#1 Skrevet Januar 16, 2008 Hvor mange her inne har hatt problemer med multitronic kassene sine? Isåfall hvilken årsmodell er kassen dere har hatt problemer med? Grunnen til at jeg spør er at jeg har akkurat kjøpt en 2004 A4 1,9 tdi med MLT kasse. Har snust litt rundt og fått høre at det er kassene før 2004 som det har vært en del krøll med... Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2008 Usikker på om det gjelder spesielle årsmodeller eller ikke, men har måttet skifte noen komplette kasser og noen styreenheter på MLT kasser på jobben. Det har da vært biler som har gått rett rundt 100 000 km. Noen har giret rart ( hugger/girer på feil turtall ), mens andre får opp feilkoder i hue og ræva og andre igjen ikke flytter bilen i det hele tatt. Har som sagt ikke vært på ALLE, men på noen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2008 Det er når jeg hører sånt at jeg blir litt nervøs... Bilen jeg har kjøpt er gått 106 000. Veit du om kassene du har byttet er blitt fulgt opp med oljeskift? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2008 Det TROR jeg de har desverre. De fleste av de har iallefall servicehistorikk på verkstedet. Ikke ta sorgene på forskudd nå da. Er jo absolutt ikke sikkert at dette hender på din bil. Regner med mange her inne har MLT kasser i bilene sine og kan svare på evt. problemer eller ikke med de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2008 Mener det er en endring fra 2004. Dem jeg har hørt om har vært på 2003 modeller. Har vært borti 2003 modell som har blitt bygd om til 7 lameller, og da er det ikke noe problem:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2008 Min mor kjøpte nylig en 2005 A4 med MLT, jeg så i Møllers historikk at den fikk byttet styreenhet og olje ved ca 145.000 km. Kan ikke se annet enn at dette er positivt for hennes del. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2008 Svogeren min har en 2003 A4 1.8T med MLT husker ikke hvor langt den har gått men der har det ikke vært problemer med kassa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2008 Det TROR jeg de har desverre. De fleste av de har iallefall servicehistorikk på verkstedet. Ikke ta sorgene på forskudd nå da. Er jo absolutt ikke sikkert at dette hender på din bil. Regner med mange her inne har MLT kasser i bilene sine og kan svare på evt. problemer eller ikke med de. Hehe... Tar ikke sorgene på forskudd, men litt nervøs det blir man jo... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2008 Mener det er en endring fra 2004. Dem jeg har hørt om har vært på 2003 modeller.Har vært borti 2003 modell som har blitt bygd om til 7 lameller, og da er det ikke noe problem:) Kan det da stemme at de gikk fra 6 til 7 lameller på 2004 modellene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2008 Kan det da stemme at de gikk fra 6 til 7 lameller på 2004 modellene? Ja. Veit det ble bygget om på noen, men da fordi bilen lugget ved igangkjøring og giring. De nyere ( antakelig da fra 2004 ) har 7 lameller originalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2008 Jobber med Leasing og har desverre hatt mange kunder med problemer med disse kassene opp gjennom årene Det er umulig å få 100% oversikt over alle kassene som ble byttet, da de fleste ble tatt på garanti og de får vi ikke alltid vite om, men at vi på modeller før 04 hadde et 50-talls biler med kasseproblemer er jeg ganske sikker på. (Vi har totalt 12-1300 Audier i flåten). Problemet ble mindre etterhvert som merkeverkstedene fikk mer erfaring med kassene og faktisk kunne reparere/overhale dem fremfor komplett skift og virkelig merkbart bedre f.o.m. 2004-modellene da "2.generasjons-kassene" kom. (Oppgradert). Mange av bilene som er i drift i dag har jo fått skiftet eller overhalt kassene, så det kan være en fordel å sjekke dette på historikken før man kjøper en slik bil. Er den skiftet til ny type er det jo godt å vite 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 18, 2008 Da får jeg slå meg til ro med at kassen fungrer som den skal i all fremtid.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 1, 2008 Da får jeg slå meg til ro med at kassen fungrer som den skal i all fremtid.... Synes jeg ikke du skal... Jeg byttet til ny kasse hos Audisentrum i slutten av September i fjor. Min bil er en A6 1,9 TDI Avant. Problemet var at den hugget skikkelig ved igangkjøring, og til slutt stoppet den helt. Audisentrum sa jeg mått bytte hele kassen. Som sagt så gjort og nærmere 70 000,- fattigere (Møller ville ikke vite av bilen fordi det var import, gikk ikke på noen garanti). Nå er helvete i gang igjen. Bilen hugger skikkelig ved igangkjøring.... Nå begynner jeg faktisk å stusse litt.. Det er for jævlig!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 1, 2008 Synes jeg ikke du skal...Jeg byttet til ny kasse hos Audisentrum i slutten av September i fjor. Min bil er en A6 1,9 TDI Avant. Problemet var at den hugget skikkelig ved igangkjøring, og til slutt stoppet den helt. Audisentrum sa jeg mått bytte hele kassen. Som sagt så gjort og nærmere 70 000,- fattigere (Møller ville ikke vite av bilen fordi det var import, gikk ikke på noen garanti). Nå er helvete i gang igjen. Bilen hugger skikkelig ved igangkjøring.... Nå begynner jeg faktisk å stusse litt.. Det er for jævlig!! Det må vel være en garati sak nå, har jo garanti på jobben og kassen nå. Klag til audisentrum..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 1, 2008 Jeg hadde en 04 A6 1.9tdi med MLT kasse, aldri noe problem med den, og når jeg solgte den hadde den rullet 194000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 1, 2008 Nå har jeg ikke kjørt mere enn ca 500 mil med bilen, men så langt fungerer den helt perfekt! Dessverre så må jeg bytte inn bilen i en 4x4, da jeg skal flytte til ulendt terreng. Er veldig synd da jeg har blitt skikkelig glad i bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 2, 2008 Det må vel være en garati sak nå, har jo garanti på jobben og kassen nå. Klag til audisentrum..... Joda det er riktig. Jobber med det. Poenget er at selv om man kjøper ny kasse er man tydligvis ikke garantert noe som helst. Aldri mere MLT!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 2, 2008 Er jo forferdelig synd at disse kassene ikke er mere holdbare, for når dem fungerer som dem skal så er de jo utrolig deilig å kjøre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 2, 2008 Kjerringa har en 2003 A4 1.8T med MLT, og ikke noen problemer ved ca 60 000. Men, den er som å kjøre moped.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 6, 2008 Hvor mange her inne har hatt problemer med multitronic kassene sine? Isåfall hvilken årsmodell er kassen dere har hatt problemer med?Grunnen til at jeg spør er at jeg har akkurat kjøpt en 2004 A4 1,9 tdi med MLT kasse. Har snust litt rundt og fått høre at det er kassene før 2004 som det har vært en del krøll med... Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Hei Jeg har en 2004mod. 1,9 tdi med MLT , kjørt 52000 km. Her ble det byttet kasse i Tyskland da bilen var gått 17000 km. Jeg kjøpte bilen hos OLA Bil , på Hamar , da den var gått 31000km. Fikk bilen overlevert i Trondheim, kjørte så nordover, men merket med en gang at noe ikke stemte. Når bilen og kassa er kald så nøkker det nå jeg bremser opp , like før bilen stopper helt opp. Jeg trodde det kom fra bremsene, Fikk sendt nye klosser fra Ola Bil, og slo meg til ro med det, dro så på sommerferie, og tenkte å bytte klosser da jeg kom hjem, men det var ikke klossene , de var som nye. Så fikk jeg avlest censorfeil på ABS , skiftet denne men det ble ikke bedre. så kom jeg på den ideen å sette kassa i nøytral før jeg bremset opp på kald kasse, problemet borte. Jeg lurer på om det kan være for lite olje på kassa. Er den fyllt opp på benk før instalering,? og har de glemt å etterfylle etter sjalting, på varm kasse ? Hva tror dere Skal inn på førstkommende Torsdag for sjekk, dere skal få rapport Hilsen BRAMRAM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 15, 2008 Og hvordan gikk det her da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 15, 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Multitronic Early versions offered 6 ratios, from 2004 this was increased to 7. Some A6 variants that feature the multitronic gearbox are now equipped with the fingertip controls as standard. These controls can also switch to semi-automatic mode when one of the paddles is activated, however they revert to fully automatic after a pre-determined period of time. multitronic offers performance and economy similar, and in some cases better than, the equivalent six-speed manual gearboxes, and greatly superior to traditional geared automatic transmission. Particular performance advantages are noticed in 'in-gear' acceleration times over equivalent manual transmission cars. multitronic is offered on front wheel drive versions of the Audi A4 and Audi A6. It is not compatible with the quattro (four-wheel drive system), or transverse engine in the Audi A3. At first the torque limit was 310 N·m (230 ft·lbf), but the gearbox is now modified to withstand 400 N·m (300 ft·lbf) torque. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 29, 2008 Da har jeg vært inne hos Audisentrum og fått MLT kassen erstattet nok en gang. På garanti denne gang. De mente at det var mye slark i svinghjulet så dette ble da byttet samtidig. Bilen fungerer som en drøm og allt er bare fryd. Nå har jeg kjørt bilen i en uke og luggingen er i gang i igjen. Lugger kraftig ved igangkjøring. Jeg fatter ikke hva som kan være problemet nå.... Er det noen som har erfaring med bytte av disse kassene og ev feil i kjølevannet av disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 2, 2008 Har kjørt MLT ei lita stund nå, bilen er kjørt 99 K km nå, pappa var tidligere eiger og den har vert inne og skiftet\bygget om lameller tidligere(usikker kva som er gjort) men den lugger litt med start i oppoverbakker, har aldri blitt kvitt det. Men i dag startet den med noe nytt, når eg gir gass i oppoverbakke så virker det som den hopper ut av gir, så slepper eg gassen og da fortsetter den so normalt, har skjedd 4 ganger når eg har vert på små turer, usikker på om det har med kassen eller med motor, men virker som den går i fri pga turtall går opp men bilen mister fart, går fort over, men virker veldig rart og litt skremmende. mvh Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 9, 2008 (endret) Her skal du få svar: Jeg gjør en lang historie kort. (AUDI a4 1,9 TDI MLT, 2004, 58000km Skiftet olje to ganger i sommer, den ene gangen(veldig skitten olje) var de (Møller Mo) ikke klar over at filteret skal byttes også. Så måtte jeg bytte på nytt (Møller Stjørdal) da måtte jeg fortelle dem. at filteret mellom kassa og kjøleren ville jeg ha byttet , dette ble utført, og jeg tok filteret med hjem. Der åpnet jeg det , tok ut den sylindriske innmaten, og fikk bekreftet min mistanke. Fillteret var tett av metallspon (MYE). Ringte så til teknisk avd. Møller oslo, og fikk beskjed der ,av Inge Johansen, at jeg hadde "ras" i kassa, og den måtte byttes, det var "cluchen" i kassa som "rev" løs metallspon. Dette forklarer nøkking ved stopp Så husk alle sammen skift filter ved oljebytte,kutt av endene og ta ut den indre filterinnsatsen, og kontroler for met. spon. Jeg kjører nå erstatningsak mot bilfirmaet som solgte meg bilen, i følge kjøpsloven har jeg en sterk sak. Lykke til gutter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...