Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på longlifeservice kontra vanlig service?

Er det kun longlife olje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Longlife service er noe drit, Det er noe tull fra audi sin side. Ambefales ikke. Det er faktisk så ille at olje levrandørene ambefaler ikke å bruke longlife pga avleiring i motorn. feks castrol, agip og mobil-1 har sakt dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Longlife service er noe drit, Det er noe tull fra audi sin side. Ambefales ikke. Det er faktisk så ille at olje levrandørene ambefaler ikke å bruke longlife pga avleiring i motorn. feks castrol, agip og mobil-1 har sakt dette.

Er det noen form for dokumentasjon at longlife oljen har skadet motoren, ført til motor havari?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen form for dokumentasjon at longlife oljen har skadet motoren, ført til motor havari?

Det er det sikkert ikke, men du får ikke MEG til å kjøre 30000 mellom hvert oljeskift i allefall ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beviset finnes vel i de 10000vis av bilene VAG har byttet/overhalt motorene lenge før de har trillet

50 000klm: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så ille og bruke longlife :confused: Fatter ikke dette helt jeg da, hvorfor dem i det hele tatt tar slike longlife servicer..! Er tatt longlifeservice på min, men ska på service snart nå, så jeg tengte og få utført en longlife, men når jeg hører dette nå, så skal jeg nok ikke det!

Har ikke tengt og kjøre 30.000 km på denne oljen, men tengte at det måtte være bra og kjøre feks 15.000km på longlifeoljen for så og ta oljeskift igjen. altså skifte hver 15.000 istedet for 30.000.

Men, da bytter jeg heller til "vanlig" olje. Hva annbefales til min 1.8tq 2005 mod motor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også kutta longlifeolja. Kjører 15.000 km og skifter minimum 1 gang i året.

Har nettopp tatt en innvendig motorrens, det trengtes etter at bilen rundet 157.000km

Når jeg lyser ned i oljepåfyllingstroppa ser jeg rett ned i blank aluminium, som var helt sort før rensen ble brukt.

Bilen har gått på longlife til 120.000km. Aldri mere!

Se i instruksjonsboka hvilken klassifisering olja skal ha, står under spesifikasjoner.

Det finnes lavere klassifisering enn longlife som du kan bruke, men er ikke sikker på betegnelsen til bensinmotorer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljebytte hver 30.000km ville jeg aldri kjørt på min egen bil og heldigvis har forige eierne av 4`er golfen min kjørt 15.000km intervall. Det værste er ikke at de i dag har 30.000km intervall på longlife servicen men at VAG prøvde seg med inntill 50.000km intervall for noen år siden: eek :. Hadde en 2003 model Golf 1,9TDI 101hk og dennne hadde inntill 50.000km service intervall.

Første gang bilen ba om service så hadde den rullet 42.000km: eek : Takk og lov for at det var firmabil. Rullet nye 38.000km før den ba om neste servive. Skal sies at den bilen gikk omtrent kun på langkjøring og på det første året hadde den passert 50.000km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette bare "synsing" eller finnes det noe dokumentasjon som tilsier at longlife serivce er ikke er bra for motoren?

SIst jeg hadde bilen til service ble jeg spurt om de skulle kjøre "rensevæske" i motoren for å få ut slagg o.l. Det kostet ca 300,- ekstra og selvfølgelig takket jeg ja. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden alle hater longlife servicer så mye så blir dere vell glade for å høre at møller skal kun bruke longlife nå:P husker ikke helt når det skal skje, men alle bilene skal kodes til longlife fra fabrikken...:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden alle hater longlife servicer så mye så blir dere vell glade for å høre at møller skal kun bruke longlife nå:P husker ikke helt når det skal skje, men alle bilene skal kodes til longlife fra fabrikken...:P

Jaja, må vel begynne og ta med olje selv da, når man skal ha service..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller må no ta inn penger på å rep av bilen etter 3-4 år også. :)

Alle som har kjennskap til lager/oljer skifter olje gjerne litt oftere enn levrandør anbefaler.

Er i såfall billig forsikring..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

30000 er maks antall kilometer ved longlifeservice ved kun langkjøring og sommertemperatur. Med normal bruk vil servicelampen begynne å lyse tidligere avhenig av mengde småturer, bykjøring (stop&go), antall kaldstarter, belastning, etc.

Personlig ville jeg byttet olje/oljefilter 15000 km ved 50/50 miks by/landevei og ved 10000 km hvis jeg kjørte mest småturer der motor aldri når driftstemperatur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Longlife funker sikkert fint det...i Tyskland der bilene kommer fra og folk kjører litt mer enn 5 min. frem og tilbake til butikken. I tillegg passerer Ola Nordmann aldri 90 km/t og aldri mer enn 3500 omdr på motoren og det hjelper vel ikke akkurat med tanke på sotpartikler og dritt. Norsk klima var/er heller ikke noe stort pluss mht. longlife.

Men!! Longlifeservice er heller ikke ensbetydende med at bilen faktisk går 30 000 på et intervall. De fleste "vanlige sjåfører" i Norge ender opp på en intervall rundt 20 000-23 000.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil har akkurat passert 15000 og jeg ringte da møller for å høre om jeg skulle bytte olje. Fikk da til svar at dette var bortkastede penger, men jeg kunne godt gjøre det hvis jeg ville. Han sa videre at Volkswagen/Audi aldri ville gitt garanti på så lange intervaler, hvis det det ødela motoren. Det må vel ligge noe i dette? Tok allikevel og skiftet, men føler at det ikke var nødvendig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke på havari. Men Castrol feks, har testet Longlife oljen mot vanlig olje. Med å kjøre 30.000 km så kom det med avleiring i motorn en med to 15.000 km olje bytter. Castrol ambefaler selv å ikke kjøre på den olja, men de må jo produsere den slik at de kan få levere en olje som er "godkjent" fra Vag sin side. Om ikke så taper de mange kunder. Men castrol ambefaler ikke å kjøre på den olja pga avleiring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så ille og bruke longlife :confused: Fatter ikke dette helt jeg da, hvorfor dem i det hele tatt tar slike longlife servicer..! Er tatt longlifeservice på min, men ska på service snart nå, så jeg tengte og få utført en longlife, men når jeg hører dette nå, så skal jeg nok ikke det!

Har ikke tengt og kjøre 30.000 km på denne oljen, men tengte at det måtte være bra og kjøre feks 15.000km på longlifeoljen for så og ta oljeskift igjen. altså skifte hver 15.000 istedet for 30.000.

Men, da bytter jeg heller til "vanlig" olje. Hva annbefales til min 1.8tq 2005 mod motor?

Jeg ble ambefalt Castrol edge sport 5-30w til min 1.8t 97 mod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også kutta longlifeolja. Kjører 15.000 km og skifter minimum 1 gang i året.

Har nettopp tatt en innvendig motorrens, det trengtes etter at bilen rundet 157.000km

Når jeg lyser ned i oljepåfyllingstroppa ser jeg rett ned i blank aluminium, som var helt sort før rensen ble brukt.

Bilen har gått på longlife til 120.000km. Aldri mere!

Se i instruksjonsboka hvilken klassifisering olja skal ha, står under spesifikasjoner.

Det finnes lavere klassifisering enn longlife som du kan bruke, men er ikke sikker på betegnelsen til bensinmotorer.

Hvilken motorrens brukte du? fra hvilken levrandør? Omega?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestilte service idag og ble anbefalt å velge tid/km-service og ikke Longlife-service. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte på pris idag jeg også.. 60.000km service var 300kr forskjell på longlifeservice og "vanlig service". Så no blir det "vanlig service" på meg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.