#1 Skrevet Januar 22, 2008 Vel, what is it?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 22, 2008 wikipower Exhaust gas recirculation (EGR) is a NOx emissions reduction technique used in most gasoline and diesel engines. EGR works by recirculating a portion of an engine's exhaust gas back to the engine cylinders. Intermixing the incoming air with recirculated exhaust gas dilutes the mix with inert gas, lowering the adiabatic flame temperature and (in diesel engines) reducing the amount of excess oxygen. The exhaust gas also increases the specific heat capacity of the mix lowering the peak combustion temperature. Because NOx formation progresses much faster at high temperatures, EGR serves to limit the generation of NOx. NOx is primarily formed when a mix of nitrogen and oxygen is subjected to high temperatures. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 22, 2008 hm, akkurat.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 22, 2008 Kort fortalt sender EGR-ventilen eksos gasser tilbake i innsuget igjen. Dette for å forbrenne de farlige gassene bedre. Altså en uting for oss trimmere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 22, 2008 ...eller egentlig redusere mengden oksygen i forbrenningen, slik at det i mindre grad blir mager blanding, som igjen gir høyere forbrenningstemperatur, som igjen gir mer NOx; på en bensinmotor. Høyere forbrenningstemperatur gir jo også varmere turbo...så bare negativt for trimmere er det ikke, om en spiller på lag med EGR. Gir jo også mulighet til å kjøre med magrere blanding uten at den blir magrere, og det gir jo redusert forbruk. En annen måte på bensin å redusere oksygenmengden på ved normal kjøring, er jo å strupe igjen gass-spjeldet, og det er jo motstand... (Mulig jeg har litt lett omgang med noen prinsipper her, men slik jeg har forstått det. Regner med andre kan utdype og korrigere noe av det jeg har skrevet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 23, 2008 ja, men da vet man jo det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 23, 2008 hvor sitter denne? har hørt noen folk snakke om å rense innsuget, men veit ikke hvor det er. og nå vet jeg at jeg er dum! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 23, 2008 Jeg har iallefall en ulyd i vakumklokka som styrer denne ventilen.. Forbanna irriterende... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 23, 2008 hvor sitter denne?har hørt noen folk snakke om å rense innsuget, men veit ikke hvor det er. og nå vet jeg at jeg er dum! egr ventilen eller innsuget? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 23, 2008 I korte trekk,motoren spiser sin egen avføring....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 23, 2008 I korte trekk,motoren spiser sin egen avføring....... Å innsuget ser ut deretter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 23, 2008 Å innsuget ser ut deretter...Helt korrekt.......derfor kjører jeg med utkoblet EGR "Vagcom-style"........(Takk til Tobben) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 24, 2008 egr ventilen eller innsuget? begge deler:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 24, 2008 Helt korrekt.......derfor kjører jeg med utkoblet EGR "Vagcom-style"........(Takk til Tobben) Fortell mer. Har en Passat 1,9 tdi som jeg gjerne skulle koblet ut denne ventilen på. Hvordan gjør jeg det med vag-com? Edit: Fant det, glem spørsmålet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 24, 2008 Jeg fant denne tråden for lit siden... For de som kjører Tdi er det noen stygge bilder av innsuget der iallefall.. Står litt om blokering av EGR og. Fin tråd å bla gjennom! http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=55134 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...