#1 Skrevet Januar 12, 2008 Har holdt på og skrudd litt på bilen til tanta mi i det siste, en 2000 mod japs turbodiesel. Det begynte med at bilen gikk dårligere og dårligere, og til slutt stoppa. Bilen blei satt inn på verksted, men jeg tror ikke de fant ut så mye der, annet enn det var mye olje i turbo og intercooleren + trykk i bunnpanna. Motorras/hullbrente stempler/stempelringer tenkte jeg, så vi fikk skaffa en byttemotor, og jeg begynte på jobben. Tok så ut motoren og konkluderte med masse olje i turbo og intercooler. Stempler ser helt fine ut, det samme gjør ventiler og alt i toppen. Registeret er riktig. Noen forslag om hva som kan være årsaken til dette? Kan det vere tetninger i turboen som har tatt kvelden? Bilen skulle vel ikke stoppe om det var denne? Andre ting? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 12, 2008 Er det foretatt komp test da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 12, 2008 Er det foretatt komp test da? Eneste jeg vet er et verkstedet sa det var gjennomblåsing. Om de faktisk har målt dette, eller om det antok det på grunn av oljesøl veit jeg ikke. Men skal prøve å få svar på dette mandag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 12, 2008 Kan være slitte skraperinger siden det er gjennomslag.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 13, 2008 Nå er jeg ikke utdannet bilmekaniker med jeg tenker med en gang dårlig topp pakning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 13, 2008 toppakning vil vel ikke gi trykk i bunnpanna, det er det vel bare gjennomblåsing forbi stemplene på ett eller annet vis som gjør? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 13, 2008 Hvis det er skade mellom sylinder og oljekanal vil ødelagt toppakning gi trykk i bunnpanna 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 13, 2008 Har som sagt en byttemotor som skal inn, eneste er at jeg må flytte over turboen. Derfor litt skeptisk på om det kan vere den som har tatt kveld. Skal finne ut om verkstedet målte kompresjonen, jeg gjorde det ihvertfall ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 14, 2008 Kompresjonen var visst målt, og den var dårlig. Er det vanlig at det blir mye oljesøl v/turboras? Spørs om jeg bør få sjekka turboen mens den er ute. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...