: Så var det opp på bukk for telling av antall vindinger og avlesing av nummer på fjærene. Kontrolløren bemerket med et skjevt smil at "det var skikkelige saker som var montert"... hehe Han nevnte faktisk også de nye retningslinjene som angir 11cm klaring til det laveste punktet på bilen, så det er nok verdt å bite seg merke i at dette blir kontrollert ved godkjenning.

 

Godkjenninga gikk iallefall som smurt : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også vært å fått godkjent senkesettet på Golfen i dag.

Hadde ordna med 4 hjulskontroll og lysjustering men var ikke videre optimistisk siden nummerne på fjærene var veldig lite synlige.

 

Det begynte slett ikke bra når jeg skulle kjøre bilen inn over grava på kontrollhallen

Den gikk rett og slett ikke inn da traversene tok i stålkanten som var rundt grava :) så de var bare og rygge tilbake å gå igang med håndjekk.

 

Nummer på fjærene foran var umulig å tyde noe særlig av, spesiellt på venstre side mens de på høyre side var delvis mulig å tyde.

Bak gikk de greit å finne nummer.

Nummer på fjærbein droppa vi å sjekke da de var skjult bak hjulene.

Så var de ut å kjøre en tur for å sjekke at hjulene ikke tok opp i hjulbuene.

Han bemerket at bilen gikk veldig godt og jeg sa at det er veldig bra dreiemoment på disse turbomotorene :)

Fikk en liten strekk på solfilm foran, noe som jeg lovte skulle fjernes før EU kontrollen

Deretter var det inn å fylle ut det som skulle inn i vognkortet og jeg fungerte som oversetter fra Tuv papirene som var på tysk.

Alt i alt en meget positiv opplevelse av biltilsynet :)

 

Det ble ikke nevnt noe om de nye retningslinjene.

Alt jeg så om senkesett var et a4 ark som var teipet opp på en vegg der det sto at tuv papirer skulle sjekkes, at fjærer og dempere var montert samtidig, og at hjulkontroll og lysjustering var foretatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarer jeg meg selv på dette spørsmålet?

 

Må man ha lyskontroll-papirer på biler med xenon, siden disse skal ha aut. høydejustering

Eller må man ha det pga fjernlysa også?

 

Uansett.. er dette avansert og dyr operasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag var dagen for å godkjenne senkesettet på Golfen og få det skrevet inn i vognkortet. Før det var jeg innom VW-forhandler'n for å sjekke lastavhengig ventil (som ikke finnes på min bil) og justere hovedlys, sånn at jeg hadde med meg papirer på det også.

 

Kjørte inn i hallen, og der var vel verdens blideste mann på jobb, tror jeg.. :P Leverte TÜV-dokumentasjon og målebrev med hjulstillingsverdier, samt vognkort. Han spurte om lastavhengig ventil var justert, men sa fra at dette ikke finnes på bilen, men at jeg hadde fått justert lysa iallefall :cool: Så var det opp på bukk for telling av antall vindinger og avlesing av nummer på fjærene. Kontrolløren bemerket med et skjevt smil at "det var skikkelige saker som var montert"... hehe Han nevnte faktisk også de nye retningslinjene som angir 11cm klaring til det laveste punktet på bilen, så det er nok verdt å bite seg merke i at dette blir kontrollert ved godkjenning.

 

Godkjenninga gikk iallefall som smurt : smil :

 

Sjekket han ang de nye retningslinjene som angir 11cm, og hvordan gjorde han dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket han ang de nye retningslinjene som angir 11cm, og hvordan gjorde han dette?

 

blir ingen biler godkjente med mindre enn 11cm klaring? Kan biltilsynet overskrive tuv papirene? si jeg senker bilen til det nivået hvor tuv godkjenninga gjelder, men den har ca 7cm klaring, blir den ikke godkjent da? og i såfall hva hvis jeg senker den mer etter kontrollen, gjelder da tuv godkjenninga? eller vil da forsikringa ikke gjelde da jeg har montert ett understell som ikke er godkjent lenger?:confused::confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir ingen biler godkjente med mindre enn 11cm klaring? Kan biltilsynet overskrive tuv papirene? si jeg senker bilen til det nivået hvor tuv godkjenninga gjelder, men den har ca 7cm klaring, blir den ikke godkjent da? og i såfall hva hvis jeg senker den mer etter kontrollen, gjelder da tuv godkjenninga? eller vil da forsikringa ikke gjelde da jeg har montert ett understell som ikke er godkjent lenger?:confused::confused:

 

Nei, senker du for lavt er jo bilen din ikke godkjent (med viten å vilje). Får forsikringsselskapet snusen i dette vil de sikkert ikke betale.

 

Minste klaring under bilen din skal være 11 cm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir ingen biler godkjente med mindre enn 11cm klaring? Kan biltilsynet overskrive tuv papirene? si jeg senker bilen til det nivået hvor tuv godkjenninga gjelder, men den har ca 7cm klaring, blir den ikke godkjent da? og i såfall hva hvis jeg senker den mer etter kontrollen, gjelder da tuv godkjenninga? eller vil da forsikringa ikke gjelde da jeg har montert ett understell som ikke er godkjent lenger?:confused::confused:

 

Ifølge BT i Oslo så er det nok slik... Dette må sjekkes med nærmere med vegdirektoratet. Praksisen er MEGET forskjellig rundt om har jeg forståelsen av....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, senker du for lavt er jo bilen din ikke godkjent (med viten å vilje). Får forsikringsselskapet snusen i dette vil de sikkert ikke betale.

 

Minste klaring under bilen din skal være 11 cm

 

da får bilen bli vist i original høyde, og så får jeg skru den så langt ned som det går etter det. makan til tragisk regel, kan jo ikke være mange nye biler med så høy klaring, stakkars autozentrum og ferdinand bil. de selger jo ikke mange biler med så mye klaring...: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da får bilen bli vist i original høyde, og så får jeg skru den så langt ned som det går etter det. makan til tragisk regel, kan jo ikke være mange nye biler med så høy klaring, stakkars autozentrum og ferdinand bil. de selger jo ikke mange biler med så mye klaring...: dum :

 

Det er som oftest biler som er typegodkjent så lav.

 

Regelen gjelder kun for ettermonterte senkesett osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som oftest biler som er typegodkjent så lav.

 

Regelen gjelder kun for ettermonterte senkesett osv

 

trasig regel, hvis de kan tillate biler med slik høyde originalt, så mener jeg at de da kan godkjenne biler med like lite klaring, såfremst tuv papirene sier at bilen er godkjent mellom si 10-90mm senking så er den jo godkjent med den høyden, eller kan man da faktisk si at tuv papirene ikke gjelder i det hele tatt da de ikke kan følge de anvisningene som står der. kjenner jeg blir sint inni meg akkurat nå: bråk :

 

da får jeg få tak i en plank som er akkurat 12cm høy, og så føre den på langs og tvers av bilen for å sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.