#1 Skrevet September 16, 2004 Hallåis Nå har jeg tatt til vett og kjøpt tinn i stedet for sparkel til gropa etter VW merket på bakluka mi. Men så er det slik at jeg og kompissen min (han er lakkerer forresten) ikke har gjort dette før. Han sier han vet hvordan han gjør det, men jeg kan ikke si at jeg stoler helt på ham. Så jeg lurte rett og slett på om det er noen her som har greie på dette med tinning. Noen tips og veiledninger før vi setter igang. Slipe lakken til stålet? Finpussing av tinn etterpå? Eller satse på mer finsparkel de siste milimeterene? Takk for alle tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 16, 2004 Slip helt rent, kanskje til og med sandblås for å få overflaten ru. Da biter den skikkelig. Når du sliper så må du bruke karosserifil, ikke pussepapir. Siste finishen gjør du med sparkel. Har selv aldri gjort dette, men lest litt om det og kommer til å kjøpe inn utstyr om ikke så lenge. Les mer her: http://www.lerocustom.com/tennspackling.htm#sedan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 16, 2004 Takk så mye. Den siden var akkurat det jeg trengte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 16, 2004 I alle fall lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 21, 2004 Da var det gjort. Det var faktisk utrolig fint å jobbe med og resultatet ble bare helt perfekt. Synes det var litt rart å stå med vinkelsliper å slipe ned lakken på bakluka. Naboene synes det var noe vilt å begynne slik på en såpass ny bil, men de ble stille når de så resultatet. Nå mangler det bare ei ordtli' lakkering. Ferdig slipt til stålet: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 21, 2004 Legge på flussmiddel får å fortinne karosseriplater: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 21, 2004 Ferdig med tinning, ferdig slipt med lamellskive: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 21, 2004 Og et tynt lag med sparkel trengs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 21, 2004 Og woalah! Ferdig. Måtte spraye over med sprayboks til slutt før den går på lakkering. Tør ikke kjøre rundt med sparkelen bar i det været for tiden. Så skal den på lakkering senere i uka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 21, 2004 Nice! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 21, 2004 Veldig bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 21, 2004 Ikke dumt det der nei, men med tanke på rust er det vel ikke så gunstig. Alt av galvanisering og behandling fra produsent er jo borte.. men innen det blir et problem har sikkert ikke du bilen lenger, hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 21, 2004 Flink gutt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 21, 2004 Hva er flussmiddel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 21, 2004 Opprinnelig postet av Arild Dyrkorn Hva er flussmiddel? Det må jeg selv også si, er det lakkerer kaler melk. Pratet m en lakkerer om få sandblåse ned et sted på bilen hvor det var rust, og mente jeg måtte legge på "melk" før jeg skule sparkle for at ikke rusta skule komme tilbake? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 21, 2004 Uten at i veit det... Så "melk" vil i tro e det samma som rust-eater og den type ting.. et stoff som ser ut som melk, men som reagerer med rusten og omdanner denne... Flussmiddel, vil jeg tro er et "kontakt-middel" sånn at tinnen skal smelte skikkelig fast i stålet...? right? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 21, 2004 "Flussmiddel, vil jeg tro er et "kontakt-middel" sånn at tinnen skal smelte skikkelig fast i stålet...? right?" Das ist correct ja.. slik at tinnet ikke perler seg og dermed ikke fester i stålet. Har du loddet med loddebolt og tinn så ser du at de fleste tinnene inneholder fluss som gjør at tinnet fester seg og ikke spruter/perler seg. Mvh KMR 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 21, 2004 Flussmiddel er for det meste forstøvet tinn og vann. Gjør at karosseriplatene blir "fortinnet". Du smører det på varmer opp kremen til den blir til flytende tinn og smelter utover karosseriplatene. For at tinnet skal feste seg skikkelig til karosseriplatene som Trond også sier. Det med å smøre på melk etterpå hørtes rart ut. Men det står også i den url-en lenger oppe at èn pleier å smøre på en blanding av vann og bakepulver for å hindre rust i ettertid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...