felgbredde, hva er låvlig?

Anbefalte innlegg

Har hørt en plass at bredden på felgene ikke skal være bredere enn skjermen. stemmer det?

har sett et parr plasser (bilde f.eks) at folk har bredere felger, men med gummi som går inn forbi skjermen, er dette lovlig? har planer om å kjøpe nye cup felger til sommern å må finne ut om dette er lovlig:)

2201wk3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

selve dekkbanen må ihvertfall være innenfor hjulbuen, men tviler på du får godkjent noe som stikker utenfor i det heletatt, hadde tüv på mine revo felger 15x8 til lupoen, men hadde aldri fått de godkjent for det:p stakk flere hav og land utenfor)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet skriver at slitebanen må være innenfor, men tro meg. Prøver man å vise felger med strekk, hvor felgen stikker like langt ut som hjulbuen så får man antageligvis ikke det godkjent. Men må allting være godkjent?;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men må allting være godkjent?

overhode ikke;) jeg kommer aldri til å vise et sett med felger hos bt for å si det sånn, er jo bare å bytte før eu osv, tror heller jeg aldri kommer til å ha noe særlig felger som BT ikke kommer til å halshugge meg for;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sett flere biler på autodb med felger som stikker ut fra hjulbuen. tydligvis må det finns en måte å få dette låvlig på et vis?

MÅ få det til: eek : har endelig funnet felger til sommern...vakke lett, som vanlig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov. Sjekk STRO feks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor MÅ det være lovlig?

Hør om du får med godkjennings Papirer på felgene du skal kjøpe. Får du med det så kan du jo prøve å få de godkjent på bil. Men tviler på at det går om de stikker 1cm utenfor forran og bak. Jeg fikk blankt NEI, selv med 12sider TüV papirer på felger og dekk. Måtte visstnok montere plastikkbreddere, men selv da så mente fyren at det var under stor tvil, at dette ville bli godkjent.

Mine neste felger er ikke godkjente til bruk på vei, og det tar jeg ikke så tungt;)

Helge: Er ikke Stro bare en liste over dekk og felg dimensjoner? Om man har papirer fra felgleverandør og dekkleverandør at de godkjenner 195-45-15 på 8x15 så kan man se bort i fra Stro (biltilsynet gjør nok ikke det) Stro sier vel ikke noe om hvilke felgdimensjoner som er godkjent på hvilken bil. Eller tar jeg grundig feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er mulighetene for å bruke brede felger til vanlig, og skifte når en skal på eu-kontroll? ..eller kan politiet stoppe deg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helge: Er ikke Stro bare en liste over dekk og felg dimensjoner? Om man har papirer fra felgleverandør og dekkleverandør at de godkjenner 195-45-15 på 8x15 så kan man se bort i fra Stro (biltilsynet gjør nok ikke det) Stro sier vel ikke noe om hvilke felgdimensjoner som er godkjent på hvilken bil. Eller tar jeg grundig feil?

STRO er Retningslinjer og normer BT skal følge.

Papirer ifra fex toyo på at de godkjenner 215 dekket sitt på en 9" bred felg hjelper fint lite da Stro sier at max bredde er 8,5 " BT følger først og fremst Stro. Tuv er egentlig verdiløst om stro sier noe annet.

hvordan er mulighetene for å bruke brede felger til vanlig, og skifte når en skal på eu-kontroll? ..eller kan politiet stoppe deg?

Ja, de og BT kan stoppe deg. Og tilfredstiller ikke ditt "setup" det bilen din er godkjent med.....ja, da kan de klippe skiltene dine. Men mest sannsynlig blir du innkaldt tl etterkontroll

BT får i disse dager en slik PDA sak. Den scanner skiltet ditt, slik at de ser om det er begjært avskilting osv osv. Veidirektoratet har gått fullstendig bananas tror jeg :(

Jeg kommer forøvrig til å gi litt F i dette. Jeg er jo ikke akkurat noen "fare" i trafikken selv om jeg ikke godkjenner felger i vognkort......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noe umulig med å skifte felger før en EU kontroll. avhenger jo av deg selv og hva du gidder å gjøre. Sjansen for å bli stoppet av politiet er alltids tilstede. Jeg har blitt stoppet med golfen, uten godkjent senking og felger som biltilsynet ikke ville godkjenne, var ikke noe problem i det hele tatt:evil: Blir man stoppet av Politiet og de skriver mangellapp pga for brede felger, så får man dra og vise bilen hos BT med originale felger. Er ikke noe værre enn det, og skulle BT spørre om hvorfor man triller inn på originale hjul, så får man svare tilbake at det er slik den ruller tildaglig: smil :

STRO er Retningslinjer og normer BT skal følge.

Papirer ifra fex toyo på at de godkjenner 215 dekket sitt på en 9" bred felg hjelper fint lite da Stro sier at max bredde er 8,5 " BT følger først og fremst Stro. Tuv er egentlig verdiløst om stro sier noe annet

BT er ikke alltids de skarpeste knivene i skuffen. Om man har papirer på noe annet så får man gjøre det beste ut av det når man viser bilen. De var ikke innom Stro boken når jeg prøvde å godkjenne golfen med ML felgene. Dog så mente gubbene på BT at felgene stakk for langt utenfor forran (felgen lå i kant med hjulbuen) De nevnte ikke noe om strekken.

Derfor vil jeg quote meg selv igjen :nana:

Men må allting være godkjent?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noe umulig med å skifte felger før en EU kontroll. avhenger jo av deg selv og hva du gidder å gjøre. Sjansen for å bli stoppet av politiet er alltids tilstede. Jeg har blitt stoppet med golfen, uten godkjent senking og felger som biltilsynet ikke ville godkjenne, var ikke noe problem i det hele tatt:evil: Blir man stoppet av Politiet og de skriver mangellapp pga for brede felger, så får man dra og vise bilen hos BT med originale felger. Er ikke noe værre enn det, og skulle BT spørre om hvorfor man triller inn på originale hjul, så får man svare tilbake at det er slik den ruller tildaglig: smil :

BT er ikke alltids de skarpeste knivene i skuffen. Om man har papirer på noe annet så får man gjøre det beste ut av det når man viser bilen. De var ikke innom Stro boken når jeg prøvde å godkjenne golfen med ML felgene. Dog så mente gubbene på BT at felgene stakk for langt utenfor forran (felgen lå i kant med hjulbuen) De nevnte ikke noe om strekken.

eller du kan si du har solgt felga siden de ikke var lovelig>=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men må allting være godkjent?;)

Nei, absolutt ikke.

Dog er det skremmende at Vegdirektoratet har så pærværst lite peiling på bil. Og dette da fører til at folk heller bare driter i BT, Politi osv. Det er jo ikke akkurat sammfunsnyttig at man får en slik holdning. Men så er jo det en annen diskusjon da....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns personlig at BT skulle gitt faen i å kødde med folk som kjører 195/40 på 8x15 felg, og heller konsentrert seg om de som kjører med vinterdekk om sommeren, og regummiert om vinteren! Det er livsfarlig å møte slike trafikkanter! Det er jo også mange idioter som ikke skifter dekk før korden stikker ut. Det burde helt klart vært flere kontroller på mønsterdybde på dekk. Etter seks år med lappen så har ikke jeg vært i en eneste dekk kontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.