#1 Skrevet Januar 21, 2008 Hei! Problemet er som følger: Når jeg skal starte bilen lyser det i glødelampen som normalt, men ca etter 1 sekunn begynner det å blinke og fortsetter med det til jeg har startet. Bilen starter uten store problemer, men den harker litt som om den går på tre sylindrer, men når motoren er varm går den som en klokke. Jeg har vært på verksted å snakket litt med en mekaniker, og jeg endte opp med å bytte en temperaturføler, men det viste seg at det ikke var problemet. Så jeg tok kontakt igjen, og samme mannen så litt på motoren og fant ut at returslangene på dysene var begynte å "svette", og det var mulig at det kunne være det som var problemet, allså at drivstoffet seg tilbake når motoren ikke var igang(med andre ord at det ikke var diesel og gløde på, mente han). Så jeg byttet retuslangene, men det hjalp ikke. En siste teori er at det kan være en glødeplugg som er i ferd med å ta kvell, men jeg årker ikke levere inn bilen for å sjekke dette, eller bytte alle fire pluggene før jeg har forhørt meg litt her. Er det noen som har hatt problemer med dette? Noe ideer om hva det kan være, og hva jeg eventuelt kan prøve? På forhånd takk! mvh Håvard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 21, 2008 Glødepluggene kan måles. Bruk et tangamperemeter rundt ledningen alle pluggene har felles ( strømforsyningskabelen ), trekk av kontakta på motortempføleren ( simulerer kald motor ), sett på tenninga og se på amperemeteret. Rett før glødelampa slukker bør hver plugg trekke rundt 10 amp, eller ca 40 amp. på en firesylindret motor. Er det her et avvik på rundt 10 amp er en plugg defekt. osv. En annen måte er å bruke ei prøvelampe du gir batteripluss i den ene enden og så setter til tuppen av en og en plugg. Da skal lampa jordes gjennom pluggen og lyse ( forutsatt at pluggen er hel ). Imidlertid forutsetter denne måten å måle på at ledningene på pluggene er tatt av slik at de ikke har forbindelse til hverandre. Denne måten er uansett litt usikker da jeg har vært borti at lampa har lyst til tross for at pluggen ikke virket. Siste løsning er å skru ut pluggene og sette strøm og jord på dem. Da skal de bli rødglødende hvis de er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 21, 2008 Takk for rask og godt svar! Skal prøve dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...