#1 Skrevet Januar 16, 2008 Legger ut en tråd her angående et problem som har oppstått, har brukt å få god hjelp da:) Har byttet alle bremserør og slanger bak på en 88 Golf GTi 16v, og har fått store problemer i etterkant! Rørene fra bremsekraftforsterkeren til calippene er som sagt byttet, og har ingen lekasjer eller lignende, alt virker greit og bra. Men det er umulig å lufte bremsene! Har kjørt gjennom ca 4 liter(!) bremseveske så langt, uten at det er noe bremser. Pedalen virker helt syk til tider! Etter ca 5-6 trykk er det noe trykk, og hvis jeg holder foten på pedalen holder trykket seg, men slipper jeg pedalen er trykket borte i løpet av et sekund! Inni mellom er det noe med pedalen, sånn at den kommer svært sakte ut, og på tiden den bruker ut forsvinner trykket igjen. Har luftet alle bremsene, selv om de framme ikke er rørt, og siste jeg prøvde var å sette bilen ned foran og heve den ekstra bak, uten noe hell. I tillegg til dette virker lasteventilen litt rar. Er ikke helt sikker på hvordan den i utgangspunktet skal fungere, men i og med at jeg har hatt nede akslingen og byttet foringer og satt på justerbart senkesett er den ikke justert eller noe sånt. Bør jeg la denne stå "fri,", eller stramme den opp når jeg lufter? Håper noen har peiling på dette, så svar mottas med stor takk:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 18, 2008 Prøv å legg under noe så lastventilen har maks last når du lufter, ellers er det ikke sikkert den er åpen nok til å få luft gjennom, har hatt litt trøbbel med dette på audiene mine. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 18, 2008 Har prøvd å stripse lasteventilen på "max" uten hell. Så litt nærmere på den og fant ut at den gummibelgen under er gått av. Dro til huggeren og plukket av en som så strøken ut. Sto på en GL og ikke GTi, men så i allefall helt lik ut, satser på at den passer og er helt lik... Forresten noen som vet det kanskje? Plukket med meg en hovedsylinder i samme slengen, fra en GTi 8v, worst case så bytter jeg den også. Men når du har hatt dette problemet, er det samme symptomene eller? Trykket på pedalen blir aldri mer enn halv pedal, og slipper jeg den et sekund er trykket borte! I samme slenge er det akkurat som vakum når jeg slipper pedalen ut, dvs at den kommer så sakte ut at trykket man nettopp trykket opp forsvinner... Litt komplisert å forklare, men men:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 18, 2008 Om du stripser lasteventilen maks åpen kan denne elimineres. Har du fyllt kaliperne med væske før du lufter? Om det er gjort så prøv å ta av den kaliperen du lufter, slik at lufteventilen er på høyeste punkt. Ofte er problemet (spes. med 36mm-utgaven) at lufteventilen ikke er på det aller høyeste punktet. Men det forutsetter naturligvis at du har utstyr til å trykksette systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 19, 2008 Om du stripser lasteventilen maks åpen kan denne elimineres. Har du fyllt kaliperne med væske før du lufter? Om det er gjort så prøv å ta av den kaliperen du lufter, slik at lufteventilen er på høyeste punkt. Ofte er problemet (spes. med 36mm-utgaven) at lufteventilen ikke er på det aller høyeste punktet. Men det forutsetter naturligvis at du har utstyr til å trykksette systemet. Er usikker på hvilken utgave dette er, men calippene kommer fra en 91 Gti 8v tror jeg, ganske ny i allefall. Akkurat nå står bilen med bukker på akslingen, og med nytt senkesett, så de er nok relativt høyt. Kan prøve å sette bukkene på kanalene og senke calippene ned, samt stripse den nye lasteventilen på max. Har ikke fått gjort mer med bilen, men skal prøve konvensjonel lufting som den står så snart lasteventilen er byttet. Har ikke utstyr for å trykksette systemet nei, men har vurdert å bruke en sykkelslange og slangeklemmer, og prøve å kjøre gjennom, men får se:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 19, 2008 Med dette lufteverktøyet blir jobben veldig mye enklere: ja :. Vil påstå at det er verdt hver krone: http://www.bilekstra.no/?ItemId=3300 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 19, 2008 Steiki!, Da skal eg rett på bilextra idag!!!! Kunne du forklart litt mer detaljert kordan eg gjør dette? Er det bare å skru på lokket med slangen, og sette trykk på, for så og åpne en nippel til det ser bra ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 20, 2008 Da var sånt lufteverktøy innkjøpt, og prøvd uten hell. Kjøpte en flaske med ventil i enden i samme sleng, sånn at den ikke slipper luft inn i systemet når man lufter, fungerte fint den i likhet med slangen som kobles på dekket. MEN, enda er bremsene like! Byttet lasteventilen og sylinderen også, og resultatet er det samme. Begynner å bli kraftig lei dette nå, 3 lange dager med lufting er pyton! Det jeg lurer på nå er om det kan være problemer pga calippene? De nye har større stempel enn de gamle. Ser ikke noe grunn til at det skal ha noe og si, men er litt desperat nå, må prøve alt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 20, 2008 Steiki!, Da skal eg rett på bilextra idag!!!! Kunne du forklart litt mer detaljert kordan eg gjør dette? Er det bare å skru på lokket med slangen, og sette trykk på, for så og åpne en nippel til det ser bra ut? OK, da tar vi det forfra: 1: Koble av bremseslangene på kaliperne og fyll disse med bremsevæske. Koble på slangene igjen og monter kaliperne i sadlene. 2: Stripse fast lasteventilen i maks åpen stilling (dvs. at du bøyer armen så langt bakover som du greier å få den). 3: Topp opp bremsevæsketanken, koble på lufteverktøyet, koble så dette til et dekk. 4: Begynn å lufte den bremsen som er lengst vekk fra tanken, dvs. høyre bak. Åpne luftenippelen ca 1/2 omdreining. Du behøver ikke å bruke ventilen som følger med lufteflaska. Jeg synes det blir mye bedre gjennomstrømming uten. Men slangen og flaska er kjekke. 5: Ikke tapp ut altfor mye væske uten at du følger med på nivået i tanken. Det er viktig at bremsevæskenivået ikke kommer (noe særlig) under min-merkinga. Når du etterfyller tanken kobler du fra slangen til lufteverktøyet fra dekket. 6: Når det er slutt på luftboblene flytter du deg over til venstre bakhjul og gjør det samme der. Etter dette tar jeg gjerne en ekstra runde på høyre bak igjen. 7: Til slutt tar du høyre foran og venstre foran. Pass hele tida på at væskenivået i bremsevæsketanken er høyt nok. Hvis ikke skaffer du deg ekstra arbeid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 20, 2008 Stemmer, akkurat sånn jeg har gjort det, foruten å fylle calippene før jeg begynte å lufte. Og luftboblene er borte i alle rør, men overhode ikke noe forbedring på pedalen. Lurer på om det kan være luft i pumpa f.eks? Og hva det at det liksom er vakuum tyder på, pedalen er veldig treg ut når man pumper på den, hører "suge" lyd liksom. Nei, tror eg leverer bilen på verksted snart: mad : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...