C4 2.0 "lugger" og "kutter" HJELP

Anbefalte innlegg

Har en '92 C4 2.0. Er vel en 4 sylindret i disse.

Når den går pent går den veldig pent, men begynner plutselig å lugge, nesten som om motoren stopper et halvt sekund før den kommer igjen.. Blir helt kenguru.

Regner med å skifte fordelerlokk og bensinfilter men kan ikke helt se at det alene skal få bilen til å hoppe slik. Kan det være en lmm? Har denne bilen lmm??

 

Andre forslag/erfaringer/tips?

 

Alle innspill mottas med takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går også av og til ujevnt på tomgang, vipper mellom 800-900 omdreininger ca. Går helt stødig og fint innimellom også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den dauer helt ut liksom? null respons på gass også plutselig kommer den igjen?

naboen hadde samme problemet, der ble det byttet fordelerlokk, rotor,bensinfilter, pluggledniger og plugger fortsatt like jævlig

der var det lambda sonden som var synderen.

 

er ikke dumt å bytte alt det andre en gang i blandt heller for den saks skyld

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, kjennes sånn ut. Skjer raskt og fortløpende sånn at bilen hopper og lugger fremover, hjelper ikke å stoppe. Kan gå helt greit på tomgang etter den har oppført seg sånn, men er like gal når man begynner å kjøre igjen.

 

Noen som vet hvor lambdaen sitter på disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, kjennes sånn ut. Skjer raskt og fortløpende sånn at bilen hopper og lugger fremover, hjelper ikke å stoppe. Kan gå helt greit på tomgang etter den har oppført seg sånn, men er like gal når man begynner å kjøre igjen.

 

Noen som vet hvor lambdaen sitter på disse?

 

Lambdaen sitter like foran katalysatoren. Hadde samme symptomer på min gamle C4 2.0, og der var lambdan synderen. Kjøpte forresten lambda fra Biltema som fungerte knirkefritt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oppå eksosanlegget rett før katalysatoren. forbanna kronglete å komme til men det går.

 

 

baah for treg :P

men biltema lambdaen funker greit den ja. ganske grei pris også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katalysator?? på en 92 modell? trodde ikke de hadde det så tidlig.. Da er vel det verdt et forsøk.

 

Takk så mye.

 

Har jeg forresten lambda med 1 eller 3 kabler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katalysator?? på en 92 modell? trodde ikke de hadde det så tidlig.. Da er vel det verdt et forsøk.

 

Takk så mye.

 

Har jeg forresten lambda med 1 eller 3 kabler?

 

er det en 2le eller en 2l med monojet? Katalysator var påbudt i alle nye biler fra 89;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt spørsmål.. er første av disse firerne jeg roter med og må nok innrømme at jeg stiller litt svakt.. Kjennetegn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2le har innsprut mens 2l monojet ser ut som en forgassermotor. Men er vel egentlig enslags endysa innsprut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkurat.. da er det definivt 2le innsprøytning jeg har her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen andre forslag eller diagnoser utenom lambdaen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OPPDATERING :

 

Skifta plugger, kabler, fordelelokk og bensinfilter nå. Kjørte bilen god og varm - ikkeno problem. Så stoppa jeg motoren et øyeblikk før jeg kjørte hjem.. da kom kenguruen!!

Hvorfor i pokker oppfører denne motoren seg sånn?? Satte den i N og ga gass uten belastning og da daua den også når den kom opp i turtall for så å hente seg inn når den kom under ca. 2000 omdr. Ved lite gasspådrag kommer den opp til 2500 rpm før den dauer og våkner ved ca 2000. Er automatgear på bilen...

 

Kan noen hjelpe med forslag til diagnose eller videre trinn for feilsøking?

Skal sjekke lambdasonden men kan det være andre ting? Noe jeg kan koble ut og eliminere?

 

Bilen er jo ikke kjørbar slik den er nå.. får max 40 kmt på slett vei..

 

Er en AAD motor, gått ca 240'km. Kan ikke se noen dårlige vakumslanger men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett katalysator kanskje. pleier å daue på turtall da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.