#1 Skrevet Januar 14, 2008 Etter overhaling av toppene på motoren min så var det en liten oljelekkasje fra topdekselpakningen på venstre side (passasjersiden). Denne ble byttet igjen like før jeg hentet bilen i oktober, og det virket greit etter det. Det har nå den siste tiden begynt å lekke igjen, men endel mer enn tidligere (drypper i perioder under bilen). Har ikke fått kikket skikkelig på dette, kun hatt av plastdekselet over motoren og kikket ned på siden av motoren. Er ganske omfattende oljesøl (ser ut som om det har sprutet litt?) og også vanskelig å se hvor dette kommer fra. Hva er det på denne siden av motoren som kan lekke dersom en ser bort i fra toppdekselpakningen? Får heldigvis dette dekket av garanti, men lurer litt på hva det kan være iom. det lekker såpass mye. Har helt glemt å sjekke oljenivå på motoren etter jeg oppdaget lekkasjen, så vet ikke hvor mye olje det kan være snakk om. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 14, 2008 Hei. har samme problem på min fekk ett tips her att det var ett filter som står mellom v-en under turboen som kunne vere tett. ein slags veivhusventilasjon vis eg forstod det rett å når denne ble tett så kan det vere fare for overtrykk i motoren slik att olja pipler ut rundt omkring. ps. dette har eg ikke peiling på sjøl har bare fått tips om å sjekke dette. Gir du ein tilbakemelding her vis du skulle finne utav det? Er motoren din gått langt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 14, 2008 Gir du ein tilbakemelding her vis du skulle finne utav det? Bilen er levert til service nå nettopp, så får nok vite hva det er i løpet av morgendagen/onsdag. Er motoren din gått langt? Knapt innkjørt! Kun 241k på telleren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 14, 2008 Bilen er levert til service nå nettopp, så får nok vite hva det er i løpet av morgendagen/onsdag. Knapt innkjørt! Kun 241k på telleren Min og er knapt innkjørt 294000km Da sender eg deg ein pm når du har fått igjen bilen for å høre hva det var. vis du ikke bare skriver det her da slik att andre som søker etter det samme finner ett svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 14, 2008 Mye mulig det er simeringene i bakkant på veiva? Hvertfall et standard problem det der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 14, 2008 Er et filter på veivhusventilasjonen, sitter dypt nedi V'en rett foran turbo, bak pumpe. Skifte av filter er ikke en vanlig service sak, så vidt jeg vet. Man risikerer at verkstedet skifter masse pakninger til ingen nytte. På ETKA heter dette heller ikke filter, er litt vanskelig å finne i tekst og tegning. Man får med et lokk og et lite tøyfilter på en tynn ramme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 14, 2008 Det var litt rundt vårt toppdeksel.. å når bilen var inne på verksted så byttet de pakning og deksel.. men nå er vår A6 en 2001mod med 90.000 på telleren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 15, 2008 Da har jeg snakket med verkstedet, men de hadde ikke funnet ut av lekkasjen enda. De holdt nå på å demontere deler av fronten for å komme bedre til. Tipset dem om filteret, og det var ikke noe de kjente til (ikke-VAG verksted), så de skulle sjekke det. Såvidt jeg kunne forstå var det lekkasje flere steder enn det jeg hadde sett, så ting kan tyde på at det er filteret som er problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 15, 2008 Er et filter på veivhusventilasjonen, sitter dypt nedi V'en rett foran turbo, bak pumpe.Skifte av filter er ikke en vanlig service sak, så vidt jeg vet. Man risikerer at verkstedet skifter masse pakninger til ingen nytte. På ETKA heter dette heller ikke filter, er litt vanskelig å finne i tekst og tegning. Man får med et lokk og et lite tøyfilter på en tynn ramme. Når det gjelder filteret til oljeåndingen som beskrevet så heter det "pakningssett for oljefilterholder" delenr b 059 103 464, eventuelt med en B til slutt (skille på chassisnr) i ETKA. Dette er ikke den samme oljefilterholder som motoroljefilteret. Prisen er ca 7-800 kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2008 Da fikk jeg telefon fra verkstedet. Det ble byttet pakningssett på ene toppdekselet samt filter på åndingen og det var nå tett Hvorvidt filteret var en del av problemet visste de ikke, men da er det ihvertfall byttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2008 Veivhusventilasjonsfilter har dem tidligere byttet ofte hos Audi Molde. Nettopp pga dette med overtrykk. Koster ikke allverdens med penger å bytte...så ved en service hadde jeg byttet det. Har akkurat skiftet dette ++++ på konebilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 5, 2008 Veivhusventilasjonsfilter har dem tidligere byttet ofte hos Audi Molde. Nettopp pga dette med overtrykk. Koster ikke allverdens med penger å bytte...så ved en service hadde jeg byttet det.Har akkurat skiftet dette ++++ på konebilen 6742kr skulle audi ha for å skifte dette filteret. synst det var i meste laget for ett filter fordi om det er trangt å vondt å komme til. Noen som har oversikt over hva som må demonteres for å bytte dette filteret? Trur eg skal gjøre ett forsøk sjølv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 19, 2008 6742kr skulle audi ha for å skifte dette filteret. synst det var i meste laget for ett filter fordi om det er trangt å vondt å komme til. Noen som har oversikt over hva som må demonteres for å bytte dette filteret? Trur eg skal gjøre ett forsøk sjølv Den prisen høres litt for stiv ut, man bruker ikke så mange timer. Jeg tror man komme til filteret om man skrur av alle dieselpumperørene, alternativt om man tar ut hele turboen. Filteret sitter dypt nede. Filteret ser ut til å være vaskbart, så det er neppe behov for å bytte det, korriger meg om det er feil. Det går også an å måle trykket i veivhuset, for høyt trykk tyder på tett filter. Her er forøvrig bilde av filteret, her er motor sett forfra og man ser oljefilterhuset til venstre. Dieselpumpe, turbo, alle deksler og topplokk er fjernet, slik at man skal se filteret skikkelig. Litt mye jobb bare for et bilde, men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 19, 2008 Byttet filteret for ei stund siden. lukta av svidd olje forsvant, men ikke oljelekasjen viser seg att simmerringen på veiva mot girkassen er lekk å må skiftes. har ikke orka å stresse med det ennå siden lekasjen ikke er så stor, men må snart få fikset det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 14, 2010 Ser jo ut som om det bare er en o-ring som ligger rundt kanten der Steinar ? Hvor renner olja vist denne lekker? Kommer den ned på høyre side? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 14, 2010 Ser jo ut som om det bare er en o-ring som ligger rundt kanten der Steinar ? Hvor renner olja vist denne lekker? Kommer den ned på høyre side? Ja, det er vel en o-ring såvidt jeg husker. Men problemet er ikke at det lekker ifm filteret, derimot at filteret er tett så det ikke kan passere overtrykk ut av filteret og tilbake i innsuget igjen. Med tett filter blir det overtrykk i veivhuset, og det kan lettere bli lekkasje alle andre steder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 15, 2010 Okey, skjønner! Da må jeg få sjekka det filtret! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 8, 2011 Fikk skrudd meg frem til dette filteret i går, men på motoren min var det ikke filter bare et slags åpent plasthus. Noen som kjenner til dette? Det renner godt med olje bak og på begge sider av motoren :-( Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 8, 2011 Fortell mer om årsmodell type bil og motorkode så er det sikkert noen som kan svare deg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 8, 2011 Mulig dette er en oppgradert versjon av det gamle filteret? Mulig at dette ikke tettes like lett? Toppdekslene på V6 tdi blir ikke tette av ny pakning alene, de må ha pakningsmasse i tillegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 8, 2011 Det er 2000mod 2,5 tdi AKE 330000km Dette "filteret" er helt åpent 4 hull med diameter 2mm. Da er det nok tetningsmasse som må til. Jeg har nok slurvet litt ved motering etter kamskifte, men det var 1 år siden... Noen som har peiling på moment toppdeksel og bunnpanne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...