Anbefalte innlegg

I gamle dager kunne man avvike fra orginaldimensjon etter følgende regler:

 

Bredde +/- 20mm.

Omkrets +/- 5%.

Inpress +/- 7,5mm.

Felgbredden måtte passe til dekkbredden.

Hjulene kunne ikke stikke utenfor skjermene.

Hjulene måtte gå klar av andre ting.

 

Det var fritt innenfor disse rammene. Gjelder disse reglene fortsatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aldri hørt noe om bredden men......innpress er +/- 7,5mm pr side.

Skal og ha en 4x4" kloss under ene forhjul og andre bakhjul uten at det subber i skjermene

Ellers er det rett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal og ha en 4x4" kloss under ene forhjul og andre bakhjul uten at det subber i skjermene

 

Forklar

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forklar

 

: klø :

Setter en 4x4" trekloss under venstre forhjul og en 4x4" trekloss under høyre bakjul

Da skal det ikke subbe i forhjula under fult rattutslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke med humper å gjøre? At når den fjærer så skal den ikke ta borti noen steder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter en 4x4" trekloss under venstre forhjul og en 4x4" trekloss under høyre bakjul

Da skal det ikke subbe i forhjula under fult rattutslag.

 

Tror det er feil.

 

Mener å huske at BT sier at du skal ha minst 1 cm klaring til "alt" fra ytterkantene på felg og dekk ved fult rattutslag. 4" er jo 10cm ish...... Og regelrett vanvittig.

 

Forøvrig tror jeg kanskje klubben hadde vært tjent med å kunne ha reglene for dette tilgjengelig. For dekk/ senk osv diskuteres sånn ca 3 ganger i uka på forumet. Om vi kunne skaffet reglene de faktisk bruker. (ikke de vi tror de bruker)

 

Stro osv osv osv osv osv osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig så praktiseres dette etter dagsformen til de som jobber på biltilsynet.

Jeg hadde en kompis som var å fikk godkjent senkesett på en gammel Volvo 240 og da var de klossemetoden som ble brukt.

Selv så fikk jeg godkjent mitt senkesett ved at kontrolløren sjekket nummer og tok en prøvekjøring av bilen med litt bremsing og kjøring med fullt rattutslag for å sjekke at ingenting tok i.

 

Kan legge til at vi var ikke på samme trafikkstasjon og fikk godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellig metoder for å godkjenne tydeligvis...

 

Hadde min inne før jul for å få godkjent senkesettet, og kontrolløren sjekket at nummer stemte med papirene og målte at den var justert i tråd med verdiene i TüV-papirene.

Alt dette var i orden og bilen ble godkjent med senkesettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er feil.

 

Mener å huske at BT sier at du skal ha minst 1 cm klaring til "alt" fra ytterkantene på felg og dekk ved fult rattutslag. 4" er jo 10cm ish...... Og regelrett vanvittig.

 

Forøvrig tror jeg kanskje klubben hadde vært tjent med å kunne ha reglene for dette tilgjengelig. For dekk/ senk osv diskuteres sånn ca 3 ganger i uka på forumet. Om vi kunne skaffet reglene de faktisk bruker. (ikke de vi tror de bruker)

 

Stro osv osv osv osv osv osv.

Når du står på de klossene skal du ha 1cm klaring til skjermen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aldri hørt noe om bredden men......innpress er +/- 7,5mm pr side.

Skal og ha en 4x4" kloss under ene forhjul og andre bakhjul uten at det subber i skjermene

Ellers er det rett

 

Pirker litt på dette jeg, for å oppklare en liten ting.

 

En kan forandre innpresset +/- 7,5mm UTEN å måtte vise bilen. DVS at om en forandrer UNDER 7,5mm så frafaller kravet om ny godkjenning. En kan forandre mer enn 7,5mm, men da må en inn å vise bilen for ny godkjenning, og da må en ha papirer på dette (TUV f.eks)

 

Er lett å misforstå dette. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pirker litt på dette jeg, for å oppklare en liten ting.

 

En kan forandre innpresset +/- 7,5mm UTEN å måtte vise bilen. DVS at om en forandrer UNDER 7,5mm så frafaller kravet om ny godkjenning. En kan forandre mer enn 7,5mm, men da må en inn å vise bilen for ny godkjenning, og da må en ha papirer på dette (TUV f.eks)

 

Er lett å misforstå dette. :)

Var igrunn det jeg og mente:) skreiv det kanskje ikke tydelig nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg monterer felger med ET30 på min bil som har org ET38, er det da mulig å få dette godkjent om dekk etc ikke stikker utfor og det er mulig å svinge med bilen? Hvor skal jeg evt få tak i TUV-papirer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg trekt hodet ut av veggen. Og tatt en telefon til BT lokalt.

 

De sa seg villige til å fixe en FAQ på dekk og felg, samt senk. Så blir vel noen kaffepauser nede hos de neste uke

 

Det blir påstått så mye vanvittig forskjelling rundt om kring. Så like greit å få helt konkrete regler og retningslinjer som en "sticky" en plass....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg monterer felger med ET30 på min bil som har org ET38, er det da mulig å få dette godkjent om dekk etc ikke stikker utfor og det er mulig å svinge med bilen? Hvor skal jeg evt få tak i TUV-papirer?

 

Ja, skal være mulig å få dette godkjent utifra det jeg vet. Les KAPITTEL 13-1, avsnitt 6.2 HER

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg monterer felger med ET30 på min bil som har org ET38, er det da mulig å få dette godkjent om dekk etc ikke stikker utfor og det er mulig å svinge med bilen? Hvor skal jeg evt få tak i TUV-papirer?

 

De fleste felgprodusentene har en webside der du kan laste ned TUV-papirene som pdf-format.

Du må velge bilmerke, type, modell og hvilken felg det er snakk om.

Står ikke din bil på listen over merker som passer til felgene, så er de heller ikke godkjent for bruk på din bil.

Se eksempel her.

GOLF IV BORA 1J rød.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi 80 B4 har jo ET38 fra Ingolstadt. Min er godkjent på BT med 8,5x17 med ET30. Tyske felger med TÜV.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.