#1 Skrevet Januar 15, 2008 eg satt å såg litt på discovery i helga og såg dei monterte ein turbo bak bilen ved bakpotta. får man like mange hk ved å montera ein turbo bak som framme?? det blir jo ein del rør legging da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2008 Hmm...si det ja... Klart, eksosen har jo hatt litt friksjon på vei dit, og mister jo litt energi der, i tillegg til å miste varme. Men varmen betyr jo bare at eksosen blir tyngre, og en trenger ikke så stort eksoshus skulle jeg tro. Men må ha mistet energi uansett da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2008 dette så jeg også, trodde ikke helt på det der, men.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2008 Joda, det finnes.. CMC (Currency Motor Cars) tunes BMW M5 Twin Turbo to more than 800hp Currency Motor Cars in Westlake, CA has introduced its first project in an "unprecedented line of supercars" The flagship model is a 2006 BMW M5 that can reach a top speed of 240mph. Its high compression V-10 engine has been altered by company founder Ron Cash to accommodate twin-turbos and a custom, hand crafted inter-cooled system to kick out an astounding 810 horses. Although turbochargers are usually located under the hood, this M5 has its turbos under the rear bumper, where the rear silencers once were. Air is channeled to this location via a tube running along the passenger side of teh car. Amazingly, the seven-speed SMG transmission did not require any modifications. The mind-boggling power of this vehicle is complimented by the exquisite $100,000 alteration of its interior. The leather in the steering wheel is the same as the leather in the seats. Fully aniline dyed Florida Crocodile in black. The custom interior is all hand stitched, designed and installed by CMC co-founder Judy Amic-Angelo. Currency Motors intends to build ten of these custom M5s, for $350,000 apiece. [/Quote] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2008 Og folk er redde for å få 30cm lenger rørgate på A4'ene sine når de skal ha "fmic". hah! Tror nok de kan drite i det problemet når de ser hvor mange ekstra meter bmw koser seg med her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 16, 2008 Stilig:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 16, 2008 Og folk er redde for å få 30cm lenger rørgate på A4'ene sine når de skal ha "fmic". hah! Tror nok de kan drite i det problemet når de ser hvor mange ekstra meter bmw koser seg med her Det tenkte jeg å... Heahh.. Får sikkert grei vesing av turbo'n der ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2008 Fare for at man kan høre disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 16, 2008 Fare for at man tar det litt extra rolig over fartsdumpene med denne bilen;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 16, 2008 Er litt kult at man nesten kan se propellen spinne bakfra bilen da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 16, 2008 Har sett slikt oppsett før. Ulemper med det er at man trenger en ekstra oljepumpe for å få nok oljetrykk bak dit, hele systemet sitter mer utsatt til og kan ta til seg vann osv, det er mindre effektivt siden mye varmeenergi har gått tapt og denne energien i seg selv er med på å spinne turboen rundt.(jo varmere luft, jo mer volum) Det blir et relativt stort trykktap, og det er viktig å ha akkurat riktig turbostørrelse for å unngå et enormt turbolag. Det som er positivt er at det er god plass til å montere, og temperaturen i motorrommet holdes i sjakk. Man slipper custom manifolder, turboene går ikke like varme osv. Det fungerer fint som en power adder når man allerede har en motor som yter masse uten turbo slik som i dette tilfellet, og ved såpass kraftige motorer blir lag et mindre problem pga de pusher så mye eksos uansett. Og så slipper man lyddempere da, siden turboene tar seg av den jobben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 16, 2008 En artikkel man kan lese om bygging av et slikt system:Klikk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 16, 2008 Hehe, tipper det luftfilteret må renses ofte. Tror jeg ville montert det et annet sted. Og litt kjipt når man kjører i skikkelig pøsende regnvær, og man suger inn masse vann via luftfilteret som blir spylt opp mot filteret fra hjulet. På norske vinterveier med salt og dritt er det nok en smart ting med noe skjold under, som hindrer at hele systemet korroderer istykker etter to vintre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 16, 2008 eg satt å såg litt på discovery i helga og såg dei monterte ein turbo bak bilen ved bakpotta.får man like mange hk ved å montera ein turbo bak som framme?? det blir jo ein del rør legging da Får ikke like mange hk. Funker best hvis det ikke lar seg/vanskelig lar seg gjøre i motorrommet pga trang plass. En ser jo på bildene hvor små turbinhusene er iforhold til kompressorhusene, fordi eksosvolumet er så mye mindre så langt vekke fra motoren. Men absolutt et genialt system når man har trangt om plassen foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...