Anbefalte innlegg

Golfen bremser dårlig om dagen, men hører ingen fæl lyd. Noe annet enn at klossene må skiftes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder sikkert med klosser da ja, men du kan jo gjerne inspisere skivenene før du handler deler, i tilfelle de bør byttes også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bremsevæska er 1,5-2 år gammel eller eldre så hadde det vært en fordel å byttet denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bremsevæska er 1,5-2 år gammel eller eldre så hadde det vært en fordel å byttet denne.

 

Godt tips:) Møller sier hvert 2. år:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsevæske bør byttes hvert 2 år ja. Dette fordi den er såkalt hygroskopisk og trekker til seg fuktighet der det er mulig. Dette igjen nedsetter bremsevæskens kokepunkt. Det jeg derimot ikke helt skjønner er de som mener man får bedre bremser med ny væske?? Det kan jeg ikke skjønne at man gjør.

 

Problemet med gammel bremsevæske er nevnte lave kokepunkt. Koker bremsevæska oppstår det luftblærer i systemet. Luft kan som kjent komprimeres, noe som vil gi fjærende pedal og liten eller ingen bremsevirkning. Væske kan derimot ikke komprimeres og var det ikke for at bremser utvikler varme ved bremsing kunne man i grunnen brukt vann istedenfor bremsevæske. Er bremsevæska derimot så full av vann at den koker ved vanlig bremsing ved normal bruk/kjøring, burde man vel strengt tatt ha reagert på mer enn bare litt svake bremser?? Pedal som kan trås så å si rett i bunnen f.eks. Eller er jeg helt på jordet i tankegangen her nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsevæske bør byttes hvert 2 år ja. Dette fordi den er såkalt hygroskopisk og trekker til seg fuktighet der det er mulig. Dette igjen nedsetter bremsevæskens kokepunkt. Det jeg derimot ikke helt skjønner er de som mener man får bedre bremser med ny væske?? Det kan jeg ikke skjønne at man gjør.

 

Problemet med gammel bremsevæske er nevnte lave kokepunkt. Koker bremsevæska oppstår det luftblærer i systemet. Luft kan som kjent komprimeres, noe som vil gi fjærende pedal og liten eller ingen bremsevirkning. Væske kan derimot ikke komprimeres og var det ikke for at bremser utvikler varme ved bremsing kunne man i grunnen brukt vann istedenfor bremsevæske. Er bremsevæska derimot så full av vann at den koker ved vanlig bremsing ved normal bruk/kjøring, burde man vel strengt tatt ha reagert på mer enn bare litt svake bremser?? Pedal som kan trås så å si rett i bunnen f.eks. Eller er jeg helt på jordet i tankegangen her nå?

 

Den gamle væsken inneholder litt vann. Vann går over i gass form (vanndamp) ved 100 grader C.

 

Altså når den gamle bremsevæsken når 100 grader C oppstår det gass og kompressibiliteten blir høy, altså dårlige bremser, og i ekstreme tilfeller INGEN bremser.

 

Vannet vil ligge isolert i bittesmå perler i oljen (emulsjon).

 

Så ved å bytte til helt fersk bremse veske så unngår en gassen som dannes av vannet og får altså desidert bedre bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye kommer dette på tror dere? Leverer den inn på snap drive tenker jeg vis ingen andre forslag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass enkelt å greit at dette kunne du gjort selv. Hvis du leverer det fra deg, så blir det nok ikke så voldsomt dyrt, forholdsvis standard enkel jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass enkelt å greit at dette kunne du gjort selv. Hvis du leverer det fra deg, så blir det nok ikke så voldsomt dyrt, forholdsvis standard enkel jobb.

 

Joa, jeg KUNNE sikkert ha gjort det selv og jeg KUNNE sikkert ha montert senkefjører selv. Men så var det det der å KUNNE da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intet våger, intet vinner :)

Du får lokke en kompis med noen pizza og øl hvis du trenger litt hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye kommer dette på tror dere? Leverer den inn på snap drive tenker jeg vis ingen andre forslag..

Trur jeg betalte en tusenlapp hos forhandler i forbindelse med service...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drammen har jo et stort mekkemiljø i lokallaget også, da!

Kjøper du Haynes til bilen din er du godt på vei til en fin, men tidkrevende hobby! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg er mest redd for er det å lufte dem. Skiftet på en ped jeg hadde en gang i tia, og den fikk jeg enkelt og greit ikke til å få lufta :P

 

Har haynes boka så får bladre litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.