Bytte foringer i travers S2

Anbefalte innlegg

Hei

Har en S2 og hadde tenkt og bytte foringer i traversen foran (selve traversen, 4 stk foringer mellom travers og karosseri).

 

Var under bilen og tok en "befaring", fant da ut at en bolt til en foring var skrudd over gjenge. I "familiealbumet" ser det ut til at det er "gjengeplate" i karrosseriet/rammevangen som kan byttes.

 

Er det noen som har byttet, disse foringene, og hva slags utstyr trenger man i så fall? Må de presses ut?

 

Er det noen som har byttet den gjengeplata jeg nevner, eller sitter bolten i noe annet? Noen tips for å få dette i orden igjen??

 

Håper noen vet noe om dette, føles halvveis ustabilt å kjøre rundt med bare tre av fire bolter på plass der nede...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har gjort noe av dette før? Er vel samme opplegget på alle 80/90Q også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme opplegget som på 200 så har jeg demontert en sånn og presset ut 2 foringer. Når du får ut alle 4, fortell hvordan du gjorde det da:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Leif-Helge Kolstadløkken

Hei

Har en S2 og hadde tenkt og bytte foringer i traversen foran (selve traversen, 4 stk foringer mellom travers og karosseri).

 

Var under bilen og tok en "befaring", fant da ut at en bolt til en foring var skrudd over gjenge. I "familiealbumet" ser det ut til at det er "gjengeplate" i karrosseriet/rammevangen som kan byttes.

 

Er det noen som har byttet, disse foringene, og hva slags utstyr trenger man i så fall? Må de presses ut?

 

Er det noen som har byttet den gjengeplata jeg nevner, eller sitter bolten i noe annet? Noen tips for å få dette i orden igjen??

 

Håper noen vet noe om dette, føles halvveis ustabilt å kjøre rundt med bare tre av fire bolter på plass der nede...

 

Har skiftet på en Coupe type 81, samme ulla.

 

For å få ut de gamle brukte jeg luftsag/kniv og fjernet gummien for så å kappe ett snitt i metallageret. Ved å kappe ett snitt frigjorde jeg spennet i hylsen og den kunne meisles ut. De foran var så råttne at de banket jeg ut med en hammer og dor.

 

Nye foringer ble presset inn med veksted presse, litt fett og tålmodighet.

 

Grei, men litt plundrete jobb. Vi måtte være 2 for å holde traversen i pressa mens vi satte inn foringene.

 

Hva gjelder den "gjengeplata" så vet jeg ikke hvordan det er på disse bilene. Men, på en gammel Golf som jeg og en annen skrudde på så skjedde det samme. På Golfen så fant vi ett hull, under endel kitt, i fotbrønnen på bilen. Gjennom dette hullet kunne man få inn en ny gjengeplate, vi satte inn en mutter da bilen allikevel skulle kjøres i hjæl på Sigdal ;) Hvordan det er med gjengene lenger fremme i rammevangene vet jeg ikke. Har aldri studert det, men ville jo på sett å vis anta det er ett eller annet form for hull der som man kan benytte for å sette inn nye gjengeplater.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips gutta, skal prøve å se på dette i helga...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Paul Guillen

Har skiftet på en Coupe type 81, samme ulla.

 

Nye foringer ble presset inn med veksted presse, litt fett og tålmodighet.

 

Grei, men litt plundrete jobb. Vi måtte være 2 for å holde traversen i pressa mens vi satte inn foringene.

 

Hei, hvor kraftig presse brukte du til dette? Holder det med en 5 tonns presse?

 

Ang. gjengeplata så skal jeg prøve å gjenge opp fra fra 10 til 12 mm, og bruke bolt og foring til nyere S2 som er 12mm. Verdt et forsøk da man må ta hull på rammevangen for å få inn ny gjengeplate og sveise igjen etterpå, har fått en ca pris på 5200,- + mva for dette og det er uten bytte av foringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 tonn. Fulgte ikke med på meteret hvor mange tonn jeg brukte, men vil tro at 5 tonn holder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytta alle på min S2

og gled deg!!! ikke mange tonnene som skal til å få de inn, men de finnes ikke i polyurethane, og org er eneste alternativ.

Anbefaler deg å kjøpe en del ekstra, for de rakner for et godt ord.

Endte opp med å måtte dreie en spesial hylse, presser du flatt på så rakner de...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha hørt at 2 tonn er hva som trengs for å presse inn disse. Selv brukte jeg 60 tonns presse hos MAN, det funka det også ;) cluet er mer at man ikke bør presse i stykker bærearma (er det ikke det delen heter da?).

 

Og som Paul sier, så er det genialt med luftsag/fil, for det var i alle fall ikke mulig å få ut foringene mine på noen annen måte. Jeg tok forresten å brant opp foringen innvendig før jeg sagde meg igjennom den sist hylsa.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Opprinnelig postet av Steffen Johannesen

 

bytta alle på min S2

og gled deg!!! ikke mange tonnene som skal til å få de inn, men de finnes ikke i polyurethane, og org er eneste alternativ.

Anbefaler deg å kjøpe en del ekstra, for de rakner for et godt ord.

Endte opp med å måtte dreie en spesial hylse, presser du flatt på så rakner de...

 

Rakner, smurte du foringene først? (regner med det).

Lagde du hylse for å klemme inn den delen av gummien som buler ut litt? Tenkte jeg skulle prøve med ei slangeklemme og dra den sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.