Register reim bytte 1,9tdi pd

Anbefalte innlegg

Det står for tur med reg.reim skifte på min 2001 A6 1,9TDI PD.

Er det noen som har noen erfaringer å dele , evn noen bilder fra en slik jobb?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hva du lurer på det? Bilder har jeg nok ikke men.

 

Krever spesialverktøy for låsing av veivaksel og kamaksel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker mest på om det er noe spesielt man må passe på , moment på strammer ,bolte etc.

Hva slags spesial verktøy trengs for å låse veiv og kam?( er dette noen man får kjøpt?)

Vet du forresten hvor termostaten på denne motoren sitter?

Setter pris på svar!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Jobber hos Møller, så veit ikke om annet verktøy enn det originale. Husker ikke nr. på disse nå desverre.

På veiva er det en slags halvmåne med flere spor, som passer eksakt ned i veivhjulets tenner. Låser så med en tapp inn mot pakningshuset/motoren. På kamakselen rett og slett ei stålstang på 6mm diameter. Kan fint bruke et vanlig 6 mm bor her.

Det store poenget er at veiv og kamaksel settes på merket, låses med verktøy og står HELT dønn stille mens man skifter reima. Kamhjulet er justerbart ( 3 13mm skruer fester yttre del av hjulet til kamaksel ) så det er her eneste form for justering skjer.

 

Ellers er det vel moment på mange av skruene som jeg ikke husker nå.

 

Skift også vannpumpa i samme slengen da den driftes av regreima.

 

Flaut egentlig, men har aldri skiftet termostat på PD motor, så det veit jeg neimen ikke det heller...Huff!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har bilder /tegninger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har gjort denne jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må ikke ha spes.verktøy, men jævlig høvelig. Ellers funker korrekturlakk. Dessuten må du sørge for riktig spenn på reima. Har brukt både verktøy og lakk. termostaten sitter i flensen i området nedfor dynamo. Om du ikke har gjort dette før så skal du være forsiktig evnt. få hjelp. Litt vanskelig å sitte på et forum å si hva du skal gjøre å ikke. Kan bli kostbart for deg om reima ryker.

du må av med fanger, trekke ut front, skru av vifteblad etc etc etc. Boltene til reimhjulet veiva er av dårlig kvalitet, så du kan være uheldig at du kjører de runde. Bilen gått langt? Sjekk mulitreimstrammer, da den kan være dårlig. Skift samtidig når du har fronten av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbake melding!

Har byttet regreim på flere andre biler ,men aldri på diesel motor. Bilen har gått 180000km. Har forstått at reimhjulet til kammen er justerbart, er dette nødvendig å løsne/justere eller kan man bare bytte reimen?

Det er vel ikke noen andre ting å ta hensyn til her kontra en bensin motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får disse spesialverktøyene for 300 kr på ebay.de, så slipper du å ta den tjangsen.

 

3 tlg VAG Spezialwerkzeug Pumpe Düse T10050 T10008 3359

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk opp med korreturlakk, det er absolut ikke nødvendig å bruke låseverktøy.

Brukte vel verktøy første gangen, og korrekturlakk de neste 70-80gangene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbake melding!

Har byttet regreim på flere andre biler ,men aldri på diesel motor. Bilen har gått 180000km. Har forstått at reimhjulet til kammen er justerbart, er dette nødvendig å løsne/justere eller kan man bare bytte reimen?

Det er vel ikke noen andre ting å ta hensyn til her kontra en bensin motor?

 

Jeg byttet for noen uker siden på en PD motor, du trenger ikke noe spesialverktøy, du trenger ikke å løsne på reimhjul til kam, det er bare å løsne på strammehjulet, bytte det du skal og stramme regreima med en spisstang med bøy, gjort på maks tre/fire timer, med lange kaffepauser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk opp med korreturlakk, det er absolut ikke nødvendig å bruke låseverktøy.

Brukte vel verktøy første gangen, og korrekturlakk de neste 70-80gangene

 

Jepp, gjør som han her så går det uten noen problemer, det er som å bytte på bensinmotor.

 

Er det din jomfruskift på dieselmotor så merker du bare litt ekstra, da går det som lek å sette sammen igjen, ikke noe å frykte i allefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker alle for bra tilbakemeldinger!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen bilder av hvordan det ser ut bak reg reim deksel , for de som er intressert.

audi 077.jpg

audi 074.jpg

audi 078.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo "bra" ut det der. Husk at målet mellom den automatiske stramme enheten og braketten på strammehjulet skal være 4 +/- 1mm

Du bytter selvfølgelig alt i registeret. Er et spor i dekselet bak kamhjulet hvor det står 4Z. Til høyre for hjulet. Pila skal stå imellom 2 knaster på skiva bak kamhjulet. skal være bra i null da. Så har du en liten pekepinn.

sjekk også multireimstrammeren mens du har fremme fronten, bruker å bli dårlig disse.

Ser at du har demontert viftebladet. Jeg bruker å skru løs skruen som holder hele viskosekoblinga å reimhjulet. Så får du av alt istede for de 4 småskruene. Så 2 skruer på multireimstrammeren. Lettere å ta av reg.reim dekselet. For min del, liker å ha det åpent når skrur.

Kanskje du er ferdig alt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.