#1 Skrevet Januar 23, 2008 (endret) Dette skjedde i dag: Startet bilen som normalt på morran etter å ha stått med motorvarmer. (90q med lett frisert S4 aan, overhalt med bytte av blokk, nye pakninger, stempelringer, alle lager osv for ca 2 år siden, hybrid t3/t4, jonus oppsett og 350 dok hk). Gikk på tomgang i 10 min og ser da at det ryker UNORMALT mye fra exosen, og det lukter SKIKKELIG svidd/brent olje. Motor går pent og ingen ulyder. Kjører da rolig 4 km på jobb/verksted og det ryker like ille. Åpner panseret og ser det har spruta ut ca 3-4 spiseskjeer olje fra påfyllingslokket for olja (er muligens slitt pakning på lokket). Olja ligger nede ved dyser og termostat-huset i blokka. Vann- og oljetemp er normal. Stopper motoren og hører en boblete, "steke-lyd". På flensen til downpipe som sitter rett på turbo`n er det en sveiseskjøt som tydeligvis er litt utett...ser fukt-tendenser på den og litt røyk siver ut.."steke-lyden" kommer fra inni der..(dvs rett etter utløp fra turboen). Oljenivået har sunket 1-2 mm fra normalt og vannet er OK både i mengde, temperatur og farge. Må da stikke på jobb. Etter jobb starter jeg bilen og lar den gå på tomgang til driftsvarm. Vifta starter som normalt ved noe over 95 gr på instrumentet. Kjøleslangene er ikke harde. Ryker endel, men gradvis mindre. Vannet sirkulerer og er OK uten misfarging. Åpner oljepåfyllingslokket og det er ikke noe spesielt trykk der. Tar ut peilepinnen og ikke noe trykk der heller. Titter under bilen og ser oljedråper i sveiseskjøtene bakover exosanlegget. Ligger også en sølete guffe i endestussen. Tenker på turbo-havari og kjenner på akslingen/impelleren..ørliten slakk "opp/ned", ingenting "inn/ut". Hvordan har det kommet olje gjennom motoren og ut til exosen..?? Kommer da til å tenke på catch-tanken jeg har montert. Den rommer 0,5 L og jeg tømmer 0,3 L småbrunt VANN ut av denne. Det har vært skikkelig kaldt her i det siste ( 20 minus osv). Kan det være slik at dette vannet i catch-tanken har frosset og ekspandert, og kanskje fuktighet i veivhusventilasjons-slangen til tanken også har frosset, slik at dette har blokkert luftingen fra bunndelen av motor..? Med det resultat at olje har blitt presset opp i toppen....MEN, hvordan har det kommet olje gjennom ventiler, sylindre, turbo og ut i eksosen..kan det blåse gjennom ventil-tetninger..?? Kan legge til at det nye Pipercross-åndefilteret som satt ut fra catch-tanken var frostsprengt for ca 2 uker siden. Det hadde delt seg i 3 deler og det stålspon-lignende materialet som utgjør filteret var hêlt misdannet. Kan ha vært vanndamp som gjorde dette. Kjøpte da et lite KN-filter som har netting/papp-materiale og tenkte det var OK. Kjørte nå nettopp hjem fra verkstedet og det ryker så og si ingenting.. Tanker: 1. Feil med/tett veivhusventilasjon: klø : 2. Turbohavari: klø : 3. "Overboost": klø : (Mener å ha hørt noe om dette?) 4. Defekte stempelringer: klø : 5. Toppakning: klø : 6. Blåst olje fra turbo, gjennom IC, gasspjeld også gjennom motoren: klø : Dersom noen har tatt seg bryet med å lese gjennom denne lange (typisk meg) beretningen, hadde jeg blitt glad for noen gode tips, synspunkter og meninger om saken. Er godt mulig det er elementære ting jeg har glemt her, men er første turbo-bilen detta så.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 23, 2008 turboen som har tatt kvellen da vel?virker da sånn,du har åndetank på motoren og,så da skal vel ikke det være noe problem med tanke på ånding... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 24, 2008 turboen som har tatt kvellen da vel?virker da sånn,du har åndetank på motoren og,så da skal vel ikke det være noe problem med tanke på ånding... Nnjaa, var jo ikkeno slark i akslingen på turbo jo... og hva med det jeg skrev om mye vann i catchtank/åndetank og at dette må ha fryst med påfølgende blokkering av ånding.... og kan gåen turbo føre til at olje blåses ut av påfyllingslokket for olje...?? Her er det no muffens....også nå før Fünesdaltreffet da..TYPISK.: gråter : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2008 Det virker nesten mest sannsynlig at det åndinga di som har fryst eller lignende.. Det er mye fuktighet i ånde systemet så det er ikke helt utenkelig. Hvis det er tett i utluftinga i bånn(?) så vil jo olja komme opp mellom stempelringene og ut av motoren via eksosen. Hvis turboen er ødelagt så ville du jo enten ha hørt det, eller kjent det på akslingen. Men bare til info! Det er ikke spesielt sunt å la motoren gå seg varm på tomgang! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2008 Jeg hadde samme problemet på en turbobil jeg hadde.. Da visste det seg at det var brukt for liten retur på olja fra turbon.. Den røk godt og det var tydelig at det kom olje ut i eksosen.. Jeg bytta retur og problemet var løst.. Har du sjekka returen din? Den er ikke smelta eller klemt sammen eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 24, 2008 Men bare til info! Det er ikke spesielt sunt å la motoren gå seg varm på tomgang! Fordi at...? Greit nok den blir sur, men kan da vel ikke ta skade av å gjøre det èn gang...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 24, 2008 Fordi at...? Greit nok den blir sur, men kan da vel ikke ta skade av å gjøre det èn gang...? Han kan jo ha gjort det 50 ganger! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 24, 2008 Nå er du bare vanskelig, Ørjan:p Jeg mente spesifikt, ikke generelt;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 24, 2008 Nå er du bare vanskelig, Ørjan:p Jeg mente spesifikt, ikke generelt;) Vet det:) Hva har det egentlig å si? Greit at en ikke gjør det på en bil man er redd for men på en bruksbil for å slippe å fryse av seg rævva har det vel ikke så mye å si? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 24, 2008 Jeg hadde samme problemet på en turbobil jeg hadde.. Da visste det seg at det var brukt for liten retur på olja fra turbon.. Den røk godt og det var tydelig at det kom olje ut i eksosen.. Jeg bytta retur og problemet var løst.. Har du sjekka returen din? Den er ikke smelta eller klemt sammen eller noe? Hmm, her sier du noe gitt. Har brukt den oljeslangen Tess hadde som tålte mest varme konstant (mener det var ca 140 gr i en times tid de sa..). Har sett at det er begynt å svette endel fra toppen av denne slangen (der den sitter ut fra turbo`n) i det siste. Den er ca 1 cm i innvendig diameter så det burde vel holde. Men skal jammen skru den av og sjekke den innvendig tenker jeg. Takk for tipset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 24, 2008 Det virker nesten mest sannsynlig at det åndinga di som har fryst eller lignende.. Det er mye fuktighet i ånde systemet så det er ikke helt utenkelig. Hvis det er tett i utluftinga i bånn(?) så vil jo olja komme opp mellom stempelringene og ut av motoren via eksosen. Hvis turboen er ødelagt så ville du jo enten ha hørt det, eller kjent det på akslingen. Men bare til info! Det er ikke spesielt sunt å la motoren gå seg varm på tomgang! Ja har også trua på dette med åndinga jeg ôg egentlig. Kan jo rime med at det er blåst ut i påfyllingslokket det ja.. Har aldri tenkt over at motoren surner ved å stå på tomgang egentlig. Kaldt oppi fjelle her veit du.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 24, 2008 Hadde dette problemet selv for et par vintre siden, hadde ikke sjekka catchtanken på en stund og så ble det kaldt. Det røyk noe helt forferdelig av eksosen ja!! Det var slikt "brunt skum" (blanding av kondensvann og olje) som hadde frosset i slangen inn til catchtank slik at veivhusvent. ble tett. Regner da med at olja ut av oljereturslange fra turbo møtte så mye mottrykk at noe av olja gikk forbi oljetetningene på turboakselen. Når jeg fikk åpnet veivhusvent. og fikk kjørt en stund ble røyken borte, det ble ingen skade på turbo eller annet. Det eneste som tok skade var selvfølelsen kanskje, følte meg meg ikke som noen bra representant for Audi eiere der jeg røykla halve Gjøvik (var på jobb på Mustad). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 24, 2008 hadde lignende symptomer på en volvo 760 turbo intercooler jeg hadde. Brukte 8 liter olje fra stavanger - oslo og røyk fælt av eksosen. Det viste seg å være filteret jeg hadde satt på veivhusventilasjonen som var blitt tett. Tok dette av og alle problemer var borte. Ser du skriver at du nylig har bytta dette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 24, 2008 Hadde dette problemet selv for et par vintre siden, hadde ikke sjekka catchtanken på en stund og så ble det kaldt. Det røyk noe helt forferdelig av eksosen ja!! Det var slikt "brunt skum" (blanding av kondensvann og olje) som hadde frosset i slangen inn til catchtank slik at veivhusvent. ble tett. Regner da med at olja ut av oljereturslange fra turbo møtte så mye mottrykk at noe av olja gikk forbi oljetetningene på turboakselen. Når jeg fikk åpnet veivhusvent. og fikk kjørt en stund ble røyken borte, det ble ingen skade på turbo eller annet. Det eneste som tok skade var selvfølelsen kanskje, følte meg meg ikke som noen bra representant for Audi eiere der jeg røykla halve Gjøvik (var på jobb på Mustad). Ja akkurat ja..høres jo nettopp ut som meg. Røykla halve Gjøvik ja hehe..røykla hele skisenteret her jeg, og vi som har slik en miljøprofil.. Har snudd det groveste veivventilasjonsrøret som kommer opp fra bunnen av motoren (som egentlig går til bakkant av toppen) og lagt det til en catchtank bak radiatoren. Har sett at det sitter noen små "vifteformete filtre" inni dette røret forresten. Det går jo også et tynnere rør fra bunnen av motoren og opp til toppen i bakkant (og det sitter som originalt). Rør og catchtank sees til høyre her: Og her: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 24, 2008 hadde lignende symptomer på en volvo 760 turbo intercooler jeg hadde. Brukte 8 liter olje fra stavanger - oslo og røyk fælt av eksosen. Det viste seg å være filteret jeg hadde satt på veivhusventilasjonen som var blitt tett. Tok dette av og alle problemer var borte. Ser du skriver at du nylig har bytta dette... Ja men jeg har satt filter etter en catchtank. Hadde du filter rett på veivventilasjonen UTEN noen catchtank..? Pipercross-filteret som sees på bildet her ble delt i 3 deler her for en stund siden...ser ut som det var frostsprengt eller blåst i filler på en måte. Satt på et fra KN nå og det ser mye kraftigere ut med skikkelig filter-look. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 24, 2008 Fordi at...? Greit nok den blir sur, men kan da vel ikke ta skade av å gjøre det èn gang...? Nei en gang har vel ikke så mye å si.. Men det er vel mer med at motoren bruker unødvendig lang tid på å bli varm og bruker endel mer bensin som du sier her. Det er sikkert ikke noe krise å gjøre det, men jeg gjør det iallefall ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 24, 2008 Ja men jeg har satt filter etter en catchtank. Hadde du filter rett på veivventilasjonen UTEN noen catchtank..? Pipercross-filteret som sees på bildet her ble delt i 3 deler her for en stund siden...ser ut som det var frostsprengt eller blåst i filler på en måte. Satt på et fra KN nå og det ser mye kraftigere ut med skikkelig filter-look. Det var orginal filteret som alltid hadde vært der. Dette gikk inn i luftfilterboksen. Satt på KN filter og da ble veivhusventilasjonen hengende løs, tenkte aldri på catchtank. Det var en slags tøybit som var surret rundt filteret og festet med strips. Tok dette fra hverandre og renset det og satt det sammen. Merket ikke noe symptomer i begynnelsen, bare at hver gang jeg skulle skru så hadde filteret løst ifra slangen. Festet dette godt sammen en gang og tenkte ikke mer på det. Kjørte leeeenge slik. Røykla seriøst hele veibanen, kjørte tur / retur stavanger med dette. Hadde ikke olje i vannet eller vann i olja. Fant til slutt ut ved en tilfeldighet at om jeg tok av filteret var den helt i orden. Jeg trodde også det var turbohavari, men turboen kjentes helt fin ut, som du sier. Prøv å napp av slangen til veivhusventilasjonen slik at du ikke har noenting der som kan være tett. Mener å huske det var ganske mye gammel olje, nesten som asfalt inni denne slangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 24, 2008 Hmm... Høres ut som at du har et tett veihus ventilasjon, oljen i eksosen? toppaking? Deffekte stempelringer sånn at han kjører alt trykk ned i bunnpanna å igjenom veihuse? å ut i eksosen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 24, 2008 Hmm... Høres ut som at du har et tett veihus ventilasjon, oljen i eksosen? toppaking? Deffekte stempelringer sånn at han kjører alt trykk ned i bunnpanna å igjenom veihuse? å ut i eksosen? Tviiler på defekte stempelringer da det ikke kommer noe trykk opp av røret for peilepinnen blandt annet.. Toppakning var jo ny for ikke såå lenge siden og de tåler visst ALT!! Nei, heller nok mer over på dette med veivhus ventilasjonen, også skal returslange til oljen fra turbo sjekkes i helgen. Takker for tips og at folk tar seg tid til å hjelpe til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 14, 2008 Hva ble konklusjonen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 14, 2008 Hva ble konklusjonen! Det ble; vannet i catch-tanken hadde frosset og blokkerte for åndingen. Det var nok noe fuktighet som frøys til i slangen ut til catch-tank også så da ble det tett der. Kjørte endel med bilen etter den stod inne og fikk tint opp catch-tank og tømte den. Fungerte fint etter dêt....helt til exosmanifold sprakk da, men det er en annen historie.. Venter på sveising ennå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 14, 2008 hehe bra det ordner seg var røddig å pent under panseret ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 15, 2008 hehe bra det ordner seg var røddig å pent under panseret ... Jo takk du. Kommer sorte silicone-slanger, bedre varmedeksel til luftfilter, litt fler deler på pulverlakk, diverse varmebeskyttelse til ledninger og noen fester til litt slanger, ledninger og rør også nå så blir det ennå bedre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 25, 2009 Hvis det er tett i utluftinga i bånn(?) så vil jo olja komme opp mellom stempelringene og ut av motoren via eksosen. ! Sitter det ett filter her? ala stålull, jeg har bare ett filter oppe ved toppen og det har aldri vert så mye som fuktig en gang, har lenge slitt med høy oljetemperatur, selv etter bytte til 19 raders oljekjøler, og no bruker den mye olje, med påfølgende soting av plugger og lambda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 9, 2009 gåen turbo Bjerga? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...