#1 Skrevet Januar 22, 2008 En kan mene mye om politikeres manglende helhetstankegang i miljøpolitikken, men jeg tror det blir krav til partikkelutslipp i de større byene om en stund http://www.aftenposten.no/klima/article2207911.ece Sitat: "Vi ønsker en sone for hele Bærum og Oslo som i første omgang tilfredsstiller maksimumskravet til partikkelutslipp i henhold til EUs avgasskrav i Euro 3-regelverket. Det er det samme som nå gjelder i København og Berlin, sier Reinsfelt" Er det noen som vet noe om litt eldre biler vil kunne tilfredstille Euro 3 med ettermontering av partikkelfilter? Selv har jeg en Audi A6 1995, og en Passat PD 115hk 2000. Audien er det kanskje verre med? Noen som vet eller tror noe om Passaten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 22, 2008 Ingen som har en mening? Jeg vil dette kan komme til å berøre mange av oss 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 22, 2008 Hehe.. politikere har jo "lurt" norges befolkning til å handle diesel bil slik at dem kan kreve inn masse avgiftskroner i ettertid.. Svindel på høyt plan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 22, 2008 Som artikkelen sier gis det jo ikke rabatt på årsavgiften ved ettermontert partikkelfilter. Det er jo helt sykt?? Hvor mange vil da gidde å bruke 5000-10000kr på ettermontering , da det ikke en gang lønner seg?? Typisk norske myndigheters molboholdning!! Jeg kan godt tenke meg å ettermontere partikkelfilter, men da forventer jeg faktisk å få samme rabatt på årsavgift som de med originalt partikkelfilter!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 22, 2008 Tingen med ettermontert partikkelfilter er jo også det at den ikke renser like bra som når hele motoren er laget sammen med partikkelfilteret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 23, 2008 Blir på samme måte som piggdekkavgiften, kun en ny avgift. Når man vet at det fortsatt fyres med ved og ikke minst koks(!) i mange bygårder i oslo, er nok biltrafikken fortsatt en fis i havet, men den som er aller enklest å beskatte.. En lastebil sliter og hvirvler opp mange ganger mer støv enn en personbil, og nå som 'alle' kjører piggfritt, er støvet i stor del fra asfalten som løses opp av saltet. (og saltet i seg selv) Det å endre avgiftene til å gjelde CO2 var en genistrek sånn avgiftsmessig, og 'dieselproblematikken' blir nok en ennå større melkeku før de er 'ferdige'.. Nei, dere vil nok aldri få noe igjen for å ettermontere partikkelfilter, det har finansdepartementet sagt uttrykkelig fra om: "Regjeringen har så langt avvist å gjøre dette fordi Finansdepartementet har ment at kontrollen blir for vanskelig." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 23, 2008 Som artikkelen sier gis det jo ikke rabatt på årsavgiften ved ettermontert partikkelfilter.Det er jo helt sykt?? Hvor mange vil da gidde å bruke 5000-10000kr på ettermontering , da det ikke en gang lønner seg?? Typisk norske myndigheters molboholdning!! Jeg kan godt tenke meg å ettermontere partikkelfilter, men da forventer jeg faktisk å få samme rabatt på årsavgift som de med originalt partikkelfilter!! Jeg husker ikke helv hvor jeg leste det, men det var et sted hvor de hadde regnet litt på dette, og selv om man fikk rabatt på årsavgiften så måtte man ha bilen i 10-20 år før det hadde spart seg inn å ettermontere det partikkelfilteret. Sorry så idealistisk er ikke jeg rett og slett. Det som er så flott i dette landet er at gamle bensinbiler UTEN katalysator faktisk har lavere årsavgift enn nyere dieselbiler uten partikkelfilter. GO NORWAY. I årets statsbudsjett står det følgende: Hvorfor får ikke dieselbiler med ettermontert partikkelfilter den laveste årsavgiftssatsen? Dieselbiler med ettermontert partikkelfiler lar seg ikke identifisere i motorvognregisteret. Dersom den reduserte avgiftssatsen også skulle omfatte kjøretøy med ettermonterte partikkelfiltre måtte det etableres rutiner for kontroll av at partikkelfilter faktisk er montert, og har tilstrekkelig virkningsgrad. De administrative kostnadene ved slik kontroll kan etter Finansdepartementets vurdering ikke forsvares. Ettermonterte partikkelfilter har lavere virkningsgrad (reduserer partikkelutslippene med 30 – 50 prosent) enn fabrikkmontert partikkelfilter (reduserer partikkelutslippet med om lag 90 prosent). de argumenterer med at biler med ettermontert partikkelfilter ikke kan identifiseres i motorvognregisteret, det hadde da ikke vært værre enn at man viste bilen på biltilsynet etter montering for å få det skrevet inn. OM de var så forbanna opptatt av miljøet så hadde de GITT oss partikkelfilteret, men som vanlig er det kun snakk om penger penger penger i statskassa. Står mye interresant og skremmende på linken under. ref: http://www.statsbudsjettet.dep.no/Statsbudsjettet-2008/Ofte-stilte-sporsmal/Skatter-og-avgifter/Hvorfor-far-ikke-dieselbiler-med-ettermontert-partikkelfilter-den-laveste-arsavgiftssatsen/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 23, 2008 Men Ola Normann god tar det! Hadde vært kult å lage en demonstrasjon til sommeren i Oslo!. F.eks. denne og flere andre etablerte klubber kunne gått sammen!! Må si jeg føler meg lurt av staten ang. kjøp av diesel bil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...