#1 Skrevet Januar 16, 2008 blir litt konstruering av stabstag i einzern etterhvert i håp om å forbedre kjøreegenskapene noe. hvor vil det være naturlig å stive opp karosseriet innvendig i bilen? et halvbur vurderes, men det kommer senere - tenker først å fremst på mellom dempertårn baki, men hvor er det optimalt? og når man måler til lengder på rør etc - hvordan burde bilen stå? altså om den bør stå på hjulene, settes på bukker på ramma etc slik at bilen står i riktig "spenn"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 17, 2008 Mener du stabstag eller fjærbeinsstag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 17, 2008 altså - egentlig begge deler! fått fatt på en del lengder med rør, så lurer på hvor de er fornuftig å plassere...som en kompensasjon for den stivheten et bur gir osv. mulig jeg blander mine begreper her, men håper dere forstår hva jeg mener... slik f.eks? et mellom demperne bak (hvor er optimalt plassert) og et kryss fra hver demper til motsatt bagasjeromshjørne. vil man ha stivet av karosseriet hensiktsmessig da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2008 Tror du bør nøye deg med et stag mellom tårnene, evt. på kryss ned mot bunnen av tårnet i tillegg. Lager du det på kryss bakover kan du i beste fall få en overraskelse ved påkjørsel bakfra, men det er vel ikke så nøye hvis du bare skal ha den på bane? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2008 Tror du bør nøye deg med et stag mellom tårnene, evt. på kryss ned mot bunnen av tårnet i tillegg. Lager du det på kryss bakover kan du i beste fall få en overraskelse ved påkjørsel bakfra, men det er vel ikke så nøye hvis du bare skal ha den på bane? utdyp gjerne den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 20, 2008 ingen som innehar kunnskap om emnet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 22, 2008 Det jeg mente, var at dersom du lager et virrvarr av rør i bagasjen og får en trøkk bakfra, er det stor sjanse for at rørene eneten løsner og går f.eks. inn i ryggen på stakkaren i baksetet, eller dytter hele dempertårnet godt ut av stilling. Rette rør tåler fryktelig mye rett på.. Dette er problemer du ikke ser noe til på bane, så derfor kan det hende du kan se bort fra akkurat dét problemet. Et bur skal heller strengt tatt ikke forbedre stivheten i noen særlig grad, men beskytte menneskene inni. Helsveising av utvalgte skjøter er mere veien å gå, men ser du nøye på hvor kreftene blir av når du vrir bilen, kan du sikkert forsterke steder med rør. Jeg har bare for meg at bagasjerommet på en 3-dørs Golf er relativt stivt i utgangspunktet, så derfor min 'skepsis'! Men jøss, det _ser_ jo kult ut, da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 24, 2008 bakseter er ikke aktuelt - blir varebil detta! heh men er med på tankene der..lurer litt på et tverrstag mellom dempertårnene og to ben - et fremover og et bakover på hvert tårn. ikke veldig lange, men såpass at bilen blir stivet av "alle" veier. er det forøvrig gunstig med et karosseri som overhodet ikke beveger og vrir seg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...