A6 1,9TDi - går i nød og mister turbotrykk

Anbefalte innlegg

Har en 99 A6 1,9 TDI. Rundt 3000 o. så går den over i nødprogram, og all turbotrykk blir borte. Dette er ikke nødvendigvis under gasspådrag, men også hvis motoren holdes på turtall når bilen kjøres. Motor går fint ellers, men er jo som å kjøre en laaat sugediesel.

Koblet inn en Wurth-tester som ga feil på sensor innsugningsrør.

Prata med en mekanikker som mente at det var bekk i turbotrykkjusteringa, og turbo måtte byttes. Noen som har noe erfaring på dette området?

Håper virkelig jeg slipper å bytte turbo, da dette koster!! : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta å sjekk alle vakum-slangene dine for lekkasje\sprekk eller om noen har hoppet av.

 

Jeg hadde en dårlig slange å da gikk den i nødmodus...fikk også opp feilmelding om lite trykk i innsugsmanifolden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på innsuget er det et vakuumstyrt spjeld.....napp ut slangen som styrer spjeldet, plugg igjen slangen med en skrue e.l og test bilen en gang til og se hva som skjer....

 

en kompis av meg var borte i samme greia, og bilen gikk som normalt når vi gjorde dette....grunnen til at spjeldet lukker seg er normalt at ladetrykket er for høyt, for vennen min sin del ble det bytta turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du burde også sjekke vakumslangen som går i fra underkant på bremsekraftforsterkeren. kan være det hvis du merker at bremsene er litt dårligere enn det di burde være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydelig at her skal det sjekkes vakuum! Virker faktisk som den blir verre og verre.....at den går oftere i nød. Kjørte med chip, men tok ut denne da jeg frykta den var defekt. Men neida....bilen går i nød: dum :

Håper at det går ann å komme unna dette uten alt for mye penger ut av vinduet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv også og bytt ut magnet ventilen som styrer turbotrykket, den kan ryke, og skape slike problemer. Symtomene kan være så mangt når den ryker, og man kan få div feilkoder av det. Vanlig er feilkode på innsugstrykk sensor.

 

Den koster vel 5-600 kr på møller. Kan jo med fordel koble på en trykk måler og se hva som skjer med trykket når den butter imot. Hvist den begynner og hoppe, eller trykket dropper 0.2-0.5 ville jeg prøvd og skifte denne altså!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk satt på en tester i dag, og vedkommende har bra peil på Audi/VW. Sa at det var 90% sjangs for at det var massemåleren, men kunne ikke være helt sikker. Får kjøpe en og prøve...samt kikke på vakuumslanger her og der....

Fått tips om å smøre staget på wastegate`n også.: klø :

Bilen går dårlig også, selv om den ikke er i nød.....: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk satt på en tester i dag, og vedkommende har bra peil på Audi/VW. Sa at det var 90% sjangs for at det var massemåleren, men kunne ikke være helt sikker. Får kjøpe en og prøve...samt kikke på vakuumslanger her og der....

Fått tips om å smøre staget på wastegate`n også.: klø :

Bilen går dårlig også, selv om den ikke er i nød.....: bh :

 

MAF (luftmengdemåler) høres ut som ett bra stalltips her ja (siden du synes den går dårlig før den går i nød også). Men at han hadde så veldig greie på audi / VW høres ikke mye sannsynlig ut. Å måle en dårlig MAF er veldig enkelt, så sant ikke veiene er glatte.

 

Diagnosetester og "full throttle run" er stikkordene her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bruke scoop, noe bedre finnes ikke. Så lenge du vet hvilken verdier du leter etter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er "scoop" bedre til dette ? Kanon er liksom ikke rette våpen å skyte spurv med :)

 

Forsåvidt er jo det aller enkleste å få tallenes klare tale, og det får du med diagnose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var turbo, gitt.

Bytta turbo, og nå fungerer bilen utmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.