#1 Skrevet Januar 24, 2008 i går kveld var jeg ute å kjørte i min passat 1,9 tdi....da kjente jeg at bilen plutselig dro mye dårligere enn før. kan det være turbo som er gåen? noen som har peiling på hva noe sånt koster? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 24, 2008 Kan også være trykklekasje ( defekte turbotrykksslange/r ) bør da ryke veldig svart ved pådrag, LMM ( luftmassemåler ), magnetventil for turbotrykksregulering, lekasjer i de små vakumslangene på motoren eller som du selv nevner: turboen er full av sot slik at turbotrykket ikke reguleres riktig, eller den er rett og slett utslitt. Hjelper det å stoppe og starte bilen igjen? Kom problemet ved pådrag eller i motbakke? Diagnose kan gi deg en pekepinn på hva som er feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 24, 2008 det kom i en slakk motbakke.jeg var i fjerde gir og måtte faktisk gire ned til 3 gir for bilen ville plutselig nesten ikke dra i det hele tatt.har ikke merket noe forskjell på da jeg starter å stoper bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2008 kan jo begynne med å nappe ut lmm pluggen, se om den går bedre da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2008 kan jo begynne med å nappe ut lmm pluggen, se om den går bedre da. Eller omtrent likt som nå. Merker du ingen forskjell med den frakoblet kontra tilkoblet er den defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 24, 2008 hvor er det den sitter da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 24, 2008 På luftfilterboksen. Luftfilterboks---LMM ( festet med to stjerneskruer ) og har ei avlang kontakt---luftrør ned til turbo. Kanskje ikke helt likt på din bil som på bildet men nesten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 24, 2008 Hadde samme problem på Passaten min, var en megnetventil (N45 el. N75, eller hva det nå var dem kallet den) som var gåen. mvh Edvin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 24, 2008 hmm.....høres ut som vi har samme problem her, ja!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 25, 2008 prøve etterpå og se om jeg finner ut hva som er galt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 25, 2008 var ute å så på det i stad..det var en suse lyd i turboen så da må vel det bety at den er i orden.bilen min er chippa så det kan jo være den som er ødelagt da. er det så veldig stor forskjell på draget da du chipper bilen? noen som vet hvor chippen sitter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 25, 2008 tror ikke chipen din er gåen, den sitter i styringsenheten og du skal ikke stappe pølsefingra inn der Koblet av lmm og prøvd da???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 25, 2008 merka ingen forskjell da jeg tok den av 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 25, 2008 Sitat: Opprinnelig skrevet av Remy Ekornseter kan jo begynne med å nappe ut lmm pluggen, se om den går bedre da. Eller omtrent likt som nå. Merker du ingen forskjell med den frakoblet kontra tilkoblet er den defekt. __________________ Absolute AUDIot Protected movement - with quattro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 25, 2008 Suselyd ved pådrag?? TIpper i så tilfelle at du har en lekasje i trykkslangene fra turbo til innsuget. Turboarbeidslyd kan bedre beskrives som pipelyd/hvining. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 25, 2008 neida, det suser litt i turboen, riktig det... lmm sier jeg, mitt kort på den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 25, 2008 det er hvertfall ingen ukyder i turboen. må vel ta meg en tur på møller for å få en diagnose på den da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 25, 2008 merka ingen forskjell da jeg tok den av Sorry!!!! Var litt rask med forrige konklusjon. Utifra det du skriver her er LMM defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 25, 2008 Støtter LMM teorien. Men for sikkerhets skyld få tatt en SKIKKELIG diagnose på den med en "full throttle run" for å få bekreftet at LMM er gåen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 25, 2008 stikker du til møller måler du lmm din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 26, 2008 Kommer litt sent inn her, men til info røk akkurat turbotrykksslange på bilen min Passat 1,9 TDI 130 hk chippet til 165 hk. Symptomer: - bilen går ujevnt og dårligere enn vanlig - enorm susing når turboen slår inn - helt svart røyk når man gir gass (pga luftmengdemåleren som nevnt lenger oppe) Verkstedet "fastslo" raskt at det var turboen. Tok deretter kontakt med han som har chippet bilen og han sa at turbotrykksslangen er et svakt punkt på flere bilmodeller og han har sett de ryke i flere tilfeller, både med og uten chipping. Dette viste seg å være tilfellet i mitt tilfelle. Ganske greit pga en "noe" lavere kostnad... Skiftet slangen, 2.800 kr. Verkstedet (autorisert verksted, IKKE merkeverksted) antydet 15-16.000 hvis bare turboen hadde røket. Da jeg ringte de fra veien fikk jeg beskjed om å stoppe tvert, for hvis det var turboen begynner den etterhvert og pumpe olje inn i motoren, og det kan jo få fatale følger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 26, 2008 det er hvertfall ingen sort røyk som kommer ut av eksos på min.turboen høres egentli lik ut som den gjorde før.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...