#1 Skrevet Januar 24, 2008 I gamle dager kunne man avvike fra orginaldimensjon etter følgende regler: Bredde +/- 20mm. Omkrets +/- 5%. Inpress +/- 7,5mm. Felgbredden måtte passe til dekkbredden. Hjulene kunne ikke stikke utenfor skjermene. Hjulene måtte gå klar av andre ting. Det var fritt innenfor disse rammene. Gjelder disse reglene fortsatt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 25, 2008 aldri hørt noe om bredden men......innpress er +/- 7,5mm pr side. Skal og ha en 4x4" kloss under ene forhjul og andre bakhjul uten at det subber i skjermene Ellers er det rett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 25, 2008 Skal og ha en 4x4" kloss under ene forhjul og andre bakhjul uten at det subber i skjermene Forklar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 25, 2008 Forklar Setter en 4x4" trekloss under venstre forhjul og en 4x4" trekloss under høyre bakjul Da skal det ikke subbe i forhjula under fult rattutslag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 25, 2008 Har ikke med humper å gjøre? At når den fjærer så skal den ikke ta borti noen steder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2008 Setter en 4x4" trekloss under venstre forhjul og en 4x4" trekloss under høyre bakjulDa skal det ikke subbe i forhjula under fult rattutslag. Tror det er feil. Mener å huske at BT sier at du skal ha minst 1 cm klaring til "alt" fra ytterkantene på felg og dekk ved fult rattutslag. 4" er jo 10cm ish...... Og regelrett vanvittig. Forøvrig tror jeg kanskje klubben hadde vært tjent med å kunne ha reglene for dette tilgjengelig. For dekk/ senk osv diskuteres sånn ca 3 ganger i uka på forumet. Om vi kunne skaffet reglene de faktisk bruker. (ikke de vi tror de bruker) Stro osv osv osv osv osv osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 25, 2008 Som vanlig så praktiseres dette etter dagsformen til de som jobber på biltilsynet. Jeg hadde en kompis som var å fikk godkjent senkesett på en gammel Volvo 240 og da var de klossemetoden som ble brukt. Selv så fikk jeg godkjent mitt senkesett ved at kontrolløren sjekket nummer og tok en prøvekjøring av bilen med litt bremsing og kjøring med fullt rattutslag for å sjekke at ingenting tok i. Kan legge til at vi var ikke på samme trafikkstasjon og fikk godkjenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 25, 2008 Forskjellig metoder for å godkjenne tydeligvis... Hadde min inne før jul for å få godkjent senkesettet, og kontrolløren sjekket at nummer stemte med papirene og målte at den var justert i tråd med verdiene i TüV-papirene. Alt dette var i orden og bilen ble godkjent med senkesettet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 25, 2008 Tror det er feil. Mener å huske at BT sier at du skal ha minst 1 cm klaring til "alt" fra ytterkantene på felg og dekk ved fult rattutslag. 4" er jo 10cm ish...... Og regelrett vanvittig. Forøvrig tror jeg kanskje klubben hadde vært tjent med å kunne ha reglene for dette tilgjengelig. For dekk/ senk osv diskuteres sånn ca 3 ganger i uka på forumet. Om vi kunne skaffet reglene de faktisk bruker. (ikke de vi tror de bruker) Stro osv osv osv osv osv osv. Når du står på de klossene skal du ha 1cm klaring til skjermen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 25, 2008 aldri hørt noe om bredden men......innpress er +/- 7,5mm pr side.Skal og ha en 4x4" kloss under ene forhjul og andre bakhjul uten at det subber i skjermene Ellers er det rett Pirker litt på dette jeg, for å oppklare en liten ting. En kan forandre innpresset +/- 7,5mm UTEN å måtte vise bilen. DVS at om en forandrer UNDER 7,5mm så frafaller kravet om ny godkjenning. En kan forandre mer enn 7,5mm, men da må en inn å vise bilen for ny godkjenning, og da må en ha papirer på dette (TUV f.eks) Er lett å misforstå dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 25, 2008 Pirker litt på dette jeg, for å oppklare en liten ting. En kan forandre innpresset +/- 7,5mm UTEN å måtte vise bilen. DVS at om en forandrer UNDER 7,5mm så frafaller kravet om ny godkjenning. En kan forandre mer enn 7,5mm, men da må en inn å vise bilen for ny godkjenning, og da må en ha papirer på dette (TUV f.eks) Er lett å misforstå dette. Var igrunn det jeg og mente:) skreiv det kanskje ikke tydelig nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 25, 2008 Hvis jeg monterer felger med ET30 på min bil som har org ET38, er det da mulig å få dette godkjent om dekk etc ikke stikker utfor og det er mulig å svinge med bilen? Hvor skal jeg evt få tak i TUV-papirer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 25, 2008 Da har jeg trekt hodet ut av veggen. Og tatt en telefon til BT lokalt. De sa seg villige til å fixe en FAQ på dekk og felg, samt senk. Så blir vel noen kaffepauser nede hos de neste uke Det blir påstått så mye vanvittig forskjelling rundt om kring. Så like greit å få helt konkrete regler og retningslinjer som en "sticky" en plass.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 25, 2008 Hvis jeg monterer felger med ET30 på min bil som har org ET38, er det da mulig å få dette godkjent om dekk etc ikke stikker utfor og det er mulig å svinge med bilen? Hvor skal jeg evt få tak i TUV-papirer? Ja, skal være mulig å få dette godkjent utifra det jeg vet. Les KAPITTEL 13-1, avsnitt 6.2 HER 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 25, 2008 Hvis jeg monterer felger med ET30 på min bil som har org ET38, er det da mulig å få dette godkjent om dekk etc ikke stikker utfor og det er mulig å svinge med bilen? Hvor skal jeg evt få tak i TUV-papirer? De fleste felgprodusentene har en webside der du kan laste ned TUV-papirene som pdf-format. Du må velge bilmerke, type, modell og hvilken felg det er snakk om. Står ikke din bil på listen over merker som passer til felgene, så er de heller ikke godkjent for bruk på din bil. Se eksempel her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 26, 2008 Audi 80 B4 har jo ET38 fra Ingolstadt. Min er godkjent på BT med 8,5x17 med ET30. Tyske felger med TÜV. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...