Ulyd med turbo/eksos på 1.9TDI

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Touran, 2005 modell, med 1.9/105 turbodiesel motor. Den er kjøpt i Juni 2004.

 

Etter en måned dukket det opp en ulyd i eksosen. Ved girskift (gir gass – inn med clutch for å gire – slipper gassen), kom det en ”oooOOOooo” lyd fra bakre del av eksossystemet. Dette var kun tilstede ved rask akselerasjon, ikke hvis en tok "rolige" girskift. Lyden er heller ikke tilstede ved rusing av motor med gear i fri, bare ved belastning (når en kjører). Jeg klaget på dette og min VW forhandler mente dette var resonans i fra eksossystemet. De byttet eksosanlegg fra en demo bil de hadde. Det hjalp ikke, lyden kom nå forfra og var tilstede hver gang en slapp gassen. Det ble altså verre etter reparasjonen.

 

Nylig ble det satt i fabrikksnytt eksosanlegg. Nå kom lyden igjen forfra, men ikke så ille som med eksosanlegget på demobilen. Denne gangen kom (u)lyden kun ved girskifte, som i utgangspunktet. Allikevel er lyden verre en med det opprinelige eksosanlegget.

 

Samme dag ble bilen prøvekjørt av en kar i fra Møllergruppen, som var innkalt av min forhandler. Han kunne høre ulyden og hadde følgende kommentar:

”Jeg har ikke hørt noen tilsvarende lyd før, men antar at lyden vi hører er en normal arbeidslyd i fra turboen/eksosanlegget. Det er ikke farlig..

Saken anses som avsluttet fra vår side”.

Hvordan kan han si at han ikke har hørt noe tilsvarende før og samtidig si at lyden ikke er farlig?

 

Som ett ledd i min søken etter å dokumentere mine påstander om feil/mangler på min bil, har jeg studert en del 2005 utstillingsmodeller samt prøvekjørt flere tilsvarende Touran’er. Det synes som at vår Touran har et problem med motor/drivverk (vibrasjoner) samt ulyder fra eksosanlegg/turbo. Denne lyden har jeg hørt på en annen Touran jeg har testet, mens to andre ikke har den. Snodig at lydbildet endrer seg med forskjellige eksossystem.

 

Men uansett er det ikke mer hjelp å få i fra min forhandler/Møller gruppen.

Synspunkter mottaes med stor takk.

 

Ole M.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Er det ingen som vil hjelpe en stakkars nybegynner med biler fra VAG konsernet?

Er det noen her med 1.9TDI/105 HK (Pumpe dyse) motor?

 

Hvis ja, hører dere noen lyd ved giring (gir gass – inn med clutch for å gire – slipper gassen)? Hos meg kommer det en ”oooOOOooo” lyd fra eksossystemet eller turboen.

 

Problemstilling: Møller sier dette er normale lyder. Jeg har til nå kjørt 4 tilsvarende biler, en har samme (u)lyd som min mens de tre andre ikke har denne ulyden. Lyden var ikke tilstede da bilen var ny, men kom etter en måned. Bilen er nå to måneder gammel med 3000 kjørte km.

 

Godt mulig at dette er normalt, men hvorfor har tre biler som jeg har kjørt ikke denne lyden? Jeg blir heller ikke beroliget når Møller gutta sier at de ikke har hørt en bil med slike lyder før, men "det er ikke farlig"...

Noen tips om hvor jeg kan få sjekket dette?

 

Takker for svar.

 

 

Ole Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med hverken pd-motor eller touran, men jeg kan gi et lite tips likevel. :)

 

På særdeles friske tdi-motorer kan du ofte få en liten lyd når wastegaten slipper eksosen ut i friluft.

 

Nå er det vel vnt-turbo på pd-motorene, så det kan hende at systemet der lager en tilsvarende lyd?

 

Jeg ville ikke bekymret meg for det, sålenge lyden ikke sjenerer deg eller at det er noe feil på bilen ellers.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan med ganske stor sikkerhet si at det er wastegaten på bilen som lager den lyden. Hadde selv en Jetta 1,6 tdk som jeg hadde justert opp litt både turbotrykk og matetrykk på dieselpumpa. Ved hard akselerasjon på den så hørte man godt når wastegaten slapp ut overflødig eksos.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Takker for svar. Etter det jeg kjenner til er det en turbocharger fra Borgwarner.

Hvis det er wastegate’n som lager dette, er det da en ”normal” lyd som en ikke behøver å engste seg for?

 

Grunnen til at jeg blir engstelig er at verksmesteren hos min forhandler sa at denne lyden hadde han ikke hørt før. Når han da prøver med å bytte eksossystem to ganger uten å lykkes, for så og kontakte Møller, vitner dette om at han ikke helt viste hvordan han skulle takle dette. Jeg blir heller ikke beroliget når karen fra Møller sier at de ikke har hørt en bil med slike lyder før. En skulle jo tro at hvis det var wastegate’n, burde verksmesteren/møller kjenne til det.

 

Videre har jeg til nå kjørt 4 biler med samme motor; en har samme lyd mens de tre andre ikke har det. Jeg vurderer å kontakte et spesialverksted på turboteknikk. Men det er kanskje unødvendig da ekspertisen på dette forumet mener at lyden fra min bil kan være en lyd som skal være der?

 

Takker for all hjelp!

 

 

Mvh,

 

Ole Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle biler er ikke helt like, så at det forekommer noen forskjeller er ikke unormalt.

 

Dersom det hadde støyet virkelig slik at det plagde deg under normal kjøring ville jeg prøvd å få gjort noe med det.

 

Men som sagt, det er ikke unormalt at en frisk tdi vil lage litt blåselyd når eksosen blir dirigert forbi turboen og ut. :)

 

Se på det som et sunnhetstegn inntil noe evt ryker. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil si som Knut Arne, se på det som et sunnhetstegn inntil noe evt ryker, men sørg for å holde mobilitetsgarantien. Utrolig hva du han få utav den:)

Men: Jeg vil høre den lyden, ikke fra bilen men når du forklarer hvordan det låter. Den ser innmari morsom ut:D Kommer du på Shell på Grorud 23/9?;)

Opprinnelig postet av Ole Martin Hopland

Hos meg kommer det en ”oooOOOooo” lyd fra eksossystemet eller turboen.

Ole Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he!

 

Kan godt lage den lyden, jeg! Men bare etter et par glass med sterk hostesaft.

OK, vi roer oss med dette. (Hvis det ikke skulle dukke opp noen nye momenter).

Vedrørende mobilitetsgarantien; Møller skulle sende meg et skriv hvor de gikk god for at lyden ikke var noe farlige greier. Dermed skulle jeg bli fri for ansvar hvis det mot formodning skulle vise seg at det var noe bugs med motoren allikevel.

Har ikke fått dette skrivet ennå, får se til å purre på dem!

 

Ole Martin

 

Update: ser ovenfor at jeg skriver at motoren har wastegate. DET har den ikke, det er VNT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.