vedrørende : Reviderte retningslinjer for godkjenning senkesett fra 01.01.08

Anbefalte innlegg

trasig regel, hvis de kan tillate biler med slik høyde originalt, så mener jeg at de da kan godkjenne biler med like lite klaring, såfremst tuv papirene sier at bilen er godkjent mellom si 10-90mm senking så er den jo godkjent med den høyden, eller kan man da faktisk si at tuv papirene ikke gjelder i det hele tatt da de ikke kan følge de anvisningene som står der. kjenner jeg blir sint inni meg akkurat nå: bråk :

 

da får jeg få tak i en plank som er akkurat 12cm høy, og så føre den på langs og tvers av bilen for å sjekke.

 

TUV papirene er kun retningsledene. Vegdirektoratets lover å regler er absolutte. Disse reglene må BT følge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, senker du for lavt er jo bilen din ikke godkjent (med viten å vilje). Får forsikringsselskapet snusen i dette vil de sikkert ikke betale.

 

Minste klaring under bilen din skal være 11 cm

 

I følge teknisk avdeling hos BT finnes det ikke pr. i dag noe krav til minimum bakkeklaring.

Dette fikk i alle fall jeg opplyst på tlf. med de i går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge teknisk avdeling hos BT finnes det ikke pr. i dag noe krav til minimum bakkeklaring.

Dette fikk i alle fall jeg opplyst på tlf. med de i går.

 

Vel, uten å ha 11 cm i klaring under. Så får du iallefall ikke godkjent.....

 

Om det faktisk er tilfelle at Teknisk Avdeling sier dette til menig mann, så har BT et særdeles stort problem hva anngår info flyt, retningslinjer og generell utførelse av arbeidet sitt.

 

Må nok ned å drikke kaffe i morgen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket han ang de nye retningslinjene som angir 11cm, og hvordan gjorde han dette?

Dette ble ikke sjekket under godkjenning. Selv om dette ikke påvirker meg i nevneverdig grad pga moderat senk, så virker det som om det nå er umulig å forholde seg til noe som helst... hvilket er meget godt egnet for myndighetene som bare kan omdefinere hva som går og ikke går etter (skulle man tro) eget forgodtbefinnende... Som jeg også skrev i en annen senketråd her

Lurer på om typegodkjenning av biler med lavere klaring enn 110mm nå blir en saga blott?

For det kan vel ikke være sånn at man med typegodkjenning fint kan kjøre rundt i en bil med originalt sportsunderstell som har lavere klaring enn 110mm, men man blir nektet å ettermontere et identisk sett på en identisk bil som er levert uten dette originalt?

 

Eks:

Bil A og Bil B er identiske, med unntak av følgende:

Bil A: Levert originalt med sportsunderstell, 40mm senk, typegodkjent med bakkeklaring 90mm

Bil B: Levert originalt med standard understell, 0mm senk, bakkeklaring 130mm

 

Bil B får montert originalt sportsunderstell som er identisk med Bil A.

Bil B kan ikke godkjennes fordi bakkeklaring er for lav ihht nye regler fra BT, selv om TÜV går god for dette, og på tross at det leveres som originalt...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som oftest biler som er typegodkjent så lav.

 

Regelen gjelder kun for ettermonterte senkesett osv

Se mitt innlegg over... i mitt eksempel virker den "regelen" noe merkelig inn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se mitt innlegg over... i mitt eksempel virker den "regelen" noe merkelig inn..

 

Helt enig. Har nevnt dette til BT. Får samme svar. Skal spørre i morgen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se mitt innlegg over... i mitt eksempel virker den "regelen" noe merkelig inn..

 

Ja jeg er helt enig. Nettopp dette jeg vil konfrontere Vegdirektoratet med. Kommer sikkert ingen veg, men å få det bekreftet er greit nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De legger jo til rette for at TUV sine retningslinjer for godkjenning skal være retningsgivende, hvis vegdirektoratet fortsetter å henvise til TUV, kan man jo spørre de hvordan de faktisk håndhever de retningslinjene der mtp høyde osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har samlet opp noen spml i hui og hast nå. Tar disse med ned på teknisk avdeling her og får svar på de.

 

Noen flere KONKRETE spml dere vil at skal bli tatt med? Fort fort, har ikke verdensrekord i lunsj tid.

1.

Vil disse nye reglene si at om du feks kjøper et senkesett fra usa som ikke har TÜV godkjenning, men tilsvaredes godkjenning av et amerikansk "TÜV" basert firma, så kan du få godkjent dette hvis de prøverkjører bilen og alt fungerer som det skal osv?

 

2.

Må man ha lyskontroll-papirer på biler med xenon, siden disse skal ha aut. høydejustering

Eller må man ha det pga fjernlysa også?

 

3.

blir ingen biler godkjente med mindre enn 11cm klaring? Kan biltilsynet overskrive tuv papirene? si jeg senker bilen til det nivået hvor tuv godkjenninga gjelder, men den har ca 7cm klaring, blir den ikke godkjent da? og i såfall hva hvis jeg senker den mer etter kontrollen, gjelder da tuv godkjenninga? eller vil da forsikringa ikke gjelde da jeg har montert ett understell som ikke er godkjent lenger?

 

4.

I følge teknisk avdeling hos BT finnes det ikke pr. i dag noe krav til minimum bakkeklaring.

Dette fikk i alle fall jeg opplyst på tlf. med de i går.

 

5.

Lurer på om typegodkjenning av biler med lavere klaring enn 110mm nå blir en saga blott?

For det kan vel ikke være sånn at man med typegodkjenning fint kan kjøre rundt i en bil med originalt sportsunderstell som har lavere klaring enn 110mm, men man blir nektet å ettermontere et identisk sett på en identisk bil som er levert uten dette originalt?

 

Eks:

Bil A og Bil B er identiske, med unntak av følgende:

Bil A: Levert originalt med sportsunderstell, 40mm senk, typegodkjent med bakkeklaring 90mm

Bil B: Levert originalt med standard understell, 0mm senk, bakkeklaring 130mm

 

Bil B får montert originalt sportsunderstell som er identisk med Bil A.

Bil B kan ikke godkjennes fordi bakkeklaring er for lav ihht nye regler fra BT, selv om TÜV går god for dette, og på tross at det leveres som originalt...?

 

6.

De legger jo til rette for at TUV sine retningslinjer for godkjenning skal være retningsgivende, hvis vegdirektoratet fortsetter å henvise til TUV, kan man jo spørre de hvordan de faktisk håndhever de retningslinjene der mtp høyde osv.

 

7.

Jeg lurer fremdeles på hvordan de har kommet frem til den tolkningen som de har. at man skal kunne kjøre over en 11cm hindring er jo greit nok, men det finnes jo mange måter å gjøre nøyaktig det på. Og sånn som jeg har skjønt det, så tar de jo den måten som betyr at flest mulig blir påvirket (dvs hindret) i å senke bilen sin ut ifra fabrikk. Jeg ser ikke helt hvorfor de skal velge denne metoden, dog.

 

De nevner jo 10cm som høyeste topp på fartsdumper, og såvidt jeg har skjønt så skal de være minimum 70cm brede for å hindre folk i å kjøre over i for høy hastighet, men uten å gi folk problem som f.eks at man slår nedi med nesa eller ødelegger felger eller understell pga kanten til fartsdumpen er for bratt.

 

Fortauskanter skal man jo ikke kjøre opp på uansett, så jeg ser ikke helt at det skal kunne være et argument, og når man kjører på flueklattene i f.eks trondheim, så kjører man jo vanligvis sånn at man har minst 2 hjul på klatten, ofte 4 og hvis man prøver å treffe midt på for å holde høyere hastighet. Dette vil fremdeles bety at man får bilen løftet opp litt, sånn at man fremdeles har i det minste litt klaring til klatten. Og fartsdumper osv innebærer jo også fremdeles at de fleste biler vil ha alle 4 hjul oppå dumpen, med mindre dumpen er mindre enn forskriftene, eller med mindre bilen er jævlig lang eller skamsenka beyond belief.

 

Det hadde vært kjekt å få vite om TÜV faktisk bruker samme tolkning som BT nå, for i såfall tror jeg det er mye som er TÜV-godkjent på feil grunnlag, eller TÜV har endret reglene sine nå nylig. For såvidt jeg har fått det med meg, så skal min s2 avant ha 107mm bakkeklaring originalt, og HR-understellet jeg har fått på min skal vel senke 40mm på det høyeste. Det betyr i såfall at det jeg kjøpte før disse reglene ble offentliggjort bare kan kastes i søpla, fordi BT aldri vil godta det, OG det kan ikke sendes tilbake til tyskland heller, siden TÜV som kjent er gud der borte (såvidt jeg har skjønt, iallefall), og TÜV da etter nye retningslinjer kommer til å mene at HR-demperne mine ikke er godkjente lengre på s2 avant.

 

8.

Bt gjør følgende ved godkjenning av dekk og felger:

Setter en 4x4" trekloss under venstre forhjul og en 4x4" trekloss under høyre bakjul

Da skal det ikke subbe i forhjula under fult rattutslag.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er vitsen med farts dumper og puter da de er 10cm høye og bilen har 11cm klaring?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, tar med den å. Stikker ned NUH. Update senere i dag for håpentligvis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ett som jeg tror ikke har kommet med enda, hvis det ikke er for sent:

 

Opprinnelig skrevet av Terje Voksø: Hvordan stiller de seg hvis man har godkjent senk og bytter til ett annet merke da? Må man opp på 11cm(!) igjen?

Skrevet av meg, som svar til Terje: Spørsmålet er hvorvidt du kan kjøpe nytt senkesett av samme merke og få det godkjent igjen.

 

Det siste er det jeg lurer mest på, for hvis det er tilfelle, så kommer man jo til å ende opp med biler som er godkjent, inntil understellet blir utslitt, da må man opp på 11cm uansett, hvis det er tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Damn. Too slow, tydeligvis. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt generelt.

 

Norge har pr. idag intet regelverk for "amatør bygde biler" (dvs. modifiserte kjøretøy) Dette har land som Sverige, England, Tyskland og Nederland feks. Dette er ting vi bør prøve å få til her i Norge også. Og VACN bør da i samarbeid med resten av bilmiljøet være med å mene, synse og påvirke vedrørende dette. (en av tingene jeg vil jobbe for om jeg blir valgt som styre medlem i VACN)

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare senking, men også. Bur, Motorbygging, dekk, felg you name it.

 

Så til infoen ifra BT.

 

Merk følgende vedrørende 11 cm regelen.

Du skal kunne passere en farts dump som har disse målene. Altså rundt 11 cm høy, kan du passere denne uten problemer skal bilen kunne godkjennes. Det blir ikke riktig å godkjenne biler utifra å legge en planke mellom hjulene å gå ut ifra dette. En fartshump er en fartshump, og denne skal da kunne passeres. Dette er den "nye" typen. De som er delt opp i to klosser ved siden av hverandre i kjørebanen.

Om du velger og kjøre med hjulene over begge to på en gang blir det jo selvfølgelig meget mye enklere enn å tre hjula på vær side av en klosse........ Da går det seriøst galt med senket bil.

 

  • Spml 1.
    Solgt/Produsert i usa = Ikke godkjent i Norge, da USA ikke har samme krav/nivå eller ett formelt krav til godkjenning av "uorginalt" understell.
    USA har altså ingen godkjennings instans som godkjenner etter Norsk/EU regelverk.
     
  • Spml 2.
    I forbindelse med senking, nei.
     
  • Spml 3.
    Godkjennes aldri under de generelle retningslinjer/krav. Ikke godkjent kjøretøy = Ugyldig forsikring. Ugyldig forsikring og feks ett døsfall i en ulykke vil da bety ett økonomisk ansvar på deg som privat person.
     
  • Spml 4.
    Ikke LOV, kun retningslinjer/krav
     
  • Spml 5.
    Ingen nye biler som er typegodkjent i Norge vil være lavere enn kravet i direktivet.
    Men kan produsent dokumentere at det aktuelle setup er godkjent og i hennhold til reglene, vil ettermontert senking, med dokumentasjon ifra kjøretøyprodusent bli godkjent.
     
  • Spml 6.
    TUV er retningsgivende, ikke absolutt. Feks om TUV strider mot Norske/EU regler osv.
     
  • Spml 7.
    Se ett stykke ovenfor her.
     
  • Spml 8.
    Dette gjør noen av BT. Pga deres tolkning av regelverk og deres erfaring med senka biler.
     
    Du skal ha minimum 1 cm klaring til "alt" ifra hjulet ved max sving og demper/fjærings utslag.
     
  • Spml 9.
    rakk ikke dette desverre, men svaret gir seg vel lenger oppe her.

 

Kommer forøvrig til å holde tråden med BT her lokalt. Svarene kan heller ikke garranteres 100% da det ble mye info på særdeles liten tid, og de som er gjenngitt her er basert på mine notater. Tror dog at det er rett.

 

Om listen konkrete spml vokser, så kan vi jo få de skriftelige svar. Hadde ikke tid til dette i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er vitsen med farts dumper og puter da de er 10cm høye og bilen har 11cm klaring?!

 

Dumpa eller puta skal jo være breiere enn bilens bredde mellom hjulene, så man må kjøre opp på denne dumpa eller puta. Derfor må man redusere farten uansett bakkeklaring (Selvfølgelig noen som ikke trenger/gjør dette) men uten å merke dumpa spesielt må man da redusere farten pga bredden og høyden på dumpa. Da har dumpa gjort sin oppgave :P

 

 

Vil legge til at det er herlig å lese/høre hvordan flere kontakter BT for en real forklaring! :D

Vi trenger en bedre forklaring og helst færre krav :P

 

 

Helge Fredriksen: Superb!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt enklere å lese....

 

Q: Vil disse nye reglene si at om du feks kjøper et senkesett fra usa som ikke har TÜV godkjenning, men tilsvaredes godkjenning av et amerikansk "TÜV" basert firma, så kan du få godkjent dette hvis de prøverkjører bilen og alt fungerer som det skal osv?

A: Solgt/Produsert i usa = Ikke godkjent i Norge, da USA ikke har samme krav/nivå eller ett formelt krav til godkjenning av "uorginalt" understell.

USA har altså ingen godkjennings instans som godkjenner etter Norsk/EU regelverk.

 

Q: Må man ha lyskontroll-papirer på biler med xenon, siden disse skal ha aut. høydejustering

Eller må man ha det pga fjernlysa også?

A: I forbindelse med senking, nei.

 

Q. Blir ingen biler godkjente med mindre enn 11cm klaring? Kan biltilsynet overskrive tuv papirene? si jeg senker bilen til det nivået hvor tuv godkjenninga gjelder, men den har ca 7cm klaring, blir den ikke godkjent da? og i såfall hva hvis jeg senker den mer etter kontrollen, gjelder da tuv godkjenninga? eller vil da forsikringa ikke gjelde da jeg har montert ett understell som ikke er godkjent lenger?

A: Godkjennes aldri under de generelle retningslinjer/krav. Ikke godkjent kjøretøy = Ugyldig forsikring. Ugyldig forsikring og feks ett døsfall i en ulykke vil da bety ett økonomisk ansvar på deg som privat person.

 

Q: I følge teknisk avdeling hos BT finnes det ikke pr. i dag noe krav til minimum bakkeklaring.

A: Ikke LOV, kun retningslinjer/krav

 

Q: Lurer på om typegodkjenning av biler med lavere klaring enn 110mm nå blir en saga blott?

For det kan vel ikke være sånn at man med typegodkjenning fint kan kjøre rundt i en bil med originalt sportsunderstell som har lavere klaring enn 110mm, men man blir nektet å ettermontere et identisk sett på en identisk bil som er levert uten dette originalt?

Eks:

Bil A og Bil B er identiske, med unntak av følgende:

Bil A: Levert originalt med sportsunderstell, 40mm senk, typegodkjent med bakkeklaring 90mm

Bil B: Levert originalt med standard understell, 0mm senk, bakkeklaring 130mm

 

Bil B får montert originalt sportsunderstell som er identisk med Bil A.

Bil B kan ikke godkjennes fordi bakkeklaring er for lav ihht nye regler fra BT, selv om TÜV går god for dette, og på tross at det leveres som originalt...?

A: Ingen nye biler som er typegodkjent i Norge vil være lavere enn kravet i direktivet.

Men kan produsent dokumentere at det aktuelle setup er godkjent og i hennhold til reglene, vil ettermontert senking, med dokumentasjon ifra kjøretøyprodusent bli godkjent.

Q: De legger jo til rette for at TUV sine retningslinjer for godkjenning skal være retningsgivende, hvis vegdirektoratet fortsetter å henvise til TUV, kan man jo spørre de hvordan de faktisk håndhever de retningslinjene der mtp høyde osv.

A: TUV er retningsgivende, ikke absolutt. Feks om TUV strider mot Norske/EU regler osv

 

Q: Bt gjør følgende ved godkjenning av dekk og felger:

Setter en 4x4" trekloss under venstre forhjul og en 4x4" trekloss under høyre bakjul

Da skal det ikke subbe i forhjula under fult rattutslag.

A: Dette gjør noen av BT. Pga deres tolkning av regelverk og deres erfaring med senka biler.

Du skal ha minimum 1 cm klaring til "alt" ifra hjulet ved max sving og demper/fjærings utslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Q. Blir ingen biler godkjente med mindre enn 11cm klaring? Kan biltilsynet overskrive tuv papirene? si jeg senker bilen til det nivået hvor tuv godkjenninga gjelder, men den har ca 7cm klaring, blir den ikke godkjent da? og i såfall hva hvis jeg senker den mer etter kontrollen, gjelder da tuv godkjenninga? eller vil da forsikringa ikke gjelde da jeg har montert ett understell som ikke er godkjent lenger?

A: Godkjennes aldri under de generelle retningslinjer/krav. Ikke godkjent kjøretøy = Ugyldig forsikring. Ugyldig forsikring og feks ett døsfall i en ulykke vil da bety ett økonomisk ansvar på deg som privat person.

 

Litt vanskelig å være sikker på nøyaktig hva som svares på her.

 

Det kan hende at vi har hengt oss for mye opp i hvilket tall man har på bakkeklaringen når bilen står stille og det måles fra laveste punkt. Såvidt jeg har skjønt, brukes flueklattene som utgangspunkt i hva som blir godkjent og hva som ikke blir godkjent. F.eks en smart roadster vil jeg egentlig tro har mye lavere bakkeklaring og fremdeles klarer fint å kjøre over flueklattene fordi den er kortere og smalere (jeg har søkt litt etter ground clearance, men ikke funnet noe i farta).

 

Ta min bil f.eks. Jeg tror at jeg har et sted mellom 11 og 13cm klaring på det meste under bilen, men 7-9cm klaring på 3 punkter, hvorav 2 av de ser formet som jekkepunkter, og er dertil nærme hjulene, og 1 punkt er eksosanlegget som stikker litt vel langt ned pga det ble bygget litt sært (og jeg skal fikse opp i det uansett, jeg er ikke helt komfortabel med noe som stikker så langt ned midt under bilen egentlig, selv om jeg ikke har tatt nedi noe som helst der mens jeg har kjørt med den).

 

Alt dette er rimelig nærme forakslingen, og jeg har til nå ikke hatt noen problem med å kjøre over flueklattene i trondheim de gangene jeg har vært der, selv når jeg prøver å kjøre med alle hjulene helt i kanten for å få så lite hopp som mulig, men jeg kjører gjerne med ene siden oppå flueklatten for å være helt sikker på at jeg ikke slår nedi i TILFELLE flueklatten er høyere enn de andre jeg har kjørt over. Jeg vil i så henseende egentlig anta at min bil vil kunne bli godkjent med det grunnlag at jeg skal kunne kjøre over de nye fartsdemperne uten å ta nedi.

 

Kort og godt hadde det vært kjekt å vite en gang for alle hvordan kravene faktisk er, og hva det er regningslinjene tilsier at man skal kunne kjøre over, og hvordan. Sånn som det er nå er det jo full forvirring hvor iallefall jeg er litt i forsvarsposisjon, fordi jeg ikke helt vet om det er 11cm som absolutt laveste punkt under bilene, eller om det bare skal være sånn at man ikke skal ta nedi en flueklatt som er 10-11cm høy, og det da er valgfritt om man skal f.eks kjøre med ett hjulsett oppå klatten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg ble ikke noe særlig klokere av dette. Må fremdeles bare forholde meg til hva de sier på BT i Oslo.

"Her er klossen, 110mm høy og 800 mm bred. Butter du i den får du ikke godkjent!"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg ble ikke noe særlig klokere av dette. Må fremdeles bare forholde meg til hva de sier på BT i Oslo.

"Her er klossen, 110mm høy og 800 mm bred. Butter du i den får du ikke godkjent!"

 

Da må de lære seg å lese sine egne retningslinjer. Hvis det er gjengitt korrekt i linken i denne tråden, så står det "en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen som er 110 mm høy og 800 mm lang" Da må det jo bety at man skal kunne kjøre over en fartsdumplignende ting. Står ingenting om bredden på denne hindringen, og siden det også er henvist til regelverket for utforming av fartsdumper, må kan kunne tolke dette som en fartsdump med de nevnte mål.

 

Her er det nok mye småkonger rundt på BT som tolker retningslinjene etter eget hode. Vegdirektoratet må da kunne gi en mer presis beskrivelse, skulle man tro.

 

Men er vel kanskje ikke noe smart trekk å be BT-mannen lære seg 1. klasse-pensum ved godkjenning...: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må de lære seg å lese sine egne retningslinjer. Hvis det er gjengitt korrekt i linken i denne tråden, så står det "en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen som er 110 mm høy og 800 mm lang" Da må det jo bety at man skal kunne kjøre over en fartsdumplignende ting. Står ingenting om bredden på denne hindringen, og siden det også er henvist til regelverket for utforming av fartsdumper, må kan kunne tolke dette som en fartsdump med de nevnte mål.

 

Ganske så viktig poeng det der ja :) Kan ingen ta å måle en slik hump? Ta litt bilder osv, slik at alle forstår hva det er snakk om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står også "på tvers", som jo tyder på at de 80cm skal være på tvers av kjøreretningen. Gitt den beskrivelsen, så tolker jeg det også som at man skal kunne kjøre med en 11cm høy og 80cm bred forhøyning som skal passere under bilen.

 

Det vi må gjøre, som jeg har nevnt før, er å finne ut mer nøyaktig hva det er vegdirektoratet mener man skal kunne kjøre over, og hvordan de mener man kan kjøre over den for å få godkjent høyden på bilen... for den beskrivelsen kan tolkes på et par måter, og den måten diverse BT-stasjoner har tolket den på mener jeg er feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det står ingenting om bredden, kun lengden. En fartsdump er lagt på tvers av kjøreretningen, og jeg mener at det ikke noe som helst i språkbruken som tyder på at de 800 mm er på tvers av kjøreretningen. Men dette blir jo synsing, vegdirektoratet må presisere denne, når det er så mye uklarhet rundt omkring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke alle fartsdumper. De nye er vel bare noen fluelorter som splætter ned på asfalten på diverse steder og som er Xcm brede, Ycm lange og Zcm høye, eller har jeg tatt feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens disse jæ.... bussputene du tenker på. De er sånn, men har heldigvis ikke for mange av de her omkring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper disse er 80 cm x 80 cm x 11 cm :)

 

Skal stikke ut å sjekke jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.