Lyshøydejusteringsmotorer, A6 m/ Allroad hovedlys

Anbefalte innlegg

Jeg tok en Vag-Com scanning på bilen min (1999 A6q) i dag, og fikk opp feilmelding på lyshøydejusteringen - "short to plus". Jeg monterte Allroad hovedlys for 1,5 uke siden. Prøvde også å kjøre en "output test" på disse, men det greide den ikke. Er begge motorene kaputte, eller er de ikke kompatible med A6? I oversikten på "adaptation" (eller var det "coding"?) så var ikke Allroad nevnt, bare A6 fwd og A6 quattro. Noen tips?

Det bryr meg egentlig ikke så veldig mye at de ikke funker, så lenge lyskasterne lyser riktig, og ikke justerer seg opp uten grunn. Det er bare greit å ha ting i orden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen anelse om dette? Jeg prøvde å legge inn "00030" for Allroad, men controlleren nektet å godta denne koden når jeg trykket "Do it!", og stilte seg automatisk tilbake til "00006". Og noen som vet noe om feilen jeg fikk opp? Prøvde å sette elektronikken i grunninstilling, men det hjalp ingenting. Får fremdeles opp feilen "short to plus".

Jeg mistenker at ledningene til høydejusteringsmotorene på Allroad-lyktene er koblet anderledes enn på A6-lyktene. To problemer er da at motorene er veldig forskjellige fra ene lykta til den andre, og at alle ledningene til motoren (3 eller 4, husker ikke nøyaktig) er blå, ingen forskjellgie farger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden ingen har noen tips å gi, må man jo undersøke ting selv. Jeg har funnet ut at A6'en min har "Static headlight range control", mens Allroad har "Dynamic headlight range control". Jeg vet ikke helt hva forskjellen er, menjeg kan forestille meg at på Allroad så vil lysene justere seg mens bilen kjører i hull, ujevnheter og slikt, mens på A6 bare når den er tungt lesset bak. Det har kanskje noe med luftfjæringen å gjøre også.

Går det an å bygge om? Ikke vet jeg. Det jeg vet helt sikkert er at det går ikke å flytte over motoren fra A6-lykta til Allroad-lykta. Det er nok ikke så enkelt å bygge om det elektroniske systemet heller. Det enkleste er nok bare å leve med at lyktene ikke lenger har automatisk høydejustering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel ha et skjema, å en funksjons beskrivelse så skal d gå an det der.!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har skjemaene for begge bilene, men hvor skal jeg få tak i funksjonsbeskrivelsen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde litt av samme trøbbel på min A6 dog med originale xenon da. Problemet var auto justering. Det vile ikke la se programere. Det jeg har gjort er da å kjøre bil inntil en veg for så deretter fisisk justert etter en annen A6 lykter som var riktige. Da prøvde jeg med vag og jagu meg så fikk n kontakt med lykte motorer. Problemet var at motorer sto i død posisjon og jeg fikk ikke justert noe mere særlig. Vet ikk eom dett hjelper med prøv først justere lyktene med skrutrekker/umbrako nøkkel :) også ta Vag greia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset, Asmir. Jeg har gjort en manuell justering når jeg monterte lyktene, men det har ikke hjulpet noe. Årsaken er nok det at det er to forskjellige systemer som justerer høyden på lyktene på disse to bilene, og motorene er tydeligvis ikke kompatible mot hverandre, i hvertfall ikke uten modifikasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.