teori rundt stabstag - hva og hvor er optimalt?

Anbefalte innlegg

blir litt konstruering av stabstag i einzern etterhvert i håp om å forbedre kjøreegenskapene noe.

hvor vil det være naturlig å stive opp karosseriet innvendig i bilen? et halvbur vurderes, men det kommer senere - tenker først å fremst på mellom dempertårn baki, men hvor er det optimalt?

 

og når man måler til lengder på rør etc - hvordan burde bilen stå? altså om den bør stå på hjulene, settes på bukker på ramma etc slik at bilen står i riktig "spenn"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du stabstag eller fjærbeinsstag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså - egentlig begge deler! fått fatt på en del lengder med rør, så lurer på hvor de er fornuftig å plassere...som en kompensasjon for den stivheten et bur gir osv. mulig jeg blander mine begreper her, men håper dere forstår hva jeg mener... :)

 

slik f.eks? et mellom demperne bak (hvor er optimalt plassert) og et kryss fra hver demper til motsatt bagasjeromshjørne. vil man ha stivet av karosseriet hensiktsmessig da?

 

bagasjerom.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du bør nøye deg med et stag mellom tårnene, evt. på kryss ned mot bunnen av tårnet i tillegg. Lager du det på kryss bakover kan du i beste fall få en overraskelse ved påkjørsel bakfra, men det er vel ikke så nøye hvis du bare skal ha den på bane? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du bør nøye deg med et stag mellom tårnene, evt. på kryss ned mot bunnen av tårnet i tillegg. Lager du det på kryss bakover kan du i beste fall få en overraskelse ved påkjørsel bakfra, men det er vel ikke så nøye hvis du bare skal ha den på bane? ;)

 

utdyp gjerne den : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som innehar kunnskap om emnet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mente, var at dersom du lager et virrvarr av rør i bagasjen og får en trøkk bakfra, er det stor sjanse for at rørene eneten løsner og går f.eks. inn i ryggen på stakkaren i baksetet, eller dytter hele dempertårnet godt ut av stilling. Rette rør tåler fryktelig mye rett på..

Dette er problemer du ikke ser noe til på bane, så derfor kan det hende du kan se bort fra akkurat dét problemet.

Et bur skal heller strengt tatt ikke forbedre stivheten i noen særlig grad, men beskytte menneskene inni. Helsveising av utvalgte skjøter er mere veien å gå, men ser du nøye på hvor kreftene blir av når du vrir bilen, kan du sikkert forsterke steder med rør. Jeg har bare for meg at bagasjerommet på en 3-dørs Golf er relativt stivt i utgangspunktet, så derfor min 'skepsis'! Men jøss, det _ser_ jo kult ut, da! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bakseter er ikke aktuelt - blir varebil detta! heh

 

men er med på tankene der..lurer litt på et tverrstag mellom dempertårnene og to ben - et fremover og et bakover på hvert tårn. ikke veldig lange, men såpass at bilen blir stivet av "alle" veier.

 

er det forøvrig gunstig med et karosseri som overhodet ikke beveger og vrir seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.