#1 Skrevet Januar 16, 2008 Som topic sier så lurer jeg på hvor jeg får kjøpt det? Bruker jeg er filter fra en annen audi eller? Bilen er ikke trimmet av noe slag, men går med tanker om å chippe..... Mulig det ikke er nødvendig men når jeg først skal ta et oljeskift så er det jo enkelt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2008 Ja, du bruker et filter fra en annen audi. Har det ikke i hodet desverre. Men vet at andre her har varenummeret. Jeg kjøpte et slikt sist gang jeg byttet olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2008 jeg fikk oljefilter til en diesel, litt større filter, det du kan spørre deg om er: trenger jeg det større filteret? vet jeg hvorfor jeg trenger dette større filteret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2008 jeg fikk oljefilter til en diesel, litt større filter, det du kan spørre deg om er: trenger jeg det større filteret? vet jeg hvorfor jeg trenger dette større filteret? Pr dags dato trenger jeg det ikke, siden jeg har de orginale 150 hestene, men det jeg var ute etter å få vite er om det er lurt når bilen skal chippes.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2008 jeg fikk oljefilter til en diesel, litt større filter, det du kan spørre deg om er: trenger jeg det større filteret? vet jeg hvorfor jeg trenger dette større filteret? Delenummeret til det større filteret er 068 115 561 F. Dette er til de motorene som har long-life-service. Oljefilter til diesel skal man ikke bruke, da det har en annen tilbakeslagsventil. Hvorfor man trenger større filter? Kan jo spørre seg hvorfor man trenger 4 liter olje på motoren? Hvorfor er det et minimumsnivå på motoren,tro? Aldri feil med mer smøremidler til å ta opp urenheter og kjøle motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 16, 2008 har et inntrykk at flertallet i klubben er hysteriske når det gjelder oljebytte på bilene sine, iallefall når jeg ser gjennom prosjekt tråder evt. ser tråder hvor det refereres til oljebytte.. Så vil på generell basis si at med mindre du skal trimme forbi chiptrim og eller kjøre gris har du ikke bruk for det, men prisforskjellen er ubetydelig, så det er bare å kjøpe det, men om du trenger det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 16, 2008 Nei, du trenger det strengt tatt ikke. Det ble gjort en endring på biler med Longlife servicer, da det viste seg gunstig med større oljevolum. Med større filter ble oljemengden økt fra 3.6 til 4.1 liter. Dette filteret er standard på disse motorene idag. Dette fordi man mente det ville hjelpe mot koksing av olje og tette oljesiler/pumper på disse motorene, da den fikk mer olje å fordele møkk i. Min personlige mening ang. koksing av olje er at det hjelper å la motoren "kjøle" seg ned litt etter en inspirert kjøretur istedenfor å stoppe en meget varm motor/turbo. Hyppigere oljeskift enn 20-30 000 km sier seg selv at er gunstig. Longlife kan jo gå opptil 30 000 på et skift. Ergo, det vil heller ikke skade din motor å øke filterstørrelsen og oljemengden. Har selv gjort det på min AEB motor. I tillegg skifter jeg olje hver 10 000 max. Nødvendig?? tja....bra? Høyst sansynlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2008 Delenummeret til det større filteret er 068 115 561 F. Dette er til de motorene som har long-life-service. Oljefilter til diesel skal man ikke bruke, da det har en annen tilbakeslagsventil. Hvorfor man trenger større filter? Kan jo spørre seg hvorfor man trenger 4 liter olje på motoren? Hvorfor er det et minimumsnivå på motoren,tro? Aldri feil med mer smøremidler til å ta opp urenheter og kjøle motoren. Takk for delenr Lars: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...