Anbefalte innlegg

Et lite tankeeksperiment:

Hvis man har en A4 B5 fremhjulsdrift på norske skilter (over 10 år), vil man da kunne importere en RS4 og flytte over alle delene fra RS4'en til A4'en uten å betale avgifter for effektøkningen? Sjekket på toll.no og her står det at det er ingen avgifter tilknyttet omregistrering av en bil som har vært på norske skilter i over 10 år. Forutsetter her at MVA selvfølgelig er betalt på RS'n, men ikke øvrige avgifter.

 

1) Er det reglement for hvor mye av originalbilen , i dette tilfellet A4'n som må være igjen etter ombygging?

2) Er A4 FWD krosseriet klargjort for quattro?

 

Noen som har gjort noe tilsvarende, eller har noen synspunkter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det neste jeg vet er dette:

2) Er A4 FWD krosseriet klargjort for quattro? = Nei. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke noe om at 2 av 3 hovedkomponenter kan komme fra donorbil, dvs, bakstilling, girkasse og motor?

Skulle tro det er mye lettere og få godkjent dette enn feks, 90Q-S2.

 

Så da kan vel bilen skjøtes?

 

Kenneth her på forumet gjør jo det med sin sedan, quattro bakdel på FWD karosseri.

 

Hva med den S4`n som ligger på nettet her, gamel BB racing sin? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=84756&highlight=ombygd+s4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke noe om at 2 av 3 hovedkomponenter kan komme fra donorbil, dvs, bakstilling, girkasse og motor?

Skulle tro det er mye lettere og få godkjent dette enn feks, 90Q-S2.

 

Det er 3 av 4 hovedkomponenter (motor, gir, forstilling, bakstilling), og den regelen gjelder ved søknad om karrosseribytte. Dvs. en nyere, og ganske dyr bil, hvor karrosseriet er skadet, og import av bil for å bruke importbilens karrosseri for å reparerere den norske bilen.

 

Jeg har skrevet utfyllende om karrosseribytte her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=73098

 

I tilfellet som det spørres om i første innlegget her, så er det da motsatt, nemlig å bygge om en norsk bil hvor karrosseriet er i god stand. Siden den norske bilen da er over 10 år, så er det ingen avgiftsmessig endring, men du må fremdeles ha det hele godkjent av Vegvesenet ved Trafikkstasjonen, og det er ikke sikkert dette godtas uten videre.

 

Og, som sagt, den norske bilen må være en quattro, da fwd er forskjellig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 3 av 4 hovedkomponenter (motor, gir, forstilling, bakstilling), og den regelen gjelder ved søknad om karrosseribytte. Dvs. en nyere, og ganske dyr bil, hvor karrosseriet er skadet, og import av bil for å bruke importbilens karrosseri for å reparerere den norske bilen.

 

Jeg har skrevet utfyllende om karrosseribytte her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=73098

 

I tilfellet som det spørres om i første innlegget her, så er det da motsatt, nemlig å bygge om en norsk bil hvor karrosseriet er i god stand. Siden den norske bilen da er over 10 år, så er det ingen avgiftsmessig endring, men du må fremdeles ha det hele godkjent av Vegvesenet ved Trafikkstasjonen, og det er ikke sikkert dette godtas uten videre.

 

Og, som sagt, den norske bilen må være en quattro, da fwd er forskjellig.

Takk for svar. Grunnen til at jeg spurte om fwd A4 er at disse er billige. Siden fwd ikke vil fungere må man starte med en 1.8TQ istedet for en 1.6 fwd som er vesentlig dyrere (om man ikke kjøper en bil med f.eks motor- evt girkasse havari). Regnet egentlig med at fwd karosseri ikke var kompatibelt med quattro, men det er greit å få dette bekreftet.

 

Godkjenning hos vegvesen bør vel gå greit siden man henter en komplett RS4 og henter over både drivverk og bremser. Når disse delene originalt blir levert sammen bør dokumentasjon være en relativt grei sak.

 

Men, slik at jeg ikke misforstår: gjelder 3 av 4 hovedkomponenter også i dette tilfellet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En har vel 1,8Q også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er kommet nye regler for dette...

Skal man få godkjent en ombygging så må rå karroseriet være det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bruk en 1,8q som utgangspunkt da og dytt over driverk gear kasse og motor. Da er jo rå karroseriet det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at RS4 karrosseriet har flere sveisepunkter og er ellers forsterket? Skyt meg om jeg tar feil her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, slik at jeg ikke misforstår: gjelder 3 av 4 hovedkomponenter også i dette tilfellet?

 

Nei, det gjelder ikke i dette tilfellet. 3 av 4 komponenter gjelder i tilfellet hvor man skal erstatte et skadet karroseri på en allerede norsk bil, og bruke karroseriet på en utenlandsk bil, uten å måtte betale engangsavgifter på den utenlandske bilen som hentes hjem til Norge.

 

Mener å huske at RS4 karrosseriet har flere sveisepunkter og er ellers forsterket? Skyt meg om jeg tar feil her...

 

Jeg vet ikke 100% sikkert, men det ville ikke forundre meg. Det er ikke sikkert Trafikkstasjonen henger seg opp i dette en gang, men det er ikke godt å vite 100% sikket uten å forsøke, for jeg tror nemlig ikke at noen har gjort denne ombyggingen her i landet tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt det har blitt litt endringer i det med karosseri bytte også. At det ble endringer i Norge så det nesten er

umulig å bruke donorbiler for dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo et avgiftsmessig smutthull, så at ordningen har bortfalt forundrer meg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.