vedrørende : Reviderte retningslinjer for godkjenning senkesett fra 01.01.08

Anbefalte innlegg

Tolker seriøst biltilsynet alt dette som at man skal kunne kjøre over en dump som ser ut som ALT. 1 i tegningen under her? Det er da ingen fartsdumper som er utformet slik. Om de hadde hatt noe man skulle kjøre over som ser ut som ALT.2 så ville det jo vært endel mer fornuftig.

dump.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De tolker det nok som at du skal komme deg over en av disse dumpene som ligner så smått på alternativ 2 (2 stykker ved siden av hverandre)

 

Den der plankemetoden må rett å slett være kav feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De tolker det nok som at du skal komme deg over en av disse dumpene som ligner så smått på alternativ 2 (2 stykker ved siden av hverandre)

 

Den der plankemetoden må rett å slett være kav feil.

 

Ja kan ikke skjønne at det skal være noe annet enn alt.2 man skal komme seg over. om noen har en firkantet boks på 11cm som de liksom skal dra under bilen så blir det jo helt natta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kan ikke skjønne at det skal være noe annet enn alt.2 man skal komme seg over. om noen har en firkantet boks på 11cm som de liksom skal dra under bilen så blir det jo helt natta.

 

Og husk at en stykk slik "ny typen" hump består av 2 slike "bokser" og det er de to du skal kunne kjøre over/passere. Om du ønsker å kjøre hjula på utsiden, eller med hjula over begge to skal vel egentlig være ett fett.

 

Tror tolkningen til BT må dit hen etter hvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med meg som har godkjent bilen min i 2006 med 40 mm senkesett ?? Har i ettertid montert senkeskåler så den er enda lavere foran nå. BT kan vel ikke si noe så lenge bilen er godkjent for 2 år siden ??? De skrev jo inn i vognkortet antall vindinger å diameter på fjærer foran og bak. Har jo ikke forandret noe på hverken diameter eller antall vindinger.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er det vel ikke godkjenning på senkeskåler?? Kun på fjærer/dempere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er det vel ikke godkjenning på senkeskåler?? Kun på fjærer/dempere...
Joda,men tviler på jeg kommer meg over den 11 cm klossen nå for å si det slik. Lurer litt på hva som evt. vil skje dersom jeg blir stoppa langs veien i teknisk å de kicker på senkinga mi,selv om den er skrevet inn i vognkortet. Skal ha et godt øye for å se at det er montert senkeskåler. Iallfall når det har blitt kjørt med noen mil så de er skitne å fæle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel mange biler som har blitt godkjent med "for lav" senk før disse reglene trådte i kraft, og i godkjenningen står det vel ikke noe om hvor lavt laveste punkt var?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

livner opp en gammel tråd her jeg;)skal godkjenne kw'n jwg har montert på bilen nå og har 7cm opp til traversen under bilen..men om jeg tar av vr6 leppa fram og passer på at det er mer enn 11cm opp til fanger/sideskjørt osv skal det da bli godkjennt?må jo skru opp 4 cm isåfall og gjengene sitter dønn fast så d kan jo bli et helvetes arbeid om den skal være 11cm under bilen også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo allerede 2 godkjente senkesett i vognkortet, trenger du nummer 3? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

  • Spml 5.
    Ingen nye biler som er typegodkjent i Norge vil være lavere enn kravet i direktivet.
    Men kan produsent dokumentere at det aktuelle setup er godkjent og i hennhold til reglene, vil ettermontert senking, med dokumentasjon ifra kjøretøyprodusent bli godkjent.

 

Jeg mener den nye roccoen har minimumshøyde på 9cm med godkjent nyttelast. Dvs at man er i grenseland om man senker aldri så lite. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er flere biler som har under 11cm klaring under.. Levert standard, eller med sportsunderstell, m-pakke eller what ever!

Så kjipe regler er det helt klart!!

Ulempene er jo at, et senkesett som hos meg har kortere dempere.. At det er problematisk å få den så høy som orginalt eller 11cm som den må være for godkjenning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

golfen min har vel ca 7 cm klaring og den ble godkjent våren 08. måtte ikke kjøre over noen planke eller noe slikt.

måtte ha hjulkontrollskjema og senkinga skulle stemme overens med måla i tuvpapirene. tut og kjør!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo allerede 2 godkjente senkesett i vognkortet, trenger du nummer 3? :D

 

skal på EU nå så må ha det som står montert på bilen nå i vognkortet også tydeligvis: mad :

 

må vel inn på ny 4-hjulskontroll og alt da..selv om jeg har papirene fra forrige gang du tok det..ble det forressten foretatt lysjustering da du fikk det godkjennt?kjekkt å hatt papirer på dette også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal på EU nå så må ha det som står montert på bilen nå i vognkortet også tydeligvis: mad :

 

må vel inn på ny 4-hjulskontroll og alt da..selv om jeg har papirene fra forrige gang du tok det..ble det forressten foretatt lysjustering da du fikk det godkjennt?kjekkt å hatt papirer på dette også:)

 

Sjekker EU kontrollen nr på fjørene så finn deg et annet verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har jo prøvd å hørt litt rundt men de fleste sier at de skal sjekke nummer på fjørene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det er jo så møkkete under der at det kan hende de driter i å skrape fram nummrene..heh:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakk fjærene svarte så sklir du tvers gjennom EU, orginale fjærer har ikke nummer, kun fargeklatter som fungerer som "type kode".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir vel verre når det er justerbart det er snakk om..men får vel bare bestille time hos BT og håpe de har god tid da bilen skal være eu før utgangen av februar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir mye styr om dette med 11cm klaring..

Jeg var på BT her en dag med en bil som skulle godkjennes med senkefjærer.. fjærene senker 40mm.

Dette ble da ikke godkjent for bilen var 9cm ifra traversen og ned i bakken.. den måtte være minst 11cm før de slapp igjennom bilen.

 

Noen som vet noe mer om dette eller har BT rett ang 11cm målingen sin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror bilen min er lavere enn 11cm orginalt. Noen som vet hvor lav en golf v sportline er? kan jo bli spennende å godkjenne justerbart om noen måneder da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme gjelder S3'en min (originalt understell), tviler sterkt på at jeg har 11cm bakkeklaring med originalhjula på, da jeg skraper nedi disse fartsputene som det så fint heter... Her i Stavanger så finnes de i alle mulige størrelser og fasonger. Noen er breie og lave, breie og høye, smale og lave, smale og høye osv... De verste som finnes her i Stavanger er faktisk så smale at en ikke kommer oppå humpen med hjula, så en får hele dritten opp i undersiden på bilen!! Virker ikke som om noen helt har styringa på hvordan disse "putene" skal se ut! Det er også flere av dem som har blitt laget for høye og deretter frest ned noen cm... Latterlig bruk av bompengene og (vei)årsavgifta vår!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme gjelder S3'en min (originalt understell), tviler sterkt på at jeg har 11cm bakkeklaring med originalhjula på, da jeg skraper nedi disse fartsputene som det så fint heter... Her i Stavanger så finnes de i alle mulige størrelser og fasonger. Noen er breie og lave, breie og høye, smale og lave, smale og høye osv... De verste som finnes her i Stavanger er faktisk så smale at en ikke kommer oppå humpen med hjula, så en får hele dritten opp i undersiden på bilen!! Virker ikke som om noen helt har styringa på hvordan disse "putene" skal se ut! Det er også flere av dem som har blitt laget for høye og deretter frest ned noen cm... Latterlig bruk av bompengene og (vei)årsavgifta vår!

 

Så visst min bil er 11cm under originalt så er det umulig å få den godkjent?

 

Noen som vet noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer fra BT nå og 11cm fra leveste punkt gjelder selv om TUV papirene godkjenner lavere.

Viktig og merke seg her er også høyder bla. fra senter felg til hjulbuer osv. Står ofte flere ting i Tuv papirene som må være innenfor. For meg betyr dette at mitt justerbare senkesett som kan senkes fra ca 25-110mm kun kan godkjennes med senk på mellom 30-45mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer fra BT nå og 11cm fra leveste punkt gjelder selv om TUV papirene godkjenner lavere.

Viktig og merke seg her er også høyder bla. fra senter felg til hjulbuer osv. Står ofte flere ting i Tuv papirene som må være innenfor. For meg betyr dette at mitt justerbare senkesett som kan senkes fra ca 25-110mm kun kan godkjennes med senk på mellom 30-45mm.

 

Sier karene hos din lokale trafikkstasjon?

Ved andre stasjoner trekker de bare på skuldrene av hele greia.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.