Meninger om fjerning av hjelpefjører på H&R gewinde bak?

Anbefalte innlegg

Som sagt i en tråd før her, får jeg ikke justert mitt H&R gewinde bak på den ene demperen da justeringsmutterene sitter som støpt. Kom da på her om dagen at jeg kunne fjerne hjelpefjørene på begge bakdemperne for å få bilen lavere i ræva til sommeren.

 

Justeringsmutterene blir da i samme høyde som før, men det gjør jo at bilen vil bli betraktelig lavere etter at hjelpefjørene blir fjernet. Men så har jeg et par spørsmål angående dette:

 

1: Virkningen av dette blir vel på samme måte som at man hadde skrudd ned tilsvarende høyde som hjelpefjørene tar, så har vel ikke noe mer skadevirkning på selve demperene enn om jeg hadde fått skrudd ned i tilsvarende høyde?

 

2: Demperne holder seg like myke som de er nå, eller vil jeg oppleve at det blir stivere uten hjelpefjørene?

 

Hadde absolutt ikke verdt noe minus om de ble stivere uten hjelpefjørene, da jeg vil ha minst mulig fjøringsvei bak ettersom felgene er noe brede, og at jeg skulle sårt ha fått den ned et par cm til.

 

Sånn har jeg fått justert den demperen som er mulig å justere, men man ser høyden det har vært på før justering, som er lik høyde den andre demperen er på nå:

Bilde383.jpg

 

Så ved å fjerne hjelpefjøra, hadde jeg jo fått en betraktelig lavere bil bak.

 

Et bilde som man ser hvor mye plass hjelpefjøra tar opp:

Bilde382.jpg

 

Noen innspill og meninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg forstått det riktig så er hjelpefjøra der for å lage motspenn i dempern når den er på det ytterste (over fartsdump el). Når du kjører vanlig så er den trøkt helt sammen, så du tjener ikke mer på en fjerne den en så lang den er når den er trykt helt sammen.. Men er det bare en cm eller to du vil ha den lavere så kan det fungere.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestill deg ny mutter å kapp av de gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å varme justeringsmuttern? Den bør utvide seg nok til å løsne, regner med at den er alu? Hver forsiktig dog, kan varmes for mye og..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har varmet opp til den store gullmedaljen, noe som gjør at jeg får justert ¼ av en hel gjenge om gangen, og med den hastigheten hadde jeg ikke vært ferdig før enn på nyåret. Har vel så å si prøvd alt som står i min makt, men uten at dette hjelper. Ser ut til at jeg må krype til korset og kjøpe nye justeringsmuttere til demperne bak.

Har jeg forstått det riktig så er hjelpefjøra der for å lage motspenn i dempern når den er på det ytterste (over fartsdump el). Når du kjører vanlig så er den trøkt helt sammen, så du tjener ikke mer på en fjerne den en så lang den er når den er trykt helt sammen.. Men er det bare en cm eller to du vil ha den lavere så kan det fungere.. :)

Sånn som det er nå er den knapt i spenn i det hele tatt, men det var den før jeg skrudde ned mer på den jeg får justert på.

 

Er helst 2-3cm mer jeg trenger å gå ned, så hadde håpet at dette kunne hjelpe meg såpass. Vet jo at det hjelper, så det jeg er mest nysgjerrig på er om det blir stivere eller ei, siden høyden på den demperen som ikke er justert gjør at den ikke er så altfor stiv.

 

Bestill deg ny mutter å kapp av de gamle.

Har jeg tenkt på, bare redd for at det kan ta sin tid å få sendt de justeringsmutterene over hit. Ikke at det haster heller, men. Hvem i Norge fører H&R gewinde da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fjøringsvei når du fjerner hjelpefjøra da eller bunner dempern ved nedfjæring ?? Hvis dempern bunner da blir dempern fort død........: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke om det er det eller ei. Men regner med at den delen skal gå fint:) Vet at bunning resulterer i den visse død, og det vil jeg jo helst ikke at skal skje.

 

Uansett, nå er jeg mest interessert i å vite hvor jeg får kjøpt nye justeringsmuttere til H&R. Noen som har tips til norske leverandører som fører H&R?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan gi meg et svar på hvem som er norsk importør av H&R? Skulle sårt ha hatt nye justeringsmuttere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å ringe poleposition? Ett lett søk på google og du skal finne det du søker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NBS og Quality Autoimport fører vel H&R...

 

Er vel egenlig ikke verre enn å bare fjerne denne fjæra og prøve vel? Tror det går rimelig greit bare ikke dempern bunner, en annen ting er å passe på at fjæra setter seg rett etter at bilen har blitt jekket på, er fjæra for kort vil denne være helt løs med bilen oppjekket.

 

Er vel ikke så voldsomt smart å drive å varme rett på demperen heller, kan jo muligens ødelegge eventuelle seal innvendig eller koke oljen om det er oljedemper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt rustfrie justeringsmuttere av kjartan på quality til FK-settet mitt.. Kosta ikke mange kronene så det er det absolutt verdt! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg på:)

NBS og Quality Autoimport fører vel H&R...

 

Er vel egenlig ikke verre enn å bare fjerne denne fjæra og prøve vel? Tror det går rimelig greit bare ikke dempern bunner, en annen ting er å passe på at fjæra setter seg rett etter at bilen har blitt jekket på, er fjæra for kort vil denne være helt løs med bilen oppjekket.

 

Er vel ikke så voldsomt smart å drive å varme rett på demperen heller, kan jo muligens ødelegge eventuelle seal innvendig eller koke oljen om det er oljedemper.

Tror jeg legger planen om å fjerne hjelpefjørene på hylla så lenge, selv om jeg tror det skulle ha gått greit.

 

Har sendt en mail til Brakes.no for å høre om de kan skaffe justeringsmuttere til meg, da de er importøren av H&R.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den endelige løsninga måtte ha vært å fått tak i lengre hjelpefjærer. Da kunne du ha skrudd justeringsmutterne lengre ned, samtidig som du ville hatt spenn i "fjærsystemet" når dette er maksimalt avlastet. Pga. det lave innpresset på felgene dine ville det heller ikke blitt klaringsproblemer mellom hjelpefjærer/justeringsmuttere og felgkanten innvendig.

 

Jeg hadde rett og slett bare bestilt lengre hjelpefjærer og nye justeringsmuttere enten direkte hos H&R i Lennestadt eller fra Reineke i Lübeck/Stockelsdorf (http://www.reineke-shop.de).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der mistet du meg litt, Andreas. Hvorfor skal jeg trenge lengre hjelpefjører enn de som er, bare for at jeg skal senke mer? Den som sitter der duger vel bra nok nå, så lenge jeg ikke fjerner den. Får jo heller ikke skrudd ned den ene demperen som sagt, så derfor lurte jeg på å fjerne fjørene, men bestemte meg heller for å skifte justeringsmutterene. Og selv om jeg har lavt innpress bak, så er det fortsatt 10" breie felger, så plassen er rimelig mager innover:o

 

Nok om det. Brakes.no ringte meg ihvertfall i dag, og sa at de hadde mest sannsynlig like justeringsmuttere inne, såfremt jeg ikke har en eldre type demper. Men uansett så ordner det seg bare jeg får målt tykkelsen på fjørbeinet mitt og sagt størrelsen til dem, da de skulle skaffe til meg uansett. Meget rask og bra service av de folka der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt OT men kunne du målt tykkelsen på gjengepartiet på fjærbeinet ditt med et skyvelær? jeg har et gammelt sett av uviss type, som trenger nye justeringsmuttere og da kunne det vært ok om de er identiske med f.eks. slike du har bestilt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt OT men kunne du målt tykkelsen på gjengepartiet på fjærbeinet ditt med et skyvelær? jeg har et gammelt sett av uviss type, som trenger nye justeringsmuttere og da kunne det vært ok om de er identiske med f.eks. slike du har bestilt :)

Det er det jeg skal gjøre bare jeg finner igjen skyvelæret hjemme her:) Legger ut tykkelsen i tråden så fort jeg har funnet det ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har et ekstra sett med justeringsmuttere her.. Mulig det passer over?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wehey! det er jo en mulighet :)

jeg skal måle beinet i morgen, og evt innvendig mutter så får man se! kunne vært meget aktuelt, håkon!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wehey! det er jo en mulighet :)

jeg skal måle beinet i morgen, og evt innvendig mutter så får man se! kunne vært meget aktuelt, håkon!

 

Jepp, si fra da.. Jeg glemmer det helt sikkert.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der mistet du meg litt, Andreas. Hvorfor skal jeg trenge lengre hjelpefjører enn de som er, bare for at jeg skal senke mer? Den som sitter der duger vel bra nok nå, så lenge jeg ikke fjerner den. Får jo heller ikke skrudd ned den ene demperen som sagt, så derfor lurte jeg på å fjerne fjørene, men bestemte meg heller for å skifte justeringsmutterene. Og selv om jeg har lavt innpress bak, så er det fortsatt 10" breie felger, så plassen er rimelig mager innover:o

.

 

Mulig jeg foregrep begivenhetene litt, ja;). Lengre hjelpefjærer er løsninga, dersom de du har ikke sørger for tilstrekkelig forspenning når du får skrudd justeringsmutterne ned dit du vil ha dem. Lengre fjærer muliggjør å stille justeringsmutterne på et lavere nivå (enn de originale hjelpefjærene tillater), samtidig som du har forspenning når fjærsystemet er maksimalt avlastet.

 

Men nå ser det ut til at det ordner seg med justeringsmuttere for deg har jeg lest, så da blir uansett ikke dette tema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K&w mener jeg er m52 fingjenger ?? mulig det er så smart at alle har samme ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tviler jeg på, siden Brakes.no sa at H&R hadde skiftet størrelsen for noen år tilbake.

Mulig jeg foregrep begivenhetene litt, ja;). Lengre hjelpefjærer er løsninga, dersom de du har ikke sørger for tilstrekkelig forspenning når du får skrudd justeringsmutterne ned dit du vil ha dem. Lengre fjærer muliggjør å stille justeringsmutterne på et lavere nivå (enn de originale hjelpefjærene tillater), samtidig som du har forspenning når fjærsystemet er maksimalt avlastet.

 

Men nå ser det ut til at det ordner seg med justeringsmuttere for deg har jeg lest, så da blir uansett ikke dette tema.

Du gjorde nok det, ja:)

 

Blir uansett ikke en problemstilling med hjelpefjørene, da fjøra fortsatt er i spenn på den demperen som jeg har fått justert ned. Dette ordner seg nok. Bare satse på at jeg ikke ødelegger gjengene når jeg må kutte av de justeringsmutterene som sitter på nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kappet et spor i hver side - og slo et skrujern inn i sporet da delte hele mutteren seg enkelt og greit.

 

Etterpå var det full rengjøring med "negerkuse" på drillen av hele gjengene.

 

Sørg for å få enten kompositt eller rustfri muttre.

 

 

Banner enda over de geniale folka som trodde alu muttrer skulle fungere på rustfri dempere...

De kan umulig ha fulgt bra med i timen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, Geir:) Da gjør jeg det på den måten når den tid kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.