vedrørende : Reviderte retningslinjer for godkjenning senkesett fra 01.01.08

Anbefalte innlegg

Kommer fra BT nå og 11cm fra leveste punkt gjelder selv om TUV papirene godkjenner lavere.

Viktig og merke seg her er også høyder bla. fra senter felg til hjulbuer osv. Står ofte flere ting i Tuv papirene som må være innenfor. For meg betyr dette at mitt justerbare senkesett som kan senkes fra ca 25-110mm kun kan godkjennes med senk på mellom 30-45mm.

Be om å få dette skriftelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd, men siterer en fra mazda-forumet som har vært på senkesett kontroll:

hei alle

jeg har forespurt min lokale trafikkstasjon om besenkelse tidligere.

Svar :

Vanligvis så er TUV-dokumentasjonen som følger med fjærene grei, men hvis det er noe i den som er uklart så kan det hende at du må få den oversatt til Norsk.

Hvis det ikke står noe om bakkeklaring i TUV-papirene så må den være på minimum 11cm. Hvis bilen har lastavhengig bremseventil så må denne justeres.

....

Noen som har fått noe skriftlig fra BT da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd, men siterer en fra mazda-forumet som har vært på senkesett kontroll:

hei alle

jeg har forespurt min lokale trafikkstasjon om besenkelse tidligere.

Svar :

Vanligvis så er TUV-dokumentasjonen som følger med fjærene grei, men hvis det er noe i den som er uklart så kan det hende at du må få den oversatt til Norsk.

Hvis det ikke står noe om bakkeklaring i TUV-papirene så må den være på minimum 11cm. Hvis bilen har lastavhengig bremseventil så må denne justeres.

....

Noen som har fått noe skriftlig fra BT da?

Det er det vel ingen som får heller. Trafikkstasjonenes oppgave er å TOLKE og håndheve reglene. Derfor alle de forskjellige svarene rundt om....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått skriftlige svar på henvendelser til trafikkstasjonen på Steinkjer... Disse kommer etterhvert i en annen tråd - det var om håndheving og reaksjoner ifm effektøkning, frivillig innrapportering kontra de som tas i kontroller ute med effektrulla...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått skriftlige svar på henvendelser til trafikkstasjonen på Steinkjer... Disse kommer etterhvert i en annen tråd - det var om håndheving og reaksjoner ifm effektøkning, frivillig innrapportering kontra de som tas i kontroller ute med effektrulla...

Det er jo bra! Erfaringsmessig personlig når det gjelder trafikkstasjoner og senk, så har det vært greiest å forhøre seg på de forskjellige stasjoner på hvordan de tolker reglene. Og så dra til den som har den mest edruelige holdningen til dette. Jeg havnet opp på en stasjon ikke akkurat i mitt nabolag, men det gikk uten noe tull.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bra! Erfaringsmessig personlig når det gjelder trafikkstasjoner og senk, så har det vært greiest å forhøre seg på de forskjellige stasjoner på hvordan de tolker reglene. Og så dra til den som har den mest edruelige holdningen til dette. Jeg havnet opp på en stasjon ikke akkurat i mitt nabolag, men det gikk uten noe tull.

Dette støtter jeg fullt ut - uansett hva vi evt har av forskjellige meninger og erfaringer ;) hehe :P

I Midt-Norge har jeg hørt at det kan være fornuftig å forhøre seg med BT i Trondheim. Der har de visstnok (kun blitt fortalt dette) løftebukk for ekstra lave biler. Og jeg har ikke hatt problem med gamlebilen min som hadde under 10cm bakkeklaring på de andre stedene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med 11cm. Er dette 11 cm, eller er det at bilen skal komme over en 11cm høy hindring?

Bilen min er nemlig veldig lav ved forstillingen. Derfor er det kanskje 9cm bakkeklaring der, men bilen vil uansett komme seg over en 11cm hindring, da hjulene vil løfte bilen over.

Går dette bra?

EDIT: Leste nå. Hindringen er 11cm høy og 80cm bred. Det vil ikke gå.

Biltilsynet er fake and gay!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.