#1 Skrevet Januar 24, 2008 Hei, jeg har nettopp overtatt en 2000mod skoda pickup med girkassproblemer og hadde noen få spørsmål til dere som har tilgang på ETKA, er det noen andre biler i VAG familien som har samme girkasse? Jeg har et problem med 5gir, mye ulyd av det! Høres ut som at det er et tannhjul som har tatt kveld, 5 gir skulle være tilsidesatt fra resten av girene slik at demontering av girkasse skal kunne ungåes? og utløselageret på en slik bil er vell slik som alle andre vag motorer at de ligger i motsatt ende av spline? Alle svar mottaes med stor takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 24, 2008 Hei, jeg har nettopp overtatt en 2000mod skoda pickup med girkassproblemer og hadde noen få spørsmål til dere som har tilgang på ETKA, er det noen andre biler i VAG familien som har samme girkasse? Jeg har et problem med 5gir, mye ulyd av det! Høres ut som at det er et tannhjul som har tatt kveld, 5 gir skulle være tilsidesatt fra resten av girene slik at demontering av girkasse skal kunne ungåes? og utløselageret på en slik bil er vell slik som alle andre vag motorer at de ligger i motsatt ende av spline? Alle svar mottaes med stor takk! forrige firmabilen som var en skoda pickup, hadde en sånn uling skrape lyd i 5gir.. men var ikke noe og fikse, ble for dyrt så fant en bra en på skrapen til 2lapper.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 24, 2008 Typisk Skoda Pickup at drevet til 5 gir løsner. ( Caddy, Polo og Felicia også forsåvidt ). Det er festet med ei stor mutter med stoppefunksjon ( krave det bankes spor i ). Drevet krabber utover på akselen og begynner å gnisse mot sjaltemuffe og sjaltegaffel, for til slutt å ramle helt av og lage hull i girkassehuset ( lokket i enden av kassa ). Drevene kommer du til innenfor nevnte lokk og de er separert fra de andre drevene slik at du slipper å demontere/åpne kassa. Derimot er det litt tricky å få av lokket da det er en del av venstre motorfeste. Motoren må da henges/jekkes opp. Utløserlageret sitter desverre på "normal" plass på disse, så ved skift må kassa ut. Oljepåfylling/peiling er gjennom hullet til speedometerwiren. Nivået skal være slik at det dekker tuppen av plastdrevet i enden av wiren. Ved for lite olje på kassa kan de også begynne å rakle ala def. utløserlager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 25, 2008 forrige firmabilen som var en skoda pickup, hadde en sånn uling skrape lyd i 5gir.. men var ikke noe og fikse, ble for dyrt så fant en bra en på skrapen til 2lapper.. Hvilken biler kan man hente en girkasse fra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 25, 2008 Typisk Skoda Pickup at drevet til 5 gir løsner. ( Caddy, Polo og Felicia også forsåvidt ). Det er festet med ei stor mutter med stoppefunksjon ( krave det bankes spor i ). Drevet krabber utover på akselen og begynner å gnisse mot sjaltemuffe og sjaltegaffel, for til slutt å ramle helt av og lage hull i girkassehuset ( lokket i enden av kassa ). Drevene kommer du til innenfor nevnte lokk og de er separert fra de andre drevene slik at du slipper å demontere/åpne kassa. Derimot er det litt tricky å få av lokket da det er en del av venstre motorfeste. Motoren må da henges/jekkes opp. Utløserlageret sitter desverre på "normal" plass på disse, så ved skift må kassa ut. Oljepåfylling/peiling er gjennom hullet til speedometerwiren. Nivået skal være slik at det dekker tuppen av plastdrevet i enden av wiren. Ved for lite olje på kassa kan de også begynne å rakle ala def. utløserlager. Takk for god informasjon! skal sjekkes opp i morgen tidlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...