Rykking i drivverk på Audi 100 2.3 etter trimming

Anbefalte innlegg

Hei folkens, som alle 2.3 10V interesserte/eiere sikkert har fått med seg har min vært til trimming hos ES Tuning. Etter litt om og men ble jeg fornøyd, med unntak av et par momenter.

 

Det som skjer er at motoren oppfører seg rart når jeg gikk gir gass, eller i det jeg slipper opp gassen merker jeg denne rykkingen i drivverket.

 

I tillegg varierer tomgangshastigheten litt, den kan være stabil på 800, 100 eller ca. 1200. Avhengig av om bilen er varm og om lambda'n er tilkoblet eller ei. (har ikke fått byttet denne enda).

 

Rykkingen er der uansett om lambda'n er tilkoblet eller ikke. Hvis motoren har litt motstand eller jeg ligger med jevnt gasspådrag skjer det ingenting. Det er altså når jeg slipper pedalen helt det rykker til. Ca. 2 sek etter pedalen er sluppet.

 

Har lagt merke til litt "klonking" ved oppbremsing også i det siste. Det kan tyde på noe drivverk relatert. Hjullager eller noe slik. Virker som om lyden kommer fra høyre side. Og det gjør også lyden med "rykkinga", men det kan vel være at det forsterkes pga. at noe mekanisk er gåent der?

 

Bortsett fra dette oppfører motoren seg helt normalt! Hva er galt ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom bilen har blitt rykkete etter trim, kan det tyde på at tenningen er blitt stilt kvassere. Bilen min ble også sånn etter trim. Det er en ulempe når det gjelder bykjøring, men ellers merket jeg lite til det. Det andre kan være mye rart. :)

 

Fikk du benket den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke virkningen av automatisk bensinkutt som er blitt større etter trimming da?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Dersom bilen har blitt rykkete etter trim, kan det tyde på at tenningen er blitt stilt kvassere. Bilen min ble også sånn etter trim. Det er en ulempe når det gjelder bykjøring, men ellers merket jeg lite til det. Det andre kan være mye rart. :)

 

Fikk du benket den?

 

Benket til 87.1kw på hjula ;), mot 74.4kw før (men med eksos og K/N filter)

 

Får sjekke hjullager+++ for å se om det er med å forsterker symtomene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Det er ikke virkningen av automatisk bensinkutt som er blitt større etter trimming da?

 

mvh

 

Hva går dette ut på da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Kjørnes

Hva går dette ut på da?

 

Når du slipper gassen og ruller, f.eks. i nedoverbakker, kutter motoren en del av bensintilførselen.. Dette blir da som en slags "motorbrems", altså at motoren prøver å bremse ned turtallet siden den får lite bensin..

 

Dersom chippen din f.eks. gir mer bensin ved pådrag enn tidligere, blir også effekten av "bensinkuttet" større når du slipper gassen.. Dette vil da oppleves som et rykk i bilen...tror jeg ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Peder Grande

Når du slipper gassen og ruller, f.eks. i nedoverbakker, kutter motoren en del av bensintilførselen.. Dette blir da som en slags "motorbrems", altså at motoren prøver å bremse ned turtallet siden den får lite bensin..

 

Dersom chippen din f.eks. gir mer bensin ved pådrag enn tidligere, blir også effekten av "bensinkuttet" større når du slipper gassen.. Dette vil da oppleves som et rykk i bilen...tror jeg ? :)

 

Det var slik jeg mente i alle fall :)

 

Tror ikke det er noe galt jeg Thomas, men klonkina i forstillinga kan du sjekke med spett og div. brekk og tøy-øvelser ;)

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ujevn tomgang kan være tomgangsventilen som trenger en liten rens. Hjalp på min 2,3. Uten trim det da selvfølgelig.

Men har ikke ofte kvassere kan en liten virkning på tomgang da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp det kan være kammen... men såvidt jeg har forstått skal ikke det ha så mye å si på en litt moderat kam (262°).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag merket jeg spesielt at 2.3'n går ujevnt på tomgang. Jeg starter bilen og den går tilsynelatende normalt og jevnt. Uforandret om det er 20°C eller 0°C...

 

Enten ligger tomgangen jevnt på ca 950rpm, eller så ligger den på 1200-1300rpm. Hvis jeg ruser bilen opp til 4000-5000 så hender det seg den detter ned på 950rpm og ligger stabilt der.

 

Nå i det siste la jeg merke til denne ujevne gangen, turtallet pulserer liksom mellom ca. 1000 og 1100 på en måte. Prøvde å koble fra diverse kontakter i motor-rommet mens den gikk på tomgang. Både når jeg koblet fra O2 sensor og LMM (hvis det er riktig kontakt) gikk bilen jevnt.

 

Koblet også fra tomgangsregulatorkontakten, også dette roet motoren litt.

 

Og så til det mest interessant... Når jeg kjører med LMM frakoblet rykker det ikke lenger i drivverket når jeg slipper gassen!!!

 

Noen tips til hva jeg bør gjøre videre? Jeg har altså store planer om å få fikset dette. Kan det være KN filteret som har forårsaket at LMMen har sagt takk for seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke noe LMM som på 1.8 f.eks på denne. Er en klaff som ligger over ett hull og åpner seg når det kommer mere luft, og virket på min 2.3 som at den er dempet på en måte, slik at den ikke skal gynge liksom.

 

Da jeg åpnet opp, virket den rimelig robust liksom.

 

Dessuten, er det ikke mekanisk bensininsprøytning, slik at det er denne klaffen som åpner for bensin?? Mulig jeg har feil på dette siste..!

 

Har du renset tomgangsregulatoren da? Siden det hjalp noe å koble fra denne så kan det ha noe å si. Min pulserte, og ble bra etter rens av denne. Men da jeg koblet den fra, så steg turtallet noe, og stabiliserte seg. Slik jeg feilsøkte med til denne.

 

Men rart hvis den regulatoren skal bli "møkkete" akkurat når du optimaliserer da..

Og den har jo ikke noe med rykket ved gass-slipp å gjøre heller da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rykking er sannsynligvis bensinkutt. Sjekk om den er rykke-fri når den er kald. Bensinkutt virker ikke før vannet har fått litt temp.

 

Ujevn tomgang er mest sannsynlig tomgangsregulatoren, spesielt hvis frakobling av denne får motoren til å gå jevnt. Prøv og rense den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer det, at jeg merker mindre til rykkingen når motoren er kald...

 

Tomgangsregulatoren har jeg tatt ut og renset for en tid tilbake. Det var ingen forskjell før og etter. Er vel et par mnd siden.

 

Men hva er da oppgaven til sensoren jeg har koblet fra?

 

Den jeg koblet fra er den til høyre på bildet, nærmest innsuget.

 

audi_motorrom2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Kjørnes

Hei folkens, som alle 2.3 10V interesserte/eiere sikkert har fått med seg har min vært til trimming hos ES Tuning. Etter litt om og men ble jeg fornøyd, med unntak av et par momenter.

 

Det som skjer er at motoren oppfører seg rart når jeg gikk gir gass, eller i det jeg slipper opp gassen merker jeg denne rykkingen i drivverket.

 

I tillegg varierer tomgangshastigheten litt, den kan være stabil på 800, 100 eller ca. 1200. Avhengig av om bilen er varm og om lambda'n er tilkoblet eller ei. (har ikke fått byttet denne enda).

 

Rykkingen er der uansett om lambda'n er tilkoblet eller ikke. Hvis motoren har litt motstand eller jeg ligger med jevnt gasspådrag skjer det ingenting. Det er altså når jeg slipper pedalen helt det rykker til. Ca. 2 sek etter pedalen er sluppet.

 

Har lagt merke til litt "klonking" ved oppbremsing også i det siste. Det kan tyde på noe drivverk relatert. Hjullager eller noe slik. Virker som om lyden kommer fra høyre side. Og det gjør også lyden med "rykkinga", men det kan vel være at det forsterkes pga. at noe mekanisk er gåent der?

 

Bortsett fra dette oppfører motoren seg helt normalt! Hva er galt ???

 

 

 

Det letteste er vel er at du snakker med ES - Tuning om dette.. De er vel de nærmeste til å svare.... De vil helt sikkert hjelpe deg..

 

Mvh

TurboCarl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp det blir vel en tur oppover dit igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kontakten til høyre tror jeg er styring(finjustering) av bensinmengden etter info fra lambda-sonden. Den til venstre på bildet er muligens bensinkuttbryter. Prøv å koble fra og se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.